הרשויות במדינות בצפון אירופה מדווחות כי זיהו החודש עלייה קלה ברמות הקרינה בצפון היבשת, וגורמים רשמיים הולנדים אומרים כעת כי ייתכן שמקור הקרינה הוא במערב רוסיה, וכי העלייה עשויה להצביע על נזק כלשהו שנגרם ל"רכיב-דלק" בתחנת כוח גרעינית.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
1 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה פוטין. לא דווחו תקלות
(צילום: AP)
סוכנות הידיעות הרוסית "טאס" דיווחה כי דובר של חברת האנרגיה הגרעינית הממשלתית "רוסנרגואטום" מסר כי שתי תחנות הכוח הרלוונטיות הפועלות בצפון-מערב רוסיה לא דיווחו על בעיות כלשהן. לפי הדיווח בסוכנות, בתחנת לנינגרד שליד סנט פטרבורג ובתחנת קולה שליד העיר מורמנסק הפעילות מתנהלת כרגיל ורמות הקרינה הן בגבולות הנורמה.
הסוכנויות לבטיחות קרינה וגרעין של פינלנד, נורבגיה ושבדיה דיווחו השבוע כי זיהו כמויות קטנות של איזוטופים רדיואקטיביים שאינם מסוכנים לאדם ולסביבה בחלקים מפינלנד, דרום סקנדינביה והאזור הארקטי.
הרשות השבדית לבטיחות בקרינה מסרה ביום שלישי כי נכון לאותה העת אי אפשר לקבוע מה הגורם לעלייה ברמת הקרינה או מהיכן הגיעו הענן או העננים עם החומר הרדיואקטיבי לשמיים של צפון אירופה. עמיתיה בפינלנד ובנורבגיה נמנעו גם הם מלהציג השערות בנוגע למקור האפשרי.

אבל אתמול (יום ו') מסר המכון הלאומי לבריאות הציבור והסביבה בהולנד כי ניתח את המידע של הרשויות במדינות הנורדיות, וכי מהניתוח שלו עולה כי האיזוטופים הרדיואקטיביים באו מכיוון מערב רוסיה.
"הנוקלידים הרדיואקטיביים מלאכותיים, כלומר מעשה ידי אדם", מסר המכון ההולנדי. "הֶרכּב הנוקלידים עשוי להצביע על נזק לרכיב דלק בתחנת כוח גרעינית". לדברי המכון, אי אפשר לקבוע את המקום המדויק שממנו הגיעה הקרינה, וזאת בשל מיעוט המדידות.
הדובר של החברה הרוסית שצוטט היום בסוכנות "טאס" אמר כי רמות הקרינה בתחנות לנינגרד וקולה ובאזורים הסובבים אותן נותרו ללא שינוי מאז יוני, וכי לא זוהה בהן שינוי גם כעת. לדבריו, גם על הציוד המשמש שם לא התקבלו תלונות.