הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) תדון מחר (יום ב') בהפקדת תוכנית משרד התחבורה להכפלת מסילות החוף משפיים ועד לחוף הכרמל בחיפה. לפי תוכנית משרד התחבורה, עד 2030 תוכפל המסילה עד לחוף הכרמל ותאפשר את הגדלת כמות הרכבות כמו גם הגדלה משמעותית של מהירותן.
2 צפייה בגלריה
המסילה לפני ואחרי
המסילה לפני ואחרי
(צילום: משרד התחבורה )
התוכנית המקורית נועדה להכפיל את תוואי המסילה מאזור שפיים ועד לאזור הקישון בסמוך לחוצות המפרץ. ואולם, ב-2019 היא פוצלה לשתי תוכניות שונות, משפיים עד לחוף הכרמל ומחוף הכרמל צפונה.
במשרד התחבורה סבורים כי התוכנית הדחופה יותר היא זו שעד לחוף הכרמל וזאת לנוכח נפח הביקושים שיילך ויגדל, בעיקר מאזור נתניה לתל אביב, ולכן היא תקודם ראשונה. במקביל, בחודשים הקרובים צפוי המשרד להפקיד גם את התוכנית הנוספת למסילות שיעברו בתוך חיפה.
התוכנית פוצלה על רקע התנגדותה של עיריית חיפה לחציצת העיר מהים בשל תכנון מסילות הרכבת המנדטורי ודרישתה לשקע או למנהר את מסילות הרכבת שחותכות ופוצעות את המרקם העירוני של חיפה שלמעשה מנותקת ברוב חלקיה מחוף הים שלה לנוכח מסילות הרכבת, הכבישים והנמל שחותכים אותה.
2 צפייה בגלריה
תחנת בית יהושע לפני ואחרי
תחנת בית יהושע לפני ואחרי
(צילום: משרד התחבורה )
התוכנית צפויה להיות מאושרת סופית עד לסוף השנה הבאה. במקביל, במשרד התחבורה וברכבת שוקדים על תוכנית החומש של הרכבת ובה כבר יסתמכו על תוכנית זו, כך שבתוך כמה שנים יוכלו להכפיל את מסילות החוף ולשחרר את צוואר הבקבוק של תנועת הרכבות. כך תוכל הרכבת לעמוד באופן מיטבי יותר בביקושים ההולכים וגוברים לנסיעות, תחילה מאזור נתניה והשרון למרכז המטרופולין ולהפחית חלק מהעומסים ברכבות, ובשנת 2030 גם מחיפה חוף הכרמל.
כשתושלם התוכנית, על פי הבטחות משרד התחבורה ב-2030, ייבנה מרכז תחבורתי ענק בחוף הכרמל שיוכל להסיע רכבות מהירות בין חיפה לתל אביב בתוך 28 דקות. במשרד מסבירים כי 60% מתושבי ישראל יוכלו להגיע למטרופולין תל אביב בתוך שעה ו-60% מתושבי הפריפריה יגיעו לתל אביב בתוך שעה וחצי. זמן ההמתנה לרכבת יהיה כשבע דקות וחצי בממוצע.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב ציינה כי "מדובר במהלך היסטורי במלוא מובן המילה. הכפלת מסילות החוף, המהווה כיום 'צוואר בקבוק' תחבורתי, היא צעד ראשון בדרך להכפלת רשת רכבות הנוסעים והמטענים בכל הארץ. כך נחבר בין המרכז לפריפריה ונבטיח תחבורה ציבורית זמינה ומהירה לכל אדם בכל יישוב בישראל".