אחרי לילה דרמטי, שבו שוב היכה דונלד טראמפ את התחזיות, נראה הבוקר (יום ד') שהדרמה בבחירות בארה"ב מתנקזת למדינות מפתח שבהן צפויה ספירת הקולות להתארך – ולכן להשאיר אותנו שעות ארוכות, ואולי גם ימים, במתח לגבי זהות הנשיא הבא. בינתיים טראמפ לא מחכה לתוצאות הסופיות, והצהיר שניצח בבחירות למרות שטרם הושגה הכרעה. הוא האשים את הדמוקרטים ב"הונאה של הציבור האמריקני", ואמר שבכוונתו לפנות לבית המשפט העליון. רשתות הטלוויזיה בארה"ב התנערו מהכרזת הניצחון של טראמפ.
ארה"ב בוחרת 2020 - לעמוד המיוחד של ynet
לפי שעה המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן צועד ביתרון 213-238 במניין האלקטורים, אבל האלקטורים שלו לא הגיעו כמעט משום מדינת מפתח שבה קיווה לנצח. רשתות טלוויזיה בארה"ב כבר קבעו שטראמפ גבר עליו בפלורידה, טקסס, אוהיו ואייווה, ובכך שיפר דרמטית את סיכוייו לכהונה שנייה. כעת גוברים הסיכויים שמי שתכריע את הבחירות תהיה מדינת פנסילבניה, שבה הספירה יכולה להימשך יום או יומיים, ובמקרה של קרב צמוד שיגרור מאבק משפטי, אף יותר מכך.

את החשש מקרב משפטי כזה הגבירו הבוקר שני המועמדים, כשכל אחד מהם הצהיר כי הוא-הוא בדרך לבית הלבן. ג'ו ביידן הופיע בדלאוור ואמר: "אנחנו במסלול לניצחון, תהיו סבלניים". דקה אחריו צייץ הנשיא טראמפ בטוויטר: "אנחנו מובילים בגדול, הם מנסים לגנוב את הבחירות". הבוקר, בהצהרה בבית הלבן שעוררה סערה, הכריז טראמפ: "ניצחנו את הבחירות, אנחנו מתכוננים לחגיגות גדולות".
טראמפ הכריז שניצח בכמה מדינות מפתח - פנסילבניה, ג'ורג'יה וצפון קרוליינה - למרות שטרם הושגה בהן הכרעה וספירת הקולות שם נמשכת. "אנחנו נפנה לבית המשפט העליון – אנחנו רוצים שכל ההצבעות ייפסקו", אמר טראמפ. לאור העובדה שההצבעה ברחבי ארה"ב כבר הסתיימה, סביר להניח שטראמפ התכוון שברצונו לעתור לעליון כדי לעצור את ספירת הקולות. לשמרנים, נזכיר, יש רוב של 6 שופטים מול 3 ליברלים בבית המשפט העליון. לפני שהסנאט אישר את השופטת השמרנית איימי קוני בארט העריך טראמפ שהבחירות יוכרעו בעליון ולכן המינוי שלה דחוף.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בהצהרה
דונלד טראמפ בהצהרה
דונלד טראמפ בהצהרה
(צילום: AP)
אם ההכרעה בבחירות אכן תתנקז לפנסילבניה, היא עשויה כאמור להתעכב מאוד. הסיבה לעיכובים הצפויים בפנסילבניה היא ההצבעה בדואר: בארה"ב ניתנת למצביעים אפשרות לתת את קולם דרך הדואר, ולא בקלפיות, ובצל מגפת הקורונה והרצון להימנע מהצטופפות בקלפיות, השנה הורחבה האפשרות הזו מאוד. עשרות מיליונים שלחו בשבועות האחרונים את קולם בדואר, אבל בעוד שבמדינות מסוימות בארה"ב הכנת המעטפות שלהם לספירה החלה כבר לפני ימים ארוכים, בפנסילבניה מכינים אותן לספירה רק ביום הבחירות הרשמי, ולכן ההליך החל רק הלילה. כעת יידרש לפקידים שם זמן מה לספור את הקולות האלה, ואם במדינה שלהם תהיה תלויה הכרעת הבחירות, אמריקה כולה תחכה.
נוסף על כך, החוק בפנסילבניה מחייב את פקידי הבחירות לספור גם קולות שיגיעו בדואר עד שלושה ימים אחרי יום הבחירות אם החותמת מוכיחה שהם נשלחו לפני יום הבחירות. טראמפ, שיודע שרוב קולות המצביעים בדואר צפויים להיות דמוקרטיים, ולפיכך ספירת קולות כאלה תפגע בסיכוייו, כבר הודיע שהוא מתכוון להיאבק בכך משפטית ולמנוע שם את הספירה המאוחרת. קרב משפטי כזה יכול להימשך שבועות, ולהיגרר עד לבית המשפט העליון.
כמה מהניצחונות שהשיג הלילה טראמפ במדינות המפתח מרשימים למדי. בטקסס (38 אלקטורים), מדינה שבה חזו הפעם קרב צמוד ביותר, מוביל טראמפ בפער של 6% אחרי ספירת 96% מהקולות, ורשתות הטלוויזיה כבר הכריזו על ניצחונו שם. באוהיו, שגם בה ניצחונו הוכרז כבר, הוא צועד לקראת סיום הספירה ביתרון של יותר מ-8%. בצפון קרוליינה (15) מוביל טראמפ ב-1.4% אחרי ספירת 95% מהקולות, וב"ניו יורק טיימס" מעריכים שבסבירות של 95% הוא ינצח גם במדינה זו.

5 צפייה בגלריה
טראמפ וביידן. קרב צמוד משחזו הסקרים
טראמפ וביידן. קרב צמוד משחזו הסקרים
טראמפ וביידן. קרב צמוד משחזו הסקרים
(צילום: AP, רויטרס)
5 צפייה בגלריה
צופים במשדר בחירות ב פלורידה ארה"ב
צופים במשדר בחירות ב פלורידה ארה"ב
צופות בדיווחים על תוצאות הבחירות בפלורידה
(צילום: AFP)
אף שמצבו של טראמפ נראה כהולך ומשתפר ככל שנמשך הלילה, ביידן יכול כאמור לשאוב עידוד מהמתרחש באריזונה: סוכנות הידיעות AP הודיעה שביידן ניצח במדינה המתנדנדת וזכה ב-11 האלקטורים שלה. במקרה כזה כל עוד ביידן ינצח במישיגן, וויסקונסין ומינסוטה, שבהן חזו לו הסקרים ניצחון בפער נאה למדי, יספיק לו ניצחון בנבאדה (6 אלקטורים) כדי להגיע ל-270 האלקטורים הדרושים לניצחון. הבוקר, מעט אחרי 7:00, הכריזה "פוקס ניוז" שבמינסוטה הוא כבר ניצח. בוויסקונסין ביידן מוביל בפער זעום, אחרי ספירת 89% מהקולות - 49.3% מול 49% לטראמפ. בנבאדה, שהפסיקה את הספירה ותחדש אותה מחר, ביידן מוביל ביתרון זעום של 0.6% אחרי ספירת 86% מהקולות. במישיגן, אחרי ספירת 83% מהקולות, לטראמפ יש יתרון קטן - 49.8% מול 48.5%. היא מחלקת 16 אלקטורים.
בשורה מעודדת לביידן עשויה להגיע מג'ורג'יה, מדינה שנחשבת באופן מסורתי למעוז רפובליקני אבל הפעם חזו בה הסקרים קרב צמוד. לאורך הלילה הסתמן שטראמפ צועד בה בהובלה יפה ושהוא מתקרב לניצחון, אבל "ניו יורק טיימס", המבצע הערכה של הנתונים הזורמים מהקלפיות שם, כבר נותן הבוקר לביידן סיכוי גבוה יחסית, של 62%, לנצח שם. אם ביידן יגרוף את 16 האלקטורים של ג'ורג'יה, יהיה זה צעד גדול מאוד מבחינתו לעבר ניצחון. כרגע, אחרי ספירת 92% מהקולות, טראמפ מוביל שם בשני אחוזים.
5 צפייה בגלריה
ספירת קורלות במישיגן
ספירת קורלות במישיגן
סופרים קולות במישיגן, אחת ממדינות המפתח
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
צופים במשדר בחירות ב וושינגטון הבירה ארה"ב
צופים במשדר בחירות ב וושינגטון הבירה ארה"ב
מחכים לעדכונים בוושינגטון
(צילום: AFP)
לפי הרשתות בארה"ב, אפשר כבר לקבוע שטראמפ ניצח באינדיאנה (11 אלקטורים), טנסי (11), מיזורי (10), דרום קרוליינה (9), אלבמה (9), קנטקי (8), לואיזיאנה (8), אוקלהומה (7), מיסיסיפי (6), קנזס (6), ארקנסו (6), יוטה (6), מערב וירג'יניה (5), נברסקה (4), איידהו (4), וויומינג (3), צפון דקוטה (3), מונטנה (3) ודרום דקוטה (3). ביידן ניצח בקליפורניה (55), ניו יורק (29), אילינוי (20), ניו ג'רזי (14), וירג'יניה (13), וושינגטון (12), ורמונט (3), אריזונה (11) מינסוטה (10), מסצ'וסטס (11), מרילנד (10), קולורדו (9), אורגון (7), קונטיקט (7), ניו מקסיקו (5), רוד איילנד (4), הוואי (4), ניו המפשייר (4), מיין (3), דלאוור (3), מחוז קולומביה (3) ונברסקה (1). מלבד המדינות האלה נסגרו קלפיות בשורה של מדינות נוספות, שמהן טרם התקבלה הכרעה.
בארה"ב, נזכיר, מי שנבחר לנשיא הוא המועמד שזוכה ביותר אלקטורים, ולא בהכרח זה שזוכה ברוב קולות הבוחרים: מבחינה פורמלית את הנשיא לא בוחר העם, אלא "חבר האלקטורים", גוף מיוחד שמתכנס כדי להצביע על זהות הנשיא אחרי הבחירות. לכל אחת מ-50 מדינות ארה"ב (וכן לוושינגטון הבירה) מוקצה מספר מסוים של אלקטורים, כלומר נציגים בגוף הזה, לפי גודל אוכלוסייתה (למשל לקליפורניה מרובת התושבים 55, ולאלסקה הדלילה רק 3). המועמד שזוכה ברוב הקולות באותה מדינה – גורף את כל האלקטורים שלה. מכיוון שבסך הכול יש 538 אלקטורים, מי שמשיג 270 (כלומר יותר ממחצית) – מנצח.
פורסם לראשונה: 07:40, 04.11.20