2 צפייה בגלריה
סער: "נעשה כמיטב יכולתנו שהממשלה תקום. יריבים פוליטים מהשמאל אינם אויבים"
סער: "נעשה כמיטב יכולתנו שהממשלה תקום. יריבים פוליטים מהשמאל אינם אויבים"
שר המשפטים גדעון סער. "המהלך יגן על הטוהר המשפטי"
(צילום: עמית שאבי)
חוק "פירות העץ המורעל": שר המשפטים גדעון סער הפיץ היום (ב') תזכיר החוק לפסילת ראיה שהושגה שלא כדין. לפי החוק המוצע שפורסם לראשונה ב-ynet, בדומה לשיטת "פרי העץ המורעל" האמריקנית - ראיה שיוכח שהושגה שלא כחוק תיפסל על ידי בית המשפט. הצעת החוק מעוגנת בהסכמים הקואליציוניים, ומבוססת על המלצות "ועדת ארבל" שעסקה בנושא.
החוק המוצע מרחיב למעשה את שיקול הדעת השיפוטי לפסול ראיה שהושגה בניגוד לדין - ובכך מרחיב גם את הכלל שנקבע בפסיקה בעניין. התזכיר הופץ להערות הציבור ל-21 יום, ולאחר מכן יובא לאישור הממשלה.
בתזכיר החוק, המציע תיקון לפקודת הראיות, צוין: "בית המשפט הדן במשפט פלילי רשאי שלא לקבל ראיה, ובכלל זה הודעה, חפץ, או כל ראיה אחרת, אם שוכנע שהראיה הושגה שלא כדין וכי קבלתה במשפט תפגע בזכות להליך הוגן, בשים לב לאינטרס הציבורי בקבלת הראיה". עוד קובע התיקון כי הוא יחול "גם אם הושגה הראיה תוך הפרת הדין כלפי מי שאינו הנאשם", למשל - עד.
הוועדה המייעצת לשר המשפטים לעניין סדר דין פלילי וראיות, בראשות שופטת בית המשפט העליון בדימוס עדנה ארבל, סיימה בשבוע שעבר את עבודתה בנושא. הוועדה קיימה דיונים במהלך השנה האחרונה בעקבות הצעת חוק פרטית בנושא שהגיש סער בכנסת הקודמת.
2 צפייה בגלריה
טקס אשכבה מאיר שמגר נשיא בית המשפט העליון לשעבר
טקס אשכבה מאיר שמגר נשיא בית המשפט העליון לשעבר
שופטת העליון בדימוס עדנה ארבל, בראשות הוועדה המייעצת לשר המשפטים
(צילום: קונטקט)
בתום עבודתה, הוועדה המליצה לעגן בחקיקה את הכלל המסמיך לפסול ראיה שהושגה שלא כדין. לאחר שבחן את ההמלצות, החליט סער להרחיב את מתחם שיקול הדעת השיפוטי מעבר לנוסח שהומלץ על ידי הוועדה.
לפי נוסח הוועדה, נדרשה "פגיעה מהותית" בזכות להליך הוגן כדי שתתאפשר פסילת ראיה בשקלול עם אינטרסים אחרים. שר המשפטים בדעה כי לא נדרש מבחן קשיח כזה, וכי די בפגיעה בזכות להליך הוגן כדי להקים סמכות לבית המשפט לפסול ראיה שהושגה שלא כדין (כמובן, בשקלול הקבוע בתזכיר מול האינטרס הציבורי בקבלת הראיה, ט.צ).
השר סער מסר: "מדובר על מהלך חשוב המגן על שלושה ערכים חשובים - טוהר ההליך השיפוטי, זכות נאשמים להליך הוגן, וחובת רשויות אכיפת החוק לפעול בגדרי החוק. אני רואה ערך רב הן בעיגון הכלל בחוק והן בהרחבתו. אני מחויב לחזק את זכויות האזרח המתמודד בהליך המשפטי מול מערכות המדינה רבות העוצמה".
בעדותו בפני הוועדה לפני כמה חודשים, סער הגדיר את הצעתו כ"חוק ליבה של זכויות חשודים ונאשמים ושל ביסוס חובת הרשויות לפעול בגדרי החוק", וכאמור כלל את יוזמתו בהסכמים הקואליציוניים.
ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, בירך את שר המשפטים על קידום המהלך. "מדובר בתזכיר חוק חשוב ביותר להגנה על זכויות נחקרים ונאשמים, ועיגון הנושא בחקיקה הוא צעד משמעותי בשמירה על טוהר ההליך הפלילי. לשכת עורכי הדין מביעה תמיכה מלאה בקידום החוק שהוא המינימום ההכרחי לקיום הליך הוגן, שמירה על ערכיה של שיטת המשפט הישראלית, וזכויות אדם".