2 צפייה בגלריה
מאבק משטרת ישראל בעבירות מין חמורות בתחום צריכת שירותי מין מקטינים
מאבק משטרת ישראל בעבירות מין חמורות בתחום צריכת שירותי מין מקטינים
ארכיון. אי דיווח - סיבה לדאגה במשטרה
(צילום: דוברות המשטרה)
כחצי מיליון ישראלים נפגעו בשנה החולפת מעבירות מסוגים שונים – אך רובם לא דיווחו על כך למשטרה. כך עולה מסקר ביטחון אישי לשנת 2020 שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שמפורסם היום (ד').
הנתונים בסקר נאספו מאוקטובר 2019 עד ספטמבר 2020. מהנתונים בסקר עולה כי 112 אלף אנשים נפגעו בשנה האחרונה מעבירה של הטרדה מינית ו-145 אלף איש נפגעו מעבירת אלימות. כ-50 אלף ילדים דיווחו כי לפחות אחד מהילדים בביתם נפגע מעבירות כמו אלימות, הטרדה מינית או של בריונות ברשתות החברתיות, וכ-150 אלף משקי בית נפגעו בשנה החולפת מעבירות רכוש.
על פי סקר הלמ"ס, 535 אלף בני אדם בני 20 ומעלה נפגעו מעבירות מסוגים שונים. שיעור ההיפגעות מעבירות בקרב יהודים גבוה פי שניים ויותר מהשיעור בקרב ערבים (10.1% לעומת 4.7%, בהתאמה).
הנתון שצריך להדאיג את משטרת ישראל יותר מכל, כך על פי הסקר, הוא שרוב הנפגעים לא דיווחו כלל על הפגיעה. שיעור הדיווח הנמוך ביותר (כ-9%) נמצא בקרב נפגעי עבירות מקוונות - המאפיינות את תרבות השיח ברשתות החברתיות.
2 צפייה בגלריה
ילד מחשב אינטרנט
ילד מחשב אינטרנט
אילוסטרציה. סחיטה, איומים וביוש באמצעות האינטרנט
(צילום: shutterstock)
עבירה מקוונת לאו דווקא נוגעת לשיח אלים או ביוש (שיימינג), אלא גם עבירות של איומים או סחיטה באמצעות האינטרנט, גנבה או הפצת מידע, התחזות או גנבת זהות, עבירה כנגד מחשב או הטרדה מינית באינטרנט.
במהלך השנה נפגעו מעבירות כלפי הפרט כ-267 אלף גברים (9.5%) וכ-268 אלף נשים (9.0%). שיעור הנפגעים מעבירה מקוונת בקרב גברים היה גבוה מהשיעור בקרב נשים (4.3% לעומת 3.0%). גם בעבירות אלימות או איום באלימות שיעור הנפגעים בקרב גברים גבוה מהשיעור בקרב נשים (3.0% לעומת 2.0%, בהתאמה).
לעומת זאת, כצפוי נשים נפגעו מעבירת הטרדה מינית בפער ניכר ומשמעותי יותר מגברים (3.1% לעומת 0.7%, בהתאמה).
יותר מ-5% מכלל משקי הבית נפגעו במהלך השנה שקדמה לסקר מעבירות רכוש. כ-105 אלף משקי בית (3.7%) נפגעו מעבירת גנבת רכוש מהדירה או מחוצה לה או מניסיון פריצה לדירה ללא גנבה. כ-56 אלף משקי בית (3.2%) נפגעו מעבירה כלפי כלי הרכב שלהם: גנבת מכונית, ו/או גנבת חלקי רכב וחפצים ממכונית.
שוטרת הובילה להפללת עשרות חשודים בעבירות מין
(צילום: דוברות המשטרה)

בתוך כך, כ-50 אלף ילדים דיווחו כי לפחות אחד מהילדים בבית נפגע מעבירות כמו: גנבה, אלימות או איום באלימות, הטרדה מינית, עבירת מין, עבירה מקוונת ו/או בריונות ברשת וביוש. העבירות השכיחות ביותר כלפי ילדים במשק הבית היו עבירות בריונות ברשת וביוש (2.5%), אלימות או איום באלימות (2.1%).
בקרב האוכלוסייה היהודית דיווחו כ-40 אלף משקי בית (4.6% מהאוכלוסייה) על פגיעה בילדי משק הבית. אולם בלמ"ס אומרים מנגד כי נתונים על היפגעות ילדים במשקי הבית באוכלוסייה הערבית אינם ניתנים לפרסום עקב מיעוט מקרים וטעות דגימה יחסית הגבוהה מ-30%.
יש לציין כי שיעור משקי הבית עם ילדים שנפגעו מעבירה מקוונת, בריונות ברשת וביוש ו/או הטרדה מינית חושב למשקי הבית שבהם היו ילדים בני 6 לפחות, הגיל שנקבע כמתאים לבחינת סוגי עבירות אלו.