4 צפייה בגלריה
מחסומי משטרה בצומת גלילות
מחסומי משטרה בצומת גלילות
מחסומי משטרה בצומת גלילות
(צילום: נדב אבס)
במשטרה מתגאים כי אכיפת הפרות של תקנות הקורונה בישראל היא המובילה בעולם ושמאות אלפי דו"חות כבר ניתנו לאזרחים. אבל מבדיקת ynet התגלה כי ביישובים החרדיים, שבהם התחלואה גבוהה מאוד, שיעור הדו"חות שניתנו ביחס לאוכלוסייה הוא נמוך, וביישובים ערביים – השיעור גבוה באופן ניכר.
לנתונים המלאים לפי ערים (הטבלאות - בהמשך הכתבה)
מניתוח הנתונים עולה כי רוב הדו"חות ניתנו בגין אי עטיית מסכה ויציאה למרחב ציבורי בניגוד לתקנות. 322 דו"חות ניתנו בגין איסור קיום חתונה במרחב הציבורי – רובם באפריל ומאי. 235 דו"חות ניתנו על קיום אירוע אסור ו-634 בגין קיום תפילה בניגוד לתקנות, כשרוב הדו"חות ניתנו באפריל, מאי ואוקטובר. בנובמבר ודצמבר ניתנו רק שלושה דוחות בגין עבירה על הוראה זו.

בנוסף, ניתנו 617 דו"חות על שהייה של אדם בסוכה יחד עם אדם אחר, רובם באוקטובר – אך דו"ח אחד כזה ניתן בנובמבר ושלושה בדצמבר, הרבה אחרי החג. דו"ח תנועת "ישראל חופשית", ממנו נותחו הנתונים, מבוסס על נתוניה הרשמיים של רשות האכיפה והגבייה במשרד המשפטים יחד עם נתוני כמות החולים בחלוקה עירונית אשר נערך על ידי טל אלוביץ', חוקר מדיניות ציבורית.
במשטרה הדגישו כי הספירה היא לפי מקום מגורו של האדם, כך שאדם שהפגין בירושלים ללא מסכה ומתגורר במרכז הארץ – מופיע ביישוב מגוריו. תושב חיפה, שיצא לטייל סמוך לעתיקות בבית שאן בסגר, נחשב בעבירה כתושב חיפה.
מהנתונים עולה כי דווקא בערים שבהן התחלואה גבוהה מאוד באופן יחסי, שיעור הדו"חות נמוך יחסית. במודיעין עילית ניתנו "רק" 1,200 דו"חות, כלומר 1.57% מהתושבים קיבלו דו"ח על הפרה, למורת שמוסדות חינוך, למשל, פעלו בעיר בניגוד לחוק בזמן הסגר.
באלעד השיעור גבוה יותר ועומד על 2.85% ובביתר עילית השיעור הוא 2.99%. גם בשני היישובים האלה התחלואה גבוהה ולא פעם תועדו שם הפרות. בבני ברק ניתנו 4,743 דו"חות, בעיר שבה מתגוררים כ-204 אלף תושבים, כלומר השיעור הוא 2.35%.
בירושלים שיעור הדו"חות ביחס למספר התושבים עומד על כ-9%, אך לא מפורט כמה דו"חות ניתנו לתושבים חרדים, דתיים, חילונים, או לתושבי מזרח העיר הערבים. העיר היהודית שבה שיעור הדו"חות ביחס לאוכלוסייה הוא הגבוה ביותר היא אילת, שם ניתנו 4,989 דו"חות, יותר מאשר בבני ברק – שבה מתגוררים פי 4 תושבים.
לעומת זאת, ביישובים ערביים רבים שיעור הדו"חות גבוה מאוד ביחס לאוכלוסייה. בג'סר א-זרקא, שליד חדרה, כמעט כל תושב שלישי קיבל דו"ח. בטורעאן שליד צומת גולני אחד מכל חמישה תושבים קיבל דו"ח על הפרת התקנות ואילו בעראבה, כפר מנדא וטמרה הנתון הוא אחד מכל שישה.
אורי קידר, מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית", יוזמת הדו"ח: "הניתוח שביצענו מוכיח את מה שכל מי שעיניו בראשו כבר ידע - מדינת ישראל החליטה לא לאכוף את תקנות הקורונה בחברה החרדית בגלל אינטרסים פוליטיים צרים, ובכך החמירה את מצבם של החרדים, שנפגעו מהמגיפה בצורה חריפה במיוחד ושילמו במספר מתים גבוה במיוחד, וכמובן שגם של כלל אזרחי ישראל. מי שמערב שיקולים פוליטיים ושיקולי אכיפה בצורה גסה כל כך, יש להניח ששיקולי בריאות הציבור לא היו בראש סדר העדיפויות שלו, אלא שיקולי בריאות הקואליציה. בבואם לקלפי בבחירות הקרובות, צריכים אזרחי ישראל לחשוב האם זה סדר העדיפויות שאותו הם מעוניינים לראות".
דביר ליברמן השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 22:18, 18.01.21