כשלוש שנים וחצי אחרי שנראה לאחרונה, איתרה המשטרה את גופתו של הנעדר יעקב דיסקין בין שרידי הכפר הנטוש ליפתא במבואות המערביים של ירושלים - אותו מקום שממנו ביצע את שיחת הטלפון האחרונה למשפחתו. אזרחית שטיילה באזור הבחינה בשרידי גופתו של דיסקין בתוך מערה צרה, דיווחה על כך למשטרה - ולאחר בדיקת המכון לרפואה משפטית באבו כביר, התברר כי מדובר בדיסקין. אין חשד לפלילים.
2 צפייה בגלריה
נעדרים נעדר יעקב דיסקין ירושלים
נעדרים נעדר יעקב דיסקין ירושלים
"אני לא מרגיש טוב, אל תחפשו אותי". דיסקין
2 צפייה בגלריה
פעולות האיתור
פעולות האיתור
נמצא באזור שבו נראה לאחרונה. איתור גופתו של דיסקין
(צילום: דוברות המשטרה )
המשטרה מסרה הודעה למשפחתו של דיסקין, שנעדר מאז 11 בספטמבר 2017. מירי פוסטבסקי, האחות הצעירה של יעקב, סיפרה היום שזהו יום קשה עבור המשפחה. "ההורים שלי לאורך כל הזמן קיוו שיהיה לזה סוף טוב יותר, אבל ידעתי שהוא לא היה נעלם ככה סתם ולא יוצר קשר", אמרה. "מאז שהוא נעלם, אני חושבת עליו בכל יום". מירי סיפרה שהבוקר בני המשפחה זומנו אל תחנת המשטרה. "הם אמרו שמטיילת מצאה את העצמות שלו", אמרה. "הכל היה שם במקום שהוא הכי היה אוהב לטייל בו, בליפתא. זה מקום שהוא כל כך אהב. אנחנו לא יודעים מה קרה".
לדבריה, בתחנת המשטרה נאמר להם שיחקרו את האירוע. "כשהוא היה מטייל שם הרבה, היה מישהו שגר ליד ואיים עליו. הוא מאוד פחד ממנו אבל המשיך להגיע לשם. הייתה הרגשה שקרה לו משהו. אנחנו מאוד מבולבלים, לא יודעים מה באמת עלה בגורלו". כעת, בני המשפחה נערכים בכאב להלוויתו של יעקב. "אמורה להיות לנו נחמה כלשהי שלפחות מצאו אותו, אבל כרגע זו לא ההרגשה", אמרה. "כל הזמן קיווינו לסוף אחר. המחשבות עליו לא עזבו אותנו אפילו ליום אחד".
דיסקין, שהיה בן 32 ביום היעדרו, יצא מדירתו בירושלים באותו יום - ובהמשך שוחח עם בני משפחתו באמצעות טלפון של איש שפגש ברחוב. באותה שיחה סיפר יעקב שהוא לא מרגיש טוב והולך לישון אצל חבר, וביקש שלא יחפשו אחריו. מאז נעלמו עקבותיו.

גיסו של יעקב, נתנאל פוסטבסקי, סיפר בשנה שעברה ל-ynet כי כבר לאחר אותה שיחה ב-11 בספטמבר, ניסו במשפחה להבין היכן נמצא יעקב. "ישר ניסינו לבדוק מה קרה, איפה הוא נמצא, כדי לדעת מה קורה איתו. אבל כבר נותק הקשר ולא היה עם מי לדבר", סיפר נתנאל. כשבני המשפחה התקשרו בחזרה למספר ממנו התקשר יעקב נאמר להם שהאח ביקר בליפתא, כפר ערבי נטוש במבואות ירושלים.
המשפחה יצאה לחפש אחרי יעקב, בסיוע יחידת הכלבנים לישראל. כשהגיעו לליפתא התגלה כי אנשים נוספים ראו אותו מסתובב באותו האזור ביום שבו נעלם. למרות שמדובר במקום שיעקב נהג לטייל בו לא מעט, החשש שעלה בקרב המשפחה הוא שמחלה שממנה סבל לפני שנעלם השפיעה עליו, והוא נפל במדרון.
בעקבות הדיווח למשטרה בספטמבר 2017, החלו כוחות רבים בסריקות קדחתניות אחר דיסקין, שבהן השתתפו עשרות שוטרים, מתנדבים ואזרחים שביקשו לסייע. בין היתר נערכו סריקות בסיוע מסוק מהיחידה האווירית של המשטרה ובעזרת אמצעים נוספים.
לפי המשטרה, במהלך השנים שחלפו היא ערכה כמה פעולות חקירתיות מעת לעת, חלקן אף מחוץ לגבולות המדינה, כדי לאתר את דיסקין ולמצוא קצה חוט שיעיד מה עלה בגורלו. אחת לכמה חודשים אף חזרו מתנדבי יחידת הכלבנים לישראל לליפתא כדי לחפש אחר יעקב, אך לא מצאו אותו עד לאותו דיווח של אזרחית שעברה במקום.
יעקב נולד למשפחה חרדית בירושלים, אחד מבין 11 אחים, ששמר על קשר טוב עם אחיו ולפי קרוביו, פיזר הרבה אהבה סביבו. "יש בינינו שנה, אנחנו גדלנו ביחד, עשינו הכל ביחד", סיפרה אשתקד ל-ynet אחותו מירי. "היינו מדברים שעות, שרים ביחד. היה לנו קשר מאוד מאוד קרוב".