מערך הייעוץ החינוכי בגני הילדים ובבתי הספר היה על סף קריסה עוד לפני משבר הקורונה, אך הלמידה מרחוק העצימה את הקשיים החברתיים והרגשיים, ועשרות אלפי תלמידים אינם מקבלים מענה - כך עולה ממחקר חדש של המרכז להעצמת האזרח בהזמנת קרן ידידות טורונטו.
המחקר מצביע על מחסור גדול במספר היועצות ובשעות הייעוץ, בפיקוח על היועצות, בניהול המערכת ובהנגשת מידע להורים ולציבור. יועצת חינוכית אחת אמורה לטפל בכ-300 עד 500 תלמידי בית ספר וב-3,550 ילדים בגנים. "יש כיום עשרות אלפי תלמידים במצוקה שנקלעו למשברים, בדידות, פגיעות עצמיות ואלימות מילולית, פיזית ומינית", אמרה סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית צופית גולן, שמתריעה על החמרת הצורך ביועצות החינוכיות לנוכח אתגרי הקורונה.
1 צפייה בגלריה
בית ספר יסודי ב רמת גן
בית ספר יסודי ב רמת גן
דווקא כשהתלמידים הכי צריכים. מחסור ביועצות ובשעות הייעוץ
(צילום: AP)
יעל בליץ-זיסקין, מנהלת תכנון אסטרטגי וקידום מדיניות בקרן ידידות טורונטו, אמרה כי המחקר חושף כשל מערכתי מתמשך, "החל מפערים לרעת קבוצות כגון המגזר החרדי, דרך מחסור במדידה של איכות הייעוץ, וכלה בהיעדר פיקוח על תהליכי איתור וזיהוי מצבי סיכון בבתי הספר - התוצאה היא הזנחה חמורה", אמרה. "הפגיעה קשה במיוחד מאז הקורונה, ורבבות ילדים ובני נוער הסובלים ממצוקות חברתיות ונפשיות נותרים ללא מענה".
היועצות החינוכיות אחראיות על איתור ומניעת מצוקות רגשיות וחברתיות, שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים וייעוץ למנהלים בנוגע להיבטים הרגשיים והחברתיים, אולם משרד החינוך לא הסדיר עד כה את התקנים לעבודתן של היועצות החינוכיות, והמשאבים שהוא מקצה לתחום מצומצמים.
מהמחקר עולה, כי בגנים קיימת המלצה בלתי מחייבת בלבד, ולפיה כל יועצת לא תהיה אחראית על יותר מ-100 גנים. בבתי הספר היסודיים קובעת ההמלצה כי יועצת תקבל שעת ייעוץ אחת בלבד לכיתה, ובחטיבות הביניים - שעה וחצי. רק בתיכונים קיים תקן מחייב, הקובע 1.7 שעות ייעוץ לכיתה. בפועל, המחקר חושף כי אפילו ההמלצות הדלות אינן מיושמות.
העומס המוטל על היועצות קיצוני עוד יותר במגזר החרדי, שם מטפלת כל יועצת ב-515 תלמידים. רבות מהיועצות אפילו אינן מועסקות במשרה מלאה אלא במשרה חלקית בלבד.
"זוהי שעת חירום והמדינה חייבת להגדיל את התקנים בהיקף של 25 אחוזים לפחות", אמר יו"ר איגוד מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות, אבי קמינסקי. לדבריו, משרד החינוך אמנם הגדיל את התקציב, אך בהיקף אפסי ביחס למצוקות הקיימות.
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "אחד מהיעדים המרכזיים השנה הוא קידום מענים למצוקות רגשיות וחברתיות שצברו תלמידי ישראל במהלך תקופת הקורונה. המשרד הקצה יותר מ-100 מיליון שקלים למתן מענה לתלמידים, בין השאר באמצעות הכפלת שעות הייעוץ החינוכי, תוספת ימי הדרכה, הכשרת צוותי חינוך וליווי גננות ומורים. המשרד רואה במתן המענים הרגשיים נדבך מרכזי בעבודה החינוכית".