משרד הבריאות אישר הערב (שני) את חשיפת ynet על ירידת היעילות של חיסון הקורונה נגד הדבקה - צניחה דרמטית של קרוב ל-30%. במשרד ציינו כי "מניתוח אפידמיולוגי של שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, החל מ-6 ביוני, יש ירידה ביעילות החיסון במניעת הדבקה ל-64% ובמניעת מחלה עם תסמינים ל-64%. הירידה נצפתה בו-זמנית עם התפשטות וריאנט דלתא בישראל. עם זאת, יעילות החיסון במניעת אשפוזים ותחלואה קשה בנגיף הקורונה נאמדת ב-93%".
2 צפייה בגלריה
מיכאל, בן 12 מתל אביב, מתחסן
מיכאל, בן 12 מתל אביב, מתחסן
נער מתחסן בתל אביב
(צילום: AFP)
במשרד קראו לכל מי שנחשף לחולים - כולל מחוסנים - להיבדק באחת מעמדות הדיגום, בעיקר אם מופיעים תסמינים המזוהים עם המחלה. "מדובר על נתונים מטרידים", אומר גורם בכיר בצוות הטיפול במגפות של משרד הבריאות (צט"מ) שנחשף לנתונים. "החיסון כנראה פחות יעיל להדבקות ומחלה קלה. יש להגביר בדיקות לחוזרים מחו"ל גם אחרי חמישה ימים, ובנוסף להמשיך לחסן כמה שיותר, כמו גם לקדם חיסון שלישי למדוכאי חיסון ולשקול בהמשך חיסון שלישי לאוכלוסייה קשישה".
הנתונים עולים בקנה אחד עם המגמה המשתקפת בשיעורי התחלואה המעודכנים, לפיהם רבים מהנדבקים הם מחוסנים, אך מנגד שיעור המאושפזים בבתי החולים במצב קשה עולה בקצב איטי ובאופן מתון הרבה יותר. לפי נתוני המשרד, ביום שישי האחרון 55% מהנדבקים היו מחוסנים.
שר הבריאות ניצן הורוביץ ובכירי משרדו צפויים להמליץ מחר לקבינט הקורונה לאכוף בידודים ולהגביר את כוח האדם שיעסוק בכך, בהם פקחים ושוטרים. כמו כן יוצע לערוך בדיקות מהירות בכניסה לאירועים גדולים לילדים ובכניסה למוסדות גריאטריים. כמו כן ימליץ המשרד לחייב בידוד להורים שילדיהם נחשפו לחולי קורונה, ולחייב בידוד לחוזרים ממדינות אדומות שאין להן חובת בידוד עד כה.
2 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בתל אביב
חיסוני קורונה בתל אביב
(צילום: רויטרס)
לאור הנתונים האחרונים, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ הורו למשרד הבריאות לקדם שני מחקרים רפואיים כדי שיספקו מידע חיוני לטובת קבלת ההחלטות בעניין החיסונים. בלשכתו של בנט מסרו כי אחד המחקרים יתמקד בחולים מאומתים שקיבלו חיסון כדי לבחון את יעילותו וקצב דעיכתו בקבוצות גיל ובעלי מחלות רקע שונות, ומחקר נוסף על החיסוניות התאית בקרב מחוסנים על-ידי בדיקה סרולוגית. ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, תוביל את המחקרים יחד עם קופות החולים.
בתוך כך, הערב נשבר שיא חדש של נדבקים בשלושת החודשים האחרונים. 369 ישראלים אובחנו מאז חצות ועד לשעות הערב כחיוביים לקורונה. מנתוני משרד הבריאות עולה כי היום בוצעו כ-45 אלף בדיקות קורונה ושיעור החיוביים עומד על 0.8%. בחמשת הימים הראשונים של החודש אובחנו 1,522 חיוביים לקורונה, ממוצע של יותר מ-300 ביום. לשם השוואה, בכל חודש יוני – אז החלה ההתפרצות הנוכחית אובחנו 2,389 מאומתים ובחודש מאי אובחנו בישראל 918 מאומתים.
למרות העלייה החדה במספר המאומתים, מספר החולים שמצבם קשה – לא עולה באופן חד והערב הוא עומד על 35. בבתי החולים 16 חולי קורונה המחוברים למכונות הנשמה. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 6,429 חולי קורונה, האחרון שבהם לפני 12 ימים.