3 צפייה בגלריה
אדאס יאקובאוסקאס
אדאס יאקובאוסקאס
מנהל מכון המחקר המודח אדאס יאקובאוסקס
"שגריר ישראל ניסה להפעיל עלי לחץ כיצד לחקור וללמד את ההיסטוריה שלנו", סיפר השבוע לתקשורת הליטאית אדאס יאקובאוסקס, מנהל מכון המחקר ה"ג'נוסייד סנטר" שהודח מתפקידו על ידי יושבת ראש הפרלמנט המקומי כמה ימים לפני יום השואה בישראל. הרקע: הלבנת עברם של משתפי פעולה עם הנאצים. "השגריר יוסי לוי הזמין את עצמו למשרד שלי ואמר לי איך להתייחס למלחמת העולם השנייה", האשים.
יאקובאוסקס עמד בראש מכון מחקר ממלכתי ליטאי, שמעסיק עשרות חוקרים ופועל בחסות הפרלמנט של ליטא. הוא מתמקד בפשעי ברית המועצות – בעיקר בגירוש אלפי ליטאים לסיביר בשנות הכיבוש הסובייטי שמכונה בליטא "ג'נוסייד" (רצח עם) – אך גם בפשעי הנאצים במלחמת העולם השנייה. אלא שבחסות מחקר אקדמי, המכון מנסה להפוך פרטיזנים ליטאיים אנטי-סובייטיים, לרבות אלו שרצחו יהודים, לגיבורים לאומיים.

מספר מחקרים מפוקפקים שפרסם המכון עוררו ביקורת ציבורית ואקדמית בליטא ואף הובילו חרם מצד אגודת ההיסטוריונים של המדינה. בין השאר נטען שהמכון הפך להיות כלי פוליטי בידי הימין הליטאי במטרה להמציא היסטוריה מזויפת במקום לספר מה בדיוק התרחש ליהודי ליטא בשנים 1944-1941.
ה"ג'נוסייד סנטר" התגייס באופן אגרסיבי לטהר את שמו של הקצין הליטאי יונאס נורייקה, שהוכר אחרי המלחמה כגיבור לאומי ליטאי, למרות שגירש כ-12 אלף יהודים לגטאות בצפון ליטא, בעיקר בעיר שאבלי, מהם לא חזרו מעולם, והחרים את רכושם. לפי פרסומיו, הגטאות בליטא היו באותם ימים מקום בטוח יחסית עבור יהודים.
מבקרי המכון, ביניהם שגריר ישראל לוי, האשימו אותו בזיוף ההיסטוריה וטשטוש חלקם של שוטרים, חיילים ואזרחים ליטאיים ברצח יהודיים. כ-95% מ-230 אלף היהודים שחיו במדינה עד יוני 1941 נרצחו בבורות ירי ביערות ובשדות על ידי הנאצים ומשתפי פעולה ליטאיים. על אף מאמצים כנים מצד הממשל הליטאי בשנים האחרונות לפעול ללימוד ההיסטוריה, הפרק האפל בתולדות המדינה אינו מוכר מספיק בציבור הליטאי, ואפילו פוליטיקאים נכשלים בו בלשונם.
3 צפייה בגלריה
יונס נורייקה פושע מלחמה ליטא
יונס נורייקה פושע מלחמה ליטא
יונס נורייקה. המכון טיהר את עברו למרות שגירש יהודים
(Wikimedia Commons)
חבר פרלמנט ליטאי הודח מתפקידו כיושב ראש ועדה כאשר פרסם ביום השואה הבינלאומי ב-27 בינואר השנה מאמר שבו רמז שהיהודים תרמו בעצמם למותם, בכך שהיו פרו-סובייטים מדי. אחרי גינוי פומבי חריף מצד שגרירי ישראל, ארה"ב וגרמניה, חבר הפרלמנט התנצל והודח מיד על ידי שר החוץ הצעיר של ליטא, גבריאליס לנדסברגיס, ראש המפלגה הגדולה בפרלמנט וידיד של ישראל.

הקרב על ההיסטוריה בליטא

המתח בין לאומנים לליברליים בליטא הגיע לשיא בימים אלו כשליטא מתלבטת כיצד לציין 80 שנה למבצע ברברוסה ביוני 1941, שהחל את הכיבוש הגרמני ואיתו הרצח של היהודים במדינה. מיד עם עזיבת הסובייטים את ליטא החלו פוגרומים אכזריים נגד נשים וילדים יהודים בקובנה ובערים אחרות.
חלק מהלאומנים רואים ב"מרד יוני" חג לריבונות הליטאית. על פי טענת הימין הקיצוני בליטא, שגרירי ישראל, ארה"ב וגרמניה יזמו "קואליציה של התערבות בעניינים של ליטא", התייצבו מול יושבת ראש הפרלמנט, ויקטוריה צ'מיליטה נילסן, וביקשו לנקוט צעד חד משמעי נגד ה"ג'נוסייד סנטר".
3 צפייה בגלריה
השגריר יוסי לוי ומנהיגת האופוזיציה בבלארוס
השגריר יוסי לוי ומנהיגת האופוזיציה בבלארוס
שגריר ישראל בליטא יוסי לוי. הדחת יו"ר המכון התקבלה באהדה בירושלים
הסיבוב הנוכחי הסתיים בניצחון לקו הליברלי: יושבת ראש הפרלמנט, שהיא גם מנהיגת המפלגה הליברלית הידידה לישראל, הודיעה בתחילת החודש על פיטוריו של מנהל המכון יאקובאוסקס.
"שגרירי ישראל וארה"ב מיהרו לתקוף אותי מיד עם כניסתי לתפקיד", האשים יאקובאוסקס, "שניהם ניסו להפעיל עלי לחץ לשנות את האופן שליטא צריכה להתייחס לעבר שלה, "אמרתי לשגריר הישראלי מילים שגרמו לו להאדים: 'אדון שגריר, באת הנה כדי ללחוץ עלי. לא תצליח בכך. יש לנו 17 קילומטרים וחצי של חומר ארכיוני ואנחנו נחקור אותו'. הוא הפסיק לדבר ואמר רק.. 'אהה'".
אז מה חבוי במסמכים החסויים של המכון? שאלפי הילדים היהודיים של ליטא ירו בעצמם בתוך הבורות? יושבת ראש הפרלמנט לא השתכנעה מההסברים של המנהל המודח והעדיפה להוציא ל ג"נוסייד סנטר" כרטיס אדום, צעד שגרם להערכה רבה בירושלים.