בית המשפט המחוזי בלוד גזר בצהריים (יום ד') 27 שנות מאסר על יצחק סילברה, שרצח שלושה בני אדם לפני שבע שנים במועדון קלפים ברמלה. מהעונש תקוזז התקופה שבה שהה במעצר. בנוסף, גזר עליו בית המשפט 24 חודשי מאסר על תנאי וכן הטיל עליו לשלם פיצויים בגובה 200 אלף שקל למשפחות הנרצחים ו-40 אלף שקל לכל אחד מהפצועים.
3 צפייה בגלריה
התיזו חומר דליק ואש פרצה במקום. מועדון הקלפים ברמלה לאחר ההצתה
התיזו חומר דליק ואש פרצה במקום. מועדון הקלפים ברמלה לאחר ההצתה
התיזו חומר דליק ואש פרצה במקום. מועדון הקלפים ברמלה לאחר ההצתה
(צילום: מוטי קמחי)
סילברה, בן 67, הורשע בינואר השנה בשלושה מקרי רצח בסיסי מתוך אדישות, ובשלוש עבירות של גרימת חבלה חמורה בנסיבות מחמירות לאחר הסדר טיעון. רצח מתוך אדישות מתרחש כאשר הנאשם לא רוצח בכוונה תחילה - אבל יודע שייתכן שמעשיו עלולים להוביל למוות, והוא עושה את המעשים כאשר הוא אדיש לתוצאותיהם. הסדר הטיעון לא כלל הסכמה על העונש, והפרקליטות ביקשה מבית המשפט לגזור מאסר עולם - אולם בית המשפט קבע 27 שנות מאסר.
מדובר בתיק רצח מורכב שהתנהל שנים בבית המשפט, שעניינו הצתה מזעזעת בבית קפה ברמלה, בעיצומו של משחק קלפים, שגרמה למותם של שלושה בני אדם ששהו בחדר פנימי - מיכה ביטון, אבנר לוי ושלום אביטן.
ב-2014 הוגש כתב אישום נגד שלושה מעורבים ברצח: סילברה, בנו ויקטור בן ה-36 וידידיה אלואשוילי בן ה-39. האישום המקורי ייחס להם רצח תוך ביצוע הצתה. לפי כתב האישום המקורי, סילברה ואדם נוסף הפעילו שני בתי קפה סמוכים ברחוב יצחק שדה ברמלה. בבתי קפה אלו היו לעיתים משחקי קלפים, וסילברה היה מקבל סכומי כסף מהשחקנים. בשלב מסוים שני מפעילי בתי הקפה התאחדו והפעילו יחד את הקפה של סילברה, אך בהמשך התפצלו שוב, לאחר ששותפו החליט לשוב להפעיל את בית הקפה הקודם שלו.
3 צפייה בגלריה
שלושה בקבוקים של חומר דליק. השריפה בבית הקפה
שלושה בקבוקים של חומר דליק. השריפה בבית הקפה
שלושה בקבוקים של חומר דליק. השריפה בבית הקפה
(צילום: איתי בלומנטל)
בתגובה, שלושת הנאשמים החליטו להצית את בית הקפה המתחרה, באמצעות שלושה בקבוקים בגודל ליטר וחצי שמלאים בחומר דליק. ב-8 באפריל 2014 בשעה 22:30 שיחקו ביטון, לוי, אביטן ושחקן נוסף בחדר הפנימי בבית הקפה, בזמן שמלצרית העניקה להם שירות. בחדר החיצוני שהו שלושה אנשים נוספים ושיחקו. הנאשמים נכנסו פנימה והתיזו את החומר הדליק בחדר החיצוני על שולחן המשחק שבו ישבו שלושה אנשים, ועל יתר השולחנות והקירות. הם נכנסו לחדר הפנימי, ואחד השחקנים הצליח להימלט.
לפי האישום, סילברה צעק אז: "מי שלוקח לסילברה את הפרנסה סילברה לוקח לו את החיים". הנאשמים התיזו דלק גם בחדר הפנימי, כולל על שניים מהנוכחים. לאחר מכן חזר סילברה לחדר החיצוני, שלף סכין גדולה והורה לנוכחים לא לזוז. אז, נטען, שני הנאשמים האחרים חסמו פיזית את היציאה לשלושת המנוחים ששיחקו בחדר הפנימי. בשלב מסוים פרצה אש בחדר הפנימי, וכשהמלצרית ניסתה להימלט היא החליקה על החומר הדליק - והאש אחזה בה ובאדם נוסף.
3 צפייה בגלריה
שני המעורבים האחרים נידונו ל-17 שנות מאסר. בית הקפה שהוצת
שני המעורבים האחרים נידונו ל-17 שנות מאסר. בית הקפה שהוצת
שני המעורבים האחרים נידונו ל-17 שנות מאסר. בית הקפה שהוצת
(צילום: דוברות כיבוי אש איילון)
מהפגיעות של הדליקה נפגעו אנושות שלושה, ובהמשך מתו. ביטון מת למחרת, לוי כעבור שבוע ואביטן כעבור 17 ימים. כולם סבלו מכוויות. גם המלצרית סבלה מכוויות בדרגה 3-2, ושני מעורבים נוספים נפצעו.
גם המציתים נפגעו באירוע. אלואשוילי נפצע באורח קשה, וסילברה ובנו נפגעו באורח בינוני. הם נמלטו מהמקום ופינו את עצמם לבית החולים קפלן ברחובות. אלואשוילי אף היה בתרדמת כמה חודשים, וכשהתעורר נחקר והואשם.
לפני כמה שבועות, שלושה שופטים - בראשות נשיאת בית המשפט המחוזי בלוד רות לורך - קיבלו את ההסדר שחתמה פרקליטות מחוז מרכז עם נציגו של סילברה, עו"ד גיל גבאי, והרשיעו את סילברה ברציחות. שני המעורבים האחרים כבר הודו בהסדר בהמתה בקלות דעת ונידונו ל-17 שנות מאסר, לאחר שהפרקליטות התחשבה בנסיבות חייהם המורכבות. בסופו של דבר לא ידוע בדיוק כיצד נדלקה האש, לאחר שפיכת הדלק, במקום הקטן והצפוף, וייתכן שהיא ניצתה מסיגריה או תנור ולא הודלקה בפועל על-ידי המעורבים.