3 צפייה בגלריה
טוהר מזוז
טוהר מזוז
טוהר מזוז עם המחשב היחיד של המשפחה. "אף אחד לא יוכל ללמוד מרחוק"
(צילום: דוברות עיריית צפת)
"אנחנו שומעים את כל הדיבורים על כך שבשנת הלימודים הקרובה התלמידים יצטרכו ללמוד מרחוק דרך מחשבים. אבל ברור שהדבר הזה לא יוכל להתקיים כי יש הרבה בתים שאין להם בכלל מחשב, ויש משפחות רבות כמונו שלהן יש מחשב אחד, אבל כמה תלמידים. מה חושבים במשרד החינוך? האם אני צריכה להעדיף ילד אחד על פני אחר? אם זאת תהיה החלטה סופית, אף אחד מהילדים שלי לא יוכל ללמוד מרחוק". כך אמרה אתמול (יום ב') חן מזוז מצפת, שארבעה מילדיה הם תלמידים בבית ספר יסודי, בחטיבת ביניים ובתיכון.
ומשפחת מזוז ממש לא לבד, גם אחרי שעיריית צפת בראשות שוקי אוחנה חילקה 140 מחשבים לילדי העיר. 24 שנים אחרי שמשרד ראש הממשלה השיק את הפרויקט "מחשב לכל ילד", מתוך כוונה להעניק שוויון הזדמנויות בחינוך לכל התלמידים ללא קשר למעמדם הכלכלי, במשרד החינוך ובשלטון המקומי מעריכים שכיום חסרים כ־150 אלף מחשבים לתלמידים ולאנשי הוראה. בשנת הלימודים הקרובה זו הופכת להיות בעיה קריטית במיוחד, מכיוון שלפי מתווה הלימודים "לומדים בביטחון", תלמידים ילמדו באופן מקוון עד ארבעה ימים בשבוע, וללא מחשב זה בלתי אפשרי. החשש הוא שעבור תלמידים שלהוריהם אין תקציב לרכישת מחשב שנת הלימודים הזו עלולה להיות אבודה.

"התהליכים יסתדרו תוך כדי תנועה"

שר החינוך יואב גלנט, שמודע כמובן לכשל, סיפר אתמול בוועדת החינוך של הכנסת שלקראת תחילת שנת הלימודים תשפ"א הוזמנו 144 אלף מחשבים עבור תלמידים ואנשי צוות חינוכי. אבל בכך הבעיה לא נפתרת משום שלדבריו, במקרה הטוב מחצית מהמחשבים יגיעו עד ינואר 2021, קרוב לאמצע שנת הלימודים. "אני שר החינוך פחות משלושה חודשים, ובמשרד לא עסקו בתשתיות ובאמצעי חינוך במשך שנים רבות", הוסיף והתלונן השר גלנט וסיכם: "לא הכול יהיה מושלם... חשוב לנוע קדימה, כל התהליכים יסתדרו תוך כדי תנועה, זה הדבר החשוב ביותר. ללא מערכת חינוך עובדת אין משק ואין כלכלה".

במגזר הערבי הבעיה חמורה יותר, ובעיקר ביישובים הלא מוכרים, שם כלל לא ערוכים לפתיחת שנת הלימודים. "כמעט לכל הילדים פה אין מחשב בבית ולרבים אין גם חשמל", סיפר נג'יב אבו־בניה (50), תושב ואדי אל־נעם ואבא לשבעה ילדים - הקטן עולה לכיתה א' והגדול לי"א. "כשהלימודים בבתי הספר הפסיקו המורים ניסו לעשות למידה מרחוק באמצעות שליחה של שאלונים בוואטסאפ או בטלפון הנייד, אבל העומס היה אדיר. בנוסף, לא כל ההורים יודעים עברית ויכולים לעזור לילדים שלהם. אמרו שיחלקו לנו מחשבים אבל לא חילקו".
3 צפייה בגלריה
נג'יב אבו בניה וארבעת ילדיו
נג'יב אבו בניה וארבעת ילדיו
"אמרו שיחלקו, אבל לא חילקו". נג'יב אבו-בניה וארבעת ילדיו
(באדיבות המשפחה)
בינתיים, נטלי דניאל (34), אם לשני ילדים, לא חיכתה למשרד החינוך ותפסה יוזמה. היעד: "לגייס 20 מחשבים לילדים שאין להם מחשב לתחילת שנת הלימודים", ונכון לאתמול היא הצליחה לגייס שישה מחשבים מתורמים. "הכל התחיל עם דמעות של ילד שבא לבקר את הבן שלי לפני כמה שבועות ואמר 'איזה כיף לך שיש לך מחשב'", היא סיפרה. "התחלתי לדבר עם הילד, שלומד בכיתה ג', והוא סיפר לי שאין לו מחשב ואין לו איך לעשות את המטלות בבית. הדמעות של הילד הזה גמרו אותי והחלטתי שאני לא עומדת בצד, ובכמה שיחות בשכונה שלי הגעתי ל־20 ילדים שאין להם מחשב לתחילת השנה הבאה".
חוזרים ללימודים בצל הקורונה - יום שידורים מיוחד: ביום רביעי הקרוב, 12 באוגוסט, ייערך כנס וירטואלי של ynet ו"ידיעות אחרונות" שיתמקד באתגרים הייחודיים שאיתם מתמודדת מערכת החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים, ובו ייקחו חלק שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר החינוך יואב גלנט, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ועוד רבים. הראיונות, הדיונים וההרצאות יועברו בשידור חי מאולפן ynet החל מהשעה 11:00.