נעה פרטוש לומדת בכיתה י"א בתיכון אמי"ת בשדרות. "הלמידה בימים האלו מורכבות הרבה יותר מהלמידה בתקופת הקורונה. קשה להתרכז וללמוד כשיש פיצוצים ואזעקות", אמרה פרטוש לנוכח המשך מבצע "שומר החומות" שהותיר כמיליון תלמידים מחוץ למוסדות החינוך. פיקוד העורף הודיע כי גם היום, יום רביעי, לא ייערכו לימודים מנתניה דרומה.
מתוך מיליון התלמידים שלא פוקדים את גני הילדים ובתי הספר, יותר מ-400 אלף מתגוררים ביישובי עוטף עזה ולכיש. הם שרויים במתח תמידי וחרדות תוך כדי כניסה לממ"דים, מרחבים מוגנים או בריצה מהירה למקלט קרוב למקום המגורים.
רק לפני שבועות ספורים שבו תלמידי ישראל משנה מטלטלת ומשבר מתמשך בעקבות מגפת הקורונה. עכשיו הם מתרגלים מחדש לשגרת חירום קשה ומסוכנת מבלי שידוע מתי יסתיים סבב הלחימה הנוכחי ומה יהיו השלכותיו. כניסיון מתקופת הקורונה, משרד החינוך הנחה לעבור ללמידה מרחוק בדגש על ההיבטים הרגשיים וזיהוי מצוקות מתוך הבנה שלא ניתן ללמוד תחת ירי רקטות ואזעקות בלתי פוסקות.
המורים והמחנכים הונחו לשמור על קשר רציף עם כל אחד מהתלמידים, בדגש על אוורור רגשות והקשבה לתחושותיהם וחששותיהם באמצעות שיחות טלפון, וידאו, חדרים וירטואליים, סרטונים ואמצעים אחרים.
5 צפייה בגלריה
טליה כהן תלמידת ו' בשדרות
טליה כהן תלמידת ו' בשדרות
"עדיין לא רגילה לרעש של האזעקות". טליה כהן
טליה כהן, תלמידת כיתה ו' בבית הספר אמי"ת תורני מדעי בשדרות, סיפרה על החרדות והמתח. "גם אחרי 10 שנים שאני חיה פה, אני עדיין לא רגילה לרעש של האזעקה. כל בום מפחיד אותי ועוד יותר מפחיד אותי לחשוב שייפול קסאם קרוב לבית שלי", סיפרה כהן. "אני מנסה לא לחשוב על הדברים האלה ולבלות את הזמן עם האחיות וההורים שלי זה עוזר לי מאוד. אני גם מנצלת את הזמן כדי ללמוד ולשמור על השגרה הרגילה שלי ביום יום. לומדת כשצריך ומשחקת כשצריך".
עדי אסיף, תלמידת כיתה ז' במושב ניר עקיבא במועצה האזורית מרחבים, הביעה רגשות דומים: "האזעקות ורעשי המלחמה ממש מפחידים אותי, זה מקשה ממש להתרכז. בקורונה אפשר היה ללמוד. זה לא הלחיץ. השבוע הזה ממש מפחיד.
"בשונה מהקורונה, אם לא יצאנו מהבית לא היינו בסכנה, עכשיו אין לדעת איפה ייפול. הסכנה היא מעל הראש שלנו. בכל נפילה באזור אנחנו החברות כותבות אחת לשנייה לבדוק שהכול בסדר, כל הזמן נמצאים במתח. בלילות אני ישנה בממ"ד. החברות שלי ואני מרגישות מנותקות חברתית. עלינו לכיתה ז' כשהתחילה הקורונה, חזרנו לבית הספר, ואיך שהתחלנו להתרגל לחטיבה, שוב חירום ושוב בדידות חברתית".
5 צפייה בגלריה
עדי אסיף תלמידת כיתה ז' ממושב ניר עקיבא שבעוטף עזה
עדי אסיף תלמידת כיתה ז' ממושב ניר עקיבא שבעוטף עזה
"הסכנה היא מעל לראש שלנו". עדי אסיף
עונת מועד הקיץ של בחינות הבגרות צפויה להתחיל היום עם הבחינה במתמטיקה. שר החינוך יואב גלנט אמנם הנחה לקבוע מועד היבחנות נוסף ב-9 ביוני, אך התלמידים לא רגועים משום שעדיין לא הוחלט לגבי בחינות המתכונת ובחינות הבגרות הבאים.
מנהלי בתי הספר העל יסודיים מבקשים ממשרד החינוך להמיר עבור תלמידי עוטף עזה את בחינות הבגרות החיצוניות למבחנים פנימיים, באופן שבתי הספר יעניקו להם ציון שיוכר לתעודת הבגרות. איריס דורון, חברת הנהלת התאגדות מנהלי בתי הספר העל יסודיים, אמרה כי יש לתת אמון במנהלים ובצוותי המורים והמורות שעושים לדבריה עבודה חשובה מול המציאות העגומה.
"בנוסף לשגרת לימודים שהשתבשה בשל מגפת הקורונה - שנה שבה נדרשו המורים והתלמידים להיערך ללמידה מרחוק בניסיון נואש לצמצם פערים - אנו ניצבים נוכח מציאות ביטחונית מורכבת", אמרה דורון. "העמידה בבחינת המתמטיקה דורשת ריכוז ותרגול וכעת התווסף לכך מתח נפשי, אזעקות, סיקור אינטנסיבי, וחדשות מטלטלות לצד הדאגה למשפחה".

"קיים לחץ שמקשה אפילו כשיש רגיעה זמנית"

נעה פרטוש, שלומדת כאמור בכיתה י"א בשדרות, ציינה כי למידה תחת הפגזות בלי פוסקות אינה אפשרית. "קשה להתרכז וללמוד כשיש פיצוצים ואזעקות ברקע, במיוחד תלמידי כיתות י"א-י"ב שניגשים לבגרויות. יש בנו רצון עז להשקיע בלימודים ולהגיע לציונים גבוהים אך המצב מקשה נורא ובנוסף קיים לחץ שמקשה על הלמידה אפילו כשיש רגיעה זמנית".
גל ירמוס, תלמיד י"ב מנס ציונה, מבקש שמשרד החינוך יבוא לקראת התלמידים. "עברנו שנה קשה וארוכה שבה נאלצנו להתמודד עם אינספור קשיים, בין אם הם הקשיים שאליהם אנו רגילים מהשגרה כמו לחץ ומחלות, לבין אם זה קשיים טכניים כמו בעיות אינטרנט וסוללה, וכמובן המצב החברתי שנכפה עלינו בעקבות המגפה".
הוא הוסיף: "שמחנו לשמוע כי ניתנת לנו הזכות לחזור ללמידה פרונטאלית אשר תצמצם באופן משמעותי את הקשיים ותחזיר אותנו לשגרה לפחות יחסית. אבל בדיוק ברגע שבו הדברים נראו כפונים לטובתנו, המצב הביטחוני הידרדר וכעת אנחנו חוזרים ללמידה מרחוק הכוללת תלות בתשתיות, לחץ, אינספור הפרעות סביבתיות ועוד. אנו מבקשים מהאחראים בכנסת ובממשלה להתחשב בנו ולתת פתרון לבעיה החמורה שאיתה אנו מתמודדים".
5 צפייה בגלריה
גל ירמוס תלמידת י"א בשדרות
גל ירמוס תלמידת י"א בשדרות
"קשה להתרכז כשיש פיצוצים ברקע". נעה פרטוש
5 צפייה בגלריה
גל ירמוס תלמיד י"ב בנס ציונה
גל ירמוס תלמיד י"ב בנס ציונה
"מבקשים להתחשב בנו". גל ירמוס
לילך אלוש, מחנכת ורכזת פדגוגית בבית הספר היובל באשדוד, סיפרה על ההתמודדות: "שבוע מאתגר במיוחד עבר עלינו, שבוע של אזעקות בלתי פוסקות וכניסה למרחבים מוגנים. תוך כדי טלפונים מודאגים לבני המשפחה שלנו, הקפדנו לשמור על קשר בלתי פוסק עם תלמידינו והוריהם גם במהלך השבת וחג השבועות.
"בכל הזדמנות ושלב אנו נותנות מענה רגשי עד אחרון התלמידים, מהוות אוזן קשבת לפחדים, לתקוות, לתהיות וגם שותפות לחוויות התלמידים, ההורים וחברות הצוות. אנו פוגשות את התלמידים דרך הזום, דרך קבוצות הוואטסאפ ובשיחות טלפון. אני שומעת הרבה תלמידים שאומרים 'אני רוצה לחזור לשגרה בלי כל הבעיות של האזעקות והקורונה'. אני בטוחה שכל צוות חינוכי מבין כמוני את חשיבותנו בטיפוח החוסן הרגשי של התלמידים והתמודדות מיטבית במצבי חירום".
5 צפייה בגלריה
אודליה שינדורף
אודליה שינדורף
"שנת הלימודים עוברת ממשבר למשבר". אודליה שיינדורף
(צילום: אלמוג גבאי)
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית אודליה שיינדרוף אמרה כי זו אחת השנים הקשות ביותר עבור התלמידים שניגשים לבגרויות. "שנת הלימודים עוברת ממשבר למשבר בדילוגים מלמידה מרחוק, לקרוב ולהפך", אמרה שינדרוף. "התלמידים נדרשים לתעצומות נפש התמדה וחוסן, התנהלותם מעוררת התפעלות".
שינדרוף ציינה עוד: "אם חשבנו לרגע שהחזרה ללמידה לאחר תום הסגר האחרון תיתן מענה קטן לצמצום פערים ורצף לימודי, המציאות הראתה לנו שתוכניות לחוד ומציאות לחוד. איננו יודעים מה ילד יום, מתי יסתיים הסבב הזה. הלמידה נקטעה, השקט הנפשי ומפלס החרדה עלה, לצערי זה בוודאי יתבטא בציונים ובמוכנות של הילדים.
"כתוצאה מהמצב שבו הילדים בבית כבר שמונה ימים, חלק מהמתכונות כבר בוטלו וימי המרתון אינם מתקיימים. למעשה, הבגרות במתמטיקה היא רק סנונית ראשונה בפגיעה במוכנות התלמידים. דחייה בעוד שבועיים ומתן הבחירה בידי הילדים היא הרע במיעוטו, בחירה בין הרצון העז להיפטר מהבחינה לבין היבחנות בחרדה או עומס בגרויות בהמשך. אף אחד לא יכול להבטיח שזה הסוף, צריך לבדוק מה אפשר לרווח ואולי להסתפק בארבע בגרויות בלבד".
פורסם לראשונה: 22:52, 18.05.21