תקופת יובש חריגה לצד עלייה במפלס הכנרת: השירות המטאורולוגי פרסם אתמול (יום ג') את סיכום חודש ינואר, שהתחיל בעצירת גשמים וערפל והסתכם בטמפרטורות גבוהות מהממוצע. לצד זאת, כמות נאה של גשמים בחצי השני של החודש הביאה לעלייה במפלס הכנרת.
חודש ינואר נפתח בתקופת יובש ממושכת וחריגה במידה היסטורית. שלושה שבועות של יובש מוחלט שררו באמצע החורף, מ-23 בדצמבר עד 12 בינואר. בשירות המטאורולוגי ציינו כי המקרה היחיד הנוסף בו הייתה עצירת גשמים מוחלטת בכל הארץ בחודשי החורף המרכזיים היה לפני 50 שנה, מ-19 בדצמבר 1970 עד 9 בינואר 1971.

5 צפייה בגלריה
מפלס הכינרת עלה במהלך חודש ינואר
מפלס הכינרת עלה במהלך חודש ינואר
מפלס הכנרת. עלה ב-27 ס"מ במהלך חודש ינואר
(צילום: צחי גביש, איגוד ערים כינרת)
5 צפייה בגלריה
מפת המשקעים
מפת המשקעים
מפת המשקעים
(מתוך אתר השירות המטאורולוגי הישראלי)
במקביל לעצירת הגשמים, תחילת חודש ינואר (3 עד 6 בחודש) התאפיינה בתופעה חריגה אחרת: רצף של לילות ובקרים שבהם שרר ערפל במישור החוף (כולל גוש דן), בשפלה ובצפון מערב הנגב. רצף כזה הוא חריג בחודשי החורף, במיוחד באזור גוש דן ונתב"ג. באזור זה היה בעבר עוד מקרה אחד בלבד עם רצף דומה (סוף ינואר-תחילת פברואר בשנת 1979).
למרות המערכת הקרה ואירוע השלג לקראת סוף החודש, ינואר היה חם במידה ניכרת מהממוצע - ב-2-3 מעלות צלזיוס. גם בשעות הלילה היו טמפרטורות גבוהות מהממוצע, ואפילו לאחר שבירת תקופת היובש, באמצע החודש - המשיכו הטמפרטורות להיות גבוהות.
5 צפייה בגלריה
חורף בנתניה
חורף בנתניה
כמות גשמים נאה במהלך החצי השני של ינואר. חורף בנתניה
(צילום: עידו ארז)


כמויות הגשמים הנאות בצפון הביאו במהלך החצי השני של החודש לעלייה מהירה במפלס הכנרת, שעלה בסך הכול ב-27 ס"מ במהלך ינואר, כאשר העלייה המשמעותית נבעה מגשמים ישירים על האגם. הזרימות בנחלים התחזקו, אולם בשל תקופת היובש הממושכת הספיקות הגבוהות של נחלי הצפון לא החזיקו מעמד גם בימים יבשים יותר.
הנתונים מראים בצורה מדויקת את הסיבות להצפות שראינו החודש, ובראשן גאות נוספת והצפות של הנחלים באזור נהריה, הגעתון ונחל כזיב. מהנתונים עולה כי באזור אילון, מזרחית לנהריה, ירדו כמויות משקעים המהוות 135% מהממוצע הרב שנתי לחודש ינואר (293 מ"מ לעומת 217 מ"מ). באזור לימן, צפונית לנהריה, ירדו כמויות משקעים המהוות 124% (215 מ"מ לעומת 173 מ"מ), ואילו בנהריה עצמה נרשמו משקעים בשיעור 106% (184 מ"מ לעומת 174 מ"מ מהממוצע הרב שנתי). בנהריה נרשמו עד כה 101% משקעים מהממוצע הרב שנתי לעונה שלמה.
5 צפייה בגלריה
ערפל בתל אביב
ערפל בתל אביב
ערפל בתל אביב. תופעה חריגה
(צילום: מוטי קמחי )
5 צפייה בגלריה
הצפות בנהריה
הצפות בנהריה
כמויות משקעים גבוהות מהממוצע. הצפות בנהריה
(צילום: שחר אברהם)
כמויות משקעים גבוהות בצורה משמעותית מהממוצע נרשמו גם בגליל העליון ובעמק החולה, שם ירדו עד 120% מהממוצע הרב שנתי. כמויות גבוהות ירדו גם בהרי המרכז. בבית ג'ימל ירדו 126% מהממוצע הרב שנתי לחודש ינואר - 171 מ"מ לעומת 136 מ"מ.
באזורים אחרים תמונת המצב פחות מעודדת. במישור החוף הצפוני, בעמק יזרעאל ובשומרון כמויות הגשמים בינואר היו מעט מתחת לממוצע החודשי (80% עד 95%). במישור החוף המרכזי ובצפון הנגב הגירעון היה גדול יותר עם כמויות של 50% עד 70% מהממוצע של ינואר, ובחלקים הדרומיים יותר של הארץ כמעט ולא ירד גשם.