ועדת החינוך של הכנסת בראשות ח"כ רם שפע (כחול לבן) קיצרה את תוקף תקנות הגבלת הפעילות של מוסדות החינוך עד יום רביעי הקרוב ולא עד 8 באוקטובר כפי שהתבקשה לאשר. יו"ר הוועדה, ח"כ רם שפע אמר בפתח הדיון: "נעשה הכול כדי לפתוח את הגנים בשבוע הבא". ynet העביר את הדיון בוועדה בשידור ישיר.
בניגוד לעמדת הממשלה, שביקשה באמצעות התקנות לסגור את מוסדות החינוך עד ה-8 באוקטובר, החליטה הוועדה שתוקפן יהיה לשבוע בלבד, כאשר ביום רביעי הבא יובאו לאישור תקנות חדשות שיאפשרו פיצול בין שכבות הגיל והתייחסות לכל שכבה בנפרד. ההחלטה התבססה על נתונים שהציגה ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, שהראו כי נתוני התחלואה בקרב ילדים עד גיל 6 הינם נמוכים משמעותית משיעורם באוכלוסייה.

3 צפייה בגלריה
"מצפים שיגיע לוועדה". פרופ' גמזו
"מצפים שיגיע לוועדה". פרופ' גמזו
"מצפים שיגיע לוועדה". פרופ' גמזו
(צילום: לע"מ)
היו"ר שפע אמר כי יש למצוא את האיזונים הנכונים בין שמירה על בריאות הציבור - התלמידים, ההורים וצוותי ההוראה, ובין המשך תפקודו של המשק.
בפתח הדיון קרא ח"כ שפע לפרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, להגיע לוועדת החינוך ביום ב' הקרוב "כי אנחנו מתקשים להבין את ההחלטות לגבי הגנים והכיתות הנמוכות בבתי הספר היסודיים. מאות אלפי ישראלים ייצאו לעבוד בשבוע הבא - אבל אין להם שום פתרון לילדיהם.
"התפקיד שלנו הוא למצוא את האיזון העדין והמורכב בין המחויבות לשמור על בריאות הילדים, הגננות והמורים - אך באחריותנו לשקף לציבור איך הממשלה מקבלת החלטות. אני מקווה שפרופ' גמזו יגיע ויוכיח שיש הצדקה בסגירת הגנים והיסודיים".
שפע הוסיף: "הנתונים ממשרד החינוך והנתונים ממשרד הבריאות לא תואמים. לפי משרד הבריאות, מגיל 0-5 הילדים החולים הם 5% מהחולים, למרות שהם 12% מהאוכלוסייה". עוד אמר, כי "אנחנו יכולים להחליט שאנחנו פותחים את כל המוסדות. בעיניי זה לא אחראי. יש הבדל משמעותי בין הגילים. נכון לרגע זה - בכוונתנו לקצר את תוקף התקנות".
ד"ר אלרעי פרייס הציגה את נתוני ההדבקה, והסבירה כי "מערכת החינוך מביאה בכל יום מאות ילדים וצוות מאומתים ובעקבותיהם אלפים שנכנסים לבידוד. אנחנו בשיעורי תחלואה כאלה גבוהים במדינה ואנחנו לא יכולים להרשות את זה לעצמנו".

3 צפייה בגלריה
ח"כ רם שפע
ח"כ רם שפע
ח"כ רם שפע
(צילום: צבי אוסופסקי)
במענה לשאלות חברי הכנסת בדבר מקור ההדבקה של התלמידים, אמרה ד"ר אלרעי פרייס: "ברור לנו שילדים נמצאים בפעילות חופשית ביחד ושהם נפגשים בכל מיני מקומות. יש מצבים שזה מאוד ברור שמי שנחשף אלה ילדים שהיו איתם בבית הספר כי לא היה להם מגע עם ילדים אחרים, לכן בהגבלות עכשיו יש סגירה של החינוך הפורמלי וגם של החינוך הבלתי פורמלי.
אנחנו רואים שיעורי תחלואה עולים וגדלים - אנשים בני 40 ו-50 שיש להם ילדים בגילאי בית ספר בבתי חולים במצב קריטי, ואני לא יכולה להגיד מהיכן נדבקו. המצב לא טוב כרגע ולפחות לתקופה של שלושה שבועות צריך לעצור. קחו אחריות וגם בעבודה אל תתקהלו ואל תתנו לילדים להתקהל אחר הצהריים. צריך להבין שיש פה מגיפה שאינה בשליטה. ילדים בגילאים הללו כן מדביקים וזה יוצר גל בשרשראות ההדבקה. גם אני רוצה שילדיי ילמדו בבית הספר, אבל כרגע אנחנו לא יכולים להרשות את זה לעצמנו".
אתמול קרא ח"כ שפע לשר הבריאות יולי אדלשטיין להחריג את ילדי הגנים מהמתווה ולכן שקל לכנס את הוועדה אתמול ולבטל את ההחלטה, אולם כיוון שהתקנות לסגירת מערכת החינוך נוסחו כמקשה אחת והוועדה יכולה לאשר את כולן או אף אחת מהן - היא צפויה לאשר את התקנות ברקע מחאותיו של יו"ר הוועדה.
"נתוני ההדבקה והתחלואה לא מראים סיבה מוצדקת להשאיר את ילדי הגנים בבתים", אמר ח"כ שפע. הוא הדגיש כי בסמכותה של הוועדה לא לאשר את החלטת הממשלה, כך שהמצב הקיים כעת יימשך וכל מוסדות החינוך מגיל לידה עד י"ב' ימשיכו לפעול כפי שעשו עד עכשיו.
"אם אופן ניסוח הדברים בצורה הזו נעשה ביודעין", הוסיף ח"כ שפע, "הוא מלמד כי שר הבריאות אינו מוכן לקבל את ביקורת הכנסת המעוגנת בחוק - ואני מתייחס לכך בחומרה. היות שנתוני התחלואה שאני מכיר נמוכים במיוחד בגילי 0-6, איני רואה סיבה שלא יחריג את ילדי הגנים".

3 צפייה בגלריה
יפה בן דוד באולפן ynet
יפה בן דוד באולפן ynet
יפה בן דויד באולפן ynet
(צילום: עידן ארבל)

מזכ"לית הסתדרות המורים: "תפסיקו לטרלל את המערכת"

יפה בן דויד הזהירה בוועדת החינוך של הכנסת מפני אובדן אמון המורים במערכת ואמרה כי עד שלא יינתן מענה לילדי המורים - הם לא יוכלו ללמד. "תפסיקו לטרלל את המערכת", אמרה בן דויד.
"משרד הבריאות אמון על הבריאות והגיע הזמן שייקח אחריות ויעשה סדר בבלגן. לא יכול להיות שבגלל לחץ כזה או אחר יחריגו מערכות. הכול ניתן לפרשנויות; בשום מדינה זה לא מתנהל כך. יש מדינות שלא פתחו את מערכת החינוך".
מזכ"לית הסתדרות המורים הוסיפה ואמרה כי החרגת החינוך המיוחד נעשתה רק בשל לחצים - ולא מנימוקים בריאותיים: "איך אתם מצפים שמורים המלמדים בחינוך המיוחד יעשו זאת כשלילדיהם שלהם אין פתרון? אי אפשר להטיל את האחריות כל הזמן על האחר. המורים לא יזרקו את ילדיהם".
פורסם לראשונה: 10:47, 17.09.20