עסקת חילופי האסירים בין ממשלת אפגניסטן לבין ארגון הטרור האיסלאמיסטי טליבאן שיצאה לפועל בחודשים האחרונים הפנתה זרקור אל פן לא מוכר של התנועה הקיצונית והרצחנית: נשים מחסלות. יותר מ-5,000 מחבלי טליבאן שחררה הממשלה בקאבול במסגרת העסקה, וכעת מתברר שיש ביניהם חמש נשים. לפחות שלוש מתוכן אחראיות לשורה של מעשי רצח בשם הארגון.
5 צפייה בגלריה
אפגניסטן מוזראן מחבלת של טליבאן שוחררה מ הכלא מחסלת מתנקשת
אפגניסטן מוזראן מחבלת של טליבאן שוחררה מ הכלא מחסלת מתנקשת
המתנקשת מוזראן. הבטיחה שהבת שלה תקיים יחסי מין עם הקצין
(צילום: AFP)

5 צפייה בגלריה
אפגניסטן נסרין מחבלת של טליבאן שוחררה מ הכלא מחסלת מתנקשת
אפגניסטן נסרין מחבלת של טליבאן שוחררה מ הכלא מחסלת מתנקשת
המתנקשת נסרין. רעל, פיצוצים וירי באקדח
(צילום: AFP)
הפרט הזה עשוי להישמע מפתיע, שהרי הטליבאן ידוע כארגון המרחיק את הנשים משלל תחומי חיים, כובל אותן במידה רבה לבתיהן, ובין השאר מונע מהן לעסוק ברוב המקצועות הקיימים בשוק או לצאת ללמוד ולרכוש השכלה. ידוע במיוחד המקרה של מלאלה יוספזאי, הנערה האפגנית שנורתה בראשה על-ידי מחבלי הארגון, רק משום שפעלה למען הרחבת זכותן של הנשים לצאת לבית הספר ולאוניברסיטה. הטליבאן ידוע גם כארגון המכריח את הנשים להתכסות בבורקה ולעתים אף מוציא להורג את מי שמואשמת בניאוף.
אין פלא אפוא שדובר הטליבאן, זביהוללה מוג'היד, מיהר להכחיש את הטענה כי הנשים ששחררה הממשלה בעסקת האסירים הן מתנקשות מקצועיות האחראיות לשורה של מעשי רצח. מוג'היד טען כי מדובר ב"נשים רגילות, שפשוט משתייכות למשפחות התומכות בטליבאן", וכי הן נעצרו בפעולות של הצבא האמריקני.

לפי מסמכים משפטיים שהגיעו לידי סוכנות הידיעות הצרפתית AFP ולפי עדותה של אחת המחבלות המשוחררות, המציאות שונה לגמרי מזו שצייר מוג'היד.

הגופה נזרקה בבית קברות

עם קבוצת האסירות המשוחררות נמנו אישה בשם מוזראן ודודתה נסרין. הן יצאו מהכלא בספטמבר, אחרי שהודו כי השתייכו לרשת חקאני, הזרוע הקיצונית והאלימה ביותר של הטליבאן.
מוזראן ונסרין עמדו בפני גזר דין מוות אחרי שביצעו שורה של מעשי רצח, בין השאר של קצין מודיעין אפגני שהגיע לביתן: בהוראת מפקד בטליבאן הן השתמשו בבתה של נסרין כפיתיון, והבטיחו לו שהיא תקיים איתו יחסי מין. כשהגיע לבית ירו בו באקדח שצויד במשתיק קול, ואז דחסו את גופתו לקופסת מתכת והניחו אותה בבית קברות סמוך.
5 צפייה בגלריה
אפגניסטן מזכיר המדינה של ארה"ב מייק פומפאו נפגש עם משלחת של ה טליבאן ל תהליך השלום קטאר
אפגניסטן מזכיר המדינה של ארה"ב מייק פומפאו נפגש עם משלחת של ה טליבאן ל תהליך השלום קטאר
משלחת הטליבאן למו"מ עם ארה"ב נפגשת עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו בקטאר
(צילום: רויטרס)
לפי מסמכים משפטיים שהגיעו ל-AFP, השתיים ביצעו מעשי רצח נוספים, והיו מיומנות לא רק בטמינת מלכודות ליעדים לחיסול, אלא גם בהתנקשויות מתוחכמות פחות ושגרתיות יותר. בין השאר חיסלו שניים מבני משפחתן, גברים שעבדו כשוטרים – אחד ברעל והשני בפצצה שהטמינו מתחת למכוניתו. באפגניסטן השסועה אין זה נדיר שבני משפחה אחת מגלים נאמנות לצדדים שונים בסכסוך.
את החיסולים ביצעו מוזראן ונסרין יחד עם אנשים אחרים, בהם בעלה של מוזראן. בין השאר הן תקפו ברימונים מסגד סופי ותחנת משטרה. בסופו של דבר, ב-2016, נעצרו. "נעצרתי על רצח, חטיפה ושיתוף פעולה עם רשת חקאני", סיפרה מוזראן בשיחת וידאו שנערכה בתיווך הרשויות לפני שחרורה. "לא אחזור לארגון הזה", הבטיחה.
5 צפייה בגלריה
אפגניסטן מזכיר המדינה של ארה"ב מייק פומפאו נפגש עם השר האפגני לענייני תהליך השלום קטאר
אפגניסטן מזכיר המדינה של ארה"ב מייק פומפאו נפגש עם השר האפגני לענייני תהליך השלום קטאר
מזכיר המדינה פומפאו נפגש בקטאר עם השר האפגני לענייני תהליך השלום
(צילום: רויטרס)
קשה לומר מהו ערכה של ההבטחה הזו: הממשלה בקאבול אומרת כי רבים מבין אנשי הטליבאן ששחררה מבתי הכלא שלה כבר חזרו בחודשים האחרונים לשדה הקרב, ואי אפשר לשלול את האפשרות שגורלן של מוזראן ונסרין יהיה דומה.

מלחמה של 19 שנה

שחרורן של חמש האסירות נעשה במסגרת המשא ומתן שממשלת אפגניסטן מנהלת בימים אלה עם הטליבאן על סיום המלחמה המתנהלת במדינה. המלחמה נמשכת מאז שב-2001, בעקבות מתקפת הטרור של 11 בספטמבר בארה"ב, הופל שלטון הטליבאן באפגניסטן על-ידי הכוחות הזרים שפלשו למדינה בהובלת הצבא האמריקני.
ארה"ב עצמה חתמה על הסכם שלום עם הטליבאן כבר בשנה שעברה, והיא דחקה בממשלה בקאבול לעשות ויתורים לטליבאן ולנקוט צעד דומה, תוך שהממשל האמריקני מתחיל להחזיר את חייליו מאפגניסטן הביתה. שחרור אלפי האסירים מהטליבאן, שנעשה כאמור כחלק מתהליך השלום הזה, בוצע בתמורה להחזרת כ-1,000 שבויים מאנשי כוחות הביטחון האפגניים שבהם החזיק הארגון.
כשהתברר כי במסגרת החילופים שחררה הממשלה האפגנית גם מחבלים שהרגו חיילים מהכוחות הזרים אשר סייעו לשחרר את אפגניסטן משלטון הטליבאן, הדבר גרר גינוי מצד גורמים בינלאומיים. אפגניסטן, יש לציין, שחררה את האסירים גם בלחץ הממשל האמריקני בראשות דונלד טראמפ, שסלל את הדרך לתהליך הפיוס.
נסרין ומוזראן נמנו עם קבוצת המשוחררים האחרונה – זו שבה נכללו המחבלים המסוכנים ביותר. מחבלת נוספת ששוחררה בעסקה היא נרגיס, איראנית שהפכה לאזרחית אפגנית ולשוטרת אחרי שהתחתנה עם גבר מקומי. היא הורשעה שבשנת 2012 רצחה מומחה אמריקני שהגיע לאפגניסטן כדי להכשיר שוטרים אפגנים. אף שהטליבאן התעקש על דרישתו לשחרר את החמש, דובר הארגון מתעקש כאמור כי הן לא לקחו חלק במבצעים צבאיים.
אשלי ג'קסון, מומחית ממכון המחקר Overseas Development Institute, אומרת כי על מקרים של נשות טליבאן המשתתפות בחיסולים, ובכלל בלחימה, כמעט שלא שומעים. "הנורמות והאידיאולוגיה של הטליבאן דוחקות את הנשים עמוק אל תוך הסביבה הביתית", היא מסבירה. "מצב שבו מאפשרים להן להשתתף בלחימה או להודות בכך שהן השתתפו בלחימה מנוגד לליבת האמונה של התנועה".