מתאמנים בלי מסכות, מתדרכים בחלל סגור ולא שומרים על מרחק: פיקוד העורף הוא חוד החנית של צה"ל במלחמה במגפת הקורונה - אך דווקא שם מיעטו בשבועיים האחרונים להקפיד על נהלי משרד הבריאות.
בינתיים, נמשכת העלייה בתחלואה בצה"ל ומספר הנדבקים בנגיף בקרב המשרתים עלה לכ-1,150. בדירוג המעודכן של צה"ל ליחידות האדומות והירוקות, לפי אחוזי תחלואה בהן, נמצאים בין היתר בקרב היחידות הקרביות האדומות גדודי הסיור של הצנחנים וגבעתי, יחידת מגלן ואגד תותחנים 214.
עדויות שהגיעו לידי ynet מאימוני מילואים של גדודי החילוץ וההצלה הראו הפרות חוזרות ונשנות של ההוראות. קצינים שמשרתים במחוז ירושלים, שהופעלו לטובת האימון, אף התפלאו על התעקשות הצבא לקיימו.
4 צפייה בגלריה
מדריכים בפיקוד העורף תועדו מפרים את הנחיות הקורונה
מדריכים בפיקוד העורף תועדו מפרים את הנחיות הקורונה
"כשהערנו לקצין לשים מסכה, הוא ביקש שלא נקטע אותו". חיילי מילואים באימון
4 צפייה בגלריה
מדריכים בפיקוד העורף תועדו מפרים את הנחיות הקורונה
מדריכים בפיקוד העורף תועדו מפרים את הנחיות הקורונה
"גישה של ראש בקיר". מילואמינקים מפיקוד העורף צפופים במהלך האימון
4 צפייה בגלריה
היחידות האדומות בצה"ל
היחידות האדומות בצה"ל
היחידות האדומות, והיחידות הירוקות
אותם קצינים תהו מדוע צה"ל התעקש לקיים את האימון, שנערך בבסיס זיקים שבדרום ועסק בטיפול רפואי בפצועים תחת הריסות בניין, בתקופה שבה גם כך אלפי חיילי מילואים פועלים בגלל הקורונה.
חלק מהחיילים בגדודים אלה, רופאים בעצמם, חששו להתייצב לאימונים - ואחדים מהם אכן לא הגיעו לתרגילים. בתיעודים שנחשפו נראה שרק חלק מהחיילים הקפידו על עטיית המסכות ושמירת מרחק. בתמונות אחרות מהאימון נראו היערכויות בתוך כיתות סגורות, עם יותר מעשרה חיילים נוכחים באותו חלל.
כמו כן, בתדרוכים שנעשו בחלל סגור או סגור למחצה, נראה קצין בכיר מתדרך את החיילים מטווח קצר יחסית כשהוא ללא מסכה. "כשהערנו לו לעטות מסכה, הוא ביקש שלא נקטע אותו", סיפר אחד מקציני המילואים.
לדברי הקצין, "זו גישה של ראש בקיר. הממשלה הכריזה על סגר מתחילת שבוע שעבר, אז למה לא לדחות את האימונים האלה? היה ניסיון להקפיד על הנהלים, אבל לאורך יום שלם ברצף - וכשמתרגלים משהו פיזי - זה כמעט בלתי אפשרי. תורגלו שם הנשמות, החייאה ועוד, איך אפשר לעשות את כל אלה בלי להימנע מקרבה שעלולה להוביל להדבקה, אם אחד החיילים נושא את הנגיף?
"האבסורד הוא שחלק גדול מהמשתתפים הם רופאים או חובשים גדודיים בעצמם", אמר.
אחד הרופאים שמשרתים בגדוד, שהגיש קבילה בנושא, טען: "אימון שכזה תורם מעט מאוד מכיוון שהוא לא נותן מספיק זמן לתרגל. רוב התרגול מתבטא בשיעורים פרונטליים שניתן לקיים באמצעים כמו זום".
הרופא טען כי ניסה לשכנע את הקצינים הבכירים ביחידה לדחות את האימון. "פניותיי העלו חרס", הוא סיפר, "האימון התרחש כשהתחלואה בארץ הייתה בשיאה. דחיית האימון בכמה שבועות הייתה משמרת את מוכנות הגדוד מבלי לסכן את בריאות חיילי המילואים ובני משפחותיהם - ומבלי להפר בצורה בוטה את המדיניות של משרד הבריאות. מדובר בעשרות אנשי מילואים שמגיעים מכל הארץ, שאינם מחוסנים, שבאים במגע עם חיילים צעירים וחוזרים אחר כך לבתיהם".
4 צפייה בגלריה
מדריכים בפיקוד העורף תועדו מפרים את הנחיות הקורונה
מדריכים בפיקוד העורף תועדו מפרים את הנחיות הקורונה
"הפרה בוטה של מדיניות משרד הבריאות". חיילי מילואים באימון
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "פיקוד העורף מקיים תרגילים ואימונים באופן תדיר ובהתאם לגרף השנתי שנקבע בתחילת השנה, במטרה לשמור על כשירותם המבצעית של משרתיו, בסדיר ובמילואים. האימונים מתבצעים תוך הקפדה יתרה ובהתאם להנחיות צה״ל.
"לאור התפרצות נגיף קורונה בוצעו מספר התאמות ונבנה מודל חד-יומי לאימונים, הכולל בין היתר אימוני מפקדים ומערכים ללא חיילים, חלוקה לקפסולות תוך הקפדה יתרה וחלוקת צמידים המבדילים בין פלוגות.
"בנוסף מונה ממונה קורונה אשר תפקידו לוודא שאין חריגה מהנהלים. בתחילת כל אימון מבוצע מסדר ׳קלרינס׳ שבמסגרתו על כל מתאמן למלא הצהרת בריאות ולמדוד חום, לאכול בחוץ ועוד. עם העלייה ברמת התחלואה ולאחר הערכת מצב, החליט מפקד פיקוד העורף לעצור את האימונים. פיקוד העורף רואה את השמירה על הנחיות הקורונה כערך עליון ויבצע חידוד נהלים עם חזרתם של האימונים", צוין.
התחלואה בצה"ל האמירה בשבועות האחרונים. נכון לאתמול, יום שלישי, משרתים בצבא כ-747 חיילים שנדבקו בנגיף, לצד 9,166 שנמצאים בבידוד ביתי. עם זאת, הנתון לא משקף את המציאות באופן מלא, שכן בצה"ל עורכים מעט בדיקות יחסית להיקף בדיקות אזרחים. לצד זאת, כ-10 אלף חיילים קיבלו עד כה את מנת החיסון הראשונה.
"בשבוע שעבר התגלה קצין ביחידת אגוז כחיובי לנגיף הקורונה", מסרו בצבא, "בעקבות זאת כל פלוגתו נכנסה לבידוד, ונערכו בדיקות קורונה. מתוך כלל לוחמי הפלוגה התגלו כ-18 חולים שנשלחו למתקני מחלימים. שאר משרתי הפלוגה קיבלו תשובות שליליות והם נמצאים בבידוד יחידתי על פי הפקודות.
"בצה"ל בכלל ובחטיבה בפרט נאכפות הפקודות בהתאם להנחיות הקורונה, ומשקיעים את מירב המאמצים על מנת לשמור על בריאות החיילים", צוין.