חיטוט בוואטסאפ של פקוד – עבירה פלילית: כך קבע בית הדין הצבאי ביפו כאשר הרשיע החודש את רס"מ ר', איש קבע ששירת בתפקיד פיקודי באחד מהגדודים המבצעיים הסדירים בצה"ל, לאחר שזה עיין בשיחות הוואטסאפ של חייל ששירת תחת פיקודו.
על איש הקבע שהורשע במסגרת עסקת טיעון הוטל חודש מאסר בפועל שהומר בעבודות שירות וכן עיכוב בקידום בדרגה למשך 3 שנים, מאסר על תנאי ופיצוי של 3,000 שקלים לנפגע העבירה.
3 צפייה בגלריה
אייקונים רשתות חברתיות
אייקונים רשתות חברתיות
"הוא השקיע בו ולימד אותו - המניע למעשה נותר עלום". השופטים לא הורידו את הנגד בדרגה
(צילום: shutterstock)
לפי גזר הדין, רס"מ ר', איש קבע מוערך ללא דופי משמעותי בעברו, עקב במשך כחצי שנה, בין 2018 ל-2019, אחר תוכן השיחות באפליקציית הוואטסאפ של אחד מהחיילים הכפופים לו: הוא חדר לאפליקציית ההודעות הפופולרית במכשיר הטלפון של פקודו – בזמן שזה התקלח – והצליח בכך לפתוח את פרופיל המשתמש בוואטסאפ של החייל, גם במכשיר שלו.
איש הקבע עיין במשך קרוב לחצי שנה, מהטלפון שלו, בשיחות הוואטסאפ שפקודו ניהל, ללא ידיעתו, ואף עשה בהן שימוש. כאשר גילה באמצעות החיטוט בוואטסאפ שפקודו פגע באחד מכלי הרכב של היחידה במהלך נסיעה, הוא אמר לו שהוא יודע שהוא זה שאחראי לכך.
בהזדמנות אחרת, איש הקבע איים על פקודו שיפנה למשטרה אם ימשיך לספר על אירוע מסוים שקרה ביחידה, לאחר שגילה בוואטסאפ שהחייל שיתף בכך קצינה אחרת בגדוד. בחקירתו הודה רס"מ ר' במיוחס לו.
שלושה מפקדים מיחידתו העידו בבית הדין הצבאי לטובתו של הנאשם, שהציג גם תעודות הצטיינות, מכתבי הערכה וחוות דעת חיוביות שצבר במהלך יותר מ-15 שנות קבע. "אין לנו בצבא הרבה אנשים כמוהו. אין לנו את היכולת לוותר על אנשים כאלה. בינוניים יש, מצוינים אין. כשמצוינים טועים המערכת צריכה לדעת להכיל את זה", העיד בפני השופטים קצין בכיר בדרגת אלוף משנה, מהמערך בו שירת איש הקבע שהורשע. "לא מדובר בעבריין אלא בנגד שטעה. הוא צריך לשלם על זה אבל אין לפגוע בדרגתו ויש להמשיך את שירותו בצה"ל".
התביעה הצבאית טענה כי מעשיו של רס"מ ר' פגעו "בערכים המוגנים ובבסיסו של כבוד האדם, בצנעת חייו וכן בערך הרעות". התביעה דרשה להוריד את איש הקבע בדרגה אחת, אך לטענתו מדובר היה בפגיעה קשה בתנאי הפנסיה שלו, שתתורגם לפגיעה כלכלית במשפחתו.
התביעה סברה גם שיש להטיל על הנאשם עונש מאסר בפועל, אך הסכימה להמירו בעבודות שירות מתוך התחשבות במצב משפחתו: הוא מטפל בבתו הנכה ואשתו פוטרה לאחרונה מעבודתה בגלל משבר הקורונה, שעה ששכרו צומצם בשל ההשעיה שספג עם פתיחת החקירה נגדו.
3 צפייה בגלריה
מסדר הקמה ליחידה הרב-ממדית בצה"ל
מסדר הקמה ליחידה הרב-ממדית בצה"ל
ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
בסופו של דבר, בדעת רוב, החליטו השופטים שלא להוריד את דרגתו: "מעשיו של הנאשם פגעו משמעותית בפרטיות נפגע העבירה ובערכים המקודשים של כבוד האדם והזכות לפרטיות, תוך ניצול גישתו לטלפון של המתלונן. טיב היחסים בין השניים היה טוב, המתלונן היה בן טיפוחיו, הוא השקיע בו ולימד אותו והמניע למעשה נותר עלום. אופיו של האירוע שונה מתיקי פגיעה בפרטיות על רקע מיני. מקרה זה מעורר התלבטות אנושית קשה ביותר. הוא הורשע בעבירת פשע שתירשם ברישום הפלילי".
3 צפייה בגלריה
עו"ד כץ. "הנאשם כבר ניזוק בעשרות אלפי שקלים לאור השעייתו"
עו"ד כץ. "הנאשם כבר ניזוק בעשרות אלפי שקלים לאור השעייתו"
עו"ד כץ. "הנאשם כבר ניזוק בעשרות אלפי שקלים לאור השעייתו"
(צילום: רועי עידן)
סנגורו, עורך הדין אילן כץ ממשרד כץ-מרגולוב-הראל, אמר בבית הדין: "מדובר בהרשעה ברישום פלילי מלא, כך שהנאשם כבר ניזוק בעשרות אלפי שקלים לאור השעייתו. לא נגרמו נזקים משמעותיים למתלונן והמעשים לא בוצעו להשגת רווח כלשהו".
מדובר צה"ל נמסר: "בית הדין הצבאי גזר 30 ימים מאסר בדרך של עבודות שירות, מאסר על תנאי ופיצויים בסך 3,000 שקלים לנפגע העבירה, על נגד בקבע, שהורשע בהתאם להודאתו בעבירות של פגיעה בפרטיות והתנהגות שאינה הולמת. זאת על כך שבחודש אוקטובר 2018, פרץ הנגד למכשיר הטלפון של נגד נוסף שהיה תחת פיקודו והתגורר עמו בחדרם שביחידה. לאחר מכן, במהלך החודשים נובמבר 2018 - אפריל 2019, קרא הנגד באמצעות הטלפון שלו הודעות והתכתבויות ממכשיר הטלפון הפרוץ, ובחלק מהמקרים השתמש במידע שראה בהתכתבויות, במסגרת שיחותיו עם גורמים שונים ביחידה, ובהם בעל המכשיר הפרוץ".