ח"כ איילת שקד מימינה התייחסה הבוקר (יום ג') לאמירות המפתיעות שהשמיע בימים האחרונים יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד, ולפיהן הוא לא בטוח שיעמוד בראשות הממשלה הבאה אם מפלגתו תהיה חלק מקואליציה ללא בנימין נתניהו. "לפיד לא יהיה ראש ממשלה כי הוא עומד בראש גוש של 30 מנדטים", אמרה ח"כ שקד בריאיון באולפן ynet.
לדברי שקד, ראש הממשלה הבא יהיה נתניהו או ראש מפלגתה ח"כ נפתלי בנט. "לפיד ראש ממשלה רק בקמפיין המדומיין של נתניהו, הוא צריך כאילו יריב, אבל זה שקר מוחלט שנתניהו מוכר לציבור", אמרה בכירת ימינה. "הוא מוכר כביכול סיטואציה שמפחידה את בוחריו שלפיד יכול להיות ראש ממשלה, אבל גם הוא יודע שזו לא אמת. לפיד בעצמו אומר שככל הנראה הוא לא יהיה ראש ממשלה, ולכן האופציות זה נתניהו או בנט".
3 צפייה בגלריה
בנט ולפיד
בנט ולפיד
בנט ולפיד
(צילום: AP)
- אולי גם לפיד מתדלק קו שקרי? כי די ברור שאם הוא יסיים גדול מאוד ובפער - הוא לא יוותר על ראשות ממשלה. "אין לו קואליציה. אנחנו מחויבים לכמה קווים כלליים וערכיים - להקים ממשלה עם רוב ימני וראש ממשלה ימני, להחליף את שלטון נתניהו, להקים ממשלה עם מפלגות שאכפת להן מהציבור. בנט יכול להוביל ממשלה שאכפת לה".
- יש עתיד היא המפלגה השנייה בגודלה לפי הסקרים, ואתם עם 11 מנדטים רוצים שבנט יהיה ראש הממשלה. יש פה מופרכות מסוימת. "אנחנו המפלגה השלישית בגודלה אחרי יש עתיד ובסופו של דבר מי שמרכיב קואליציה זה מי שיש לו 61 ממליצים. זה לא גודל המפלגה אלא גודל הגוש".
- את רואה את בנט מגיע ל-61? "אני לא נכנסת לזה כרגע ולא מדברת על היום שאחרי. אף פעם התקשורת, הפוליטיקאים והאזרחים לא הצליחו לנחש איזו ממשלה תקום אחרי הבחירות. תמיד היו הפתעות".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. "הוא צריך כאילו יריב"
(צילום: AP)
- אין ממשלה כי הורוביץ לא יכול לשבת עם סער ובנט, אי אפשר לבנות ממשלה עם המשותפת, לפיד לא יכול להיות ראש ממשלה, איך זה מתכנס? אנחנו בדרך לבחירות חמישיות. "אנחנו המפלגה היחידה שמחויבת להקים קואליציה ולא ללכת לבחירות חמישיות. אנחנו נמצאים היום בין שני גושים מלאכותיים - 'רק לא ביבי' ו'רק ביבי'. בהרבה מאוד אחריות החלטנו לא לנקוט עמדה בסוגיה הזאת ולהיות מחויבים להקמת ממשלה".
- מצד אחד חרמות ופסילות, מצד שני לא בחירות חמישיות. איך זה עובד יחד? "אף אחד לא אומר לניצן הורוביץ לנקוט עמדה אנטי ציונית בנושא בית הדין הבינלאומי בהאג, בעיניי זאת פשיטת רגל אידיאולוגית. הורוביץ אמר שהוא מגבה את הפעולה של האג נגד ההתיישבות ביהודה ושומרון, זה בלתי מתקבל על הדעת".
- דמוקרטיה, חופש הביטוי. אתם לא מסוגלים להכיל איזושהי אמירה? "זה חופש ביטוי? בית הדין בהאג זה בית דין פוליטי ואנטישמי, שרודף אחרי מדינה דמוקרטית חזקה".
- זו עמדה פוליטית. "לא, להוציא צווי מעצר לחיילי צה"ל או לשרים בממשלה זה הרבה יותר מעמדה פוליטית. זה חותר תחת עצמאותה של ישראל, תחת מערכת המשפט שלה, כי לבית הדין הבינלאומי בהאג אין סמכות לחקור את מה שקורה בישראל כי יש לנו מערכת משפט חזקה בישראל, גם אזרחית וגם צבאית".
3 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
"לא נכנסת לתסריטים של רוטציות". ח"כ שקד באולפן ynet
(צילום: הדר יואביאן)
- עדיין לא הבנו מאיפה יהיו לכם 61, אם אתם פוסלים את מרצ, את הרשימה המשותפת, ואת מפלגת העבודה אתם מקבלים רק בחלקה. "אנחנו צריכים לחכות לאחרי הבחירות, לראות מה אזרחי ישראל יכריעו, למי ייתנו את הקולות וכמה. מרצ כרגע בכלל תחת אחוז החסימה. יהיו אחרי הבחירות גם שותפויות מסוימות, אנחנו לא יודעים איך הן ייראו, צריך לחכות לתוצאות הבחירות ולהחליט ביום שאחרי כן".
- ובנט לא יהיה ראש ממשלה ראשון ברוטציה בכל מקרה? "אני לא נכנסת לתסריטים של רוטציות. בסוף הציבור יקבע איזו ממשלה תהיה. אנחנו נקים ממשלה שיהיה אכפת להם מהם, שתעבוד בשביל הציבור. ראש הממשלה הלך לקושש קולות מהבדואים, זה לגיטימי, אבל להפקיר את הנגב ולא לטפל בנגב בכל שנות כהונתו זה לא לגיטימי".
- את היית שרת המשפטים. "אני כשרת משפטים נלחמתי בפוליגמיה בפעם הראשונה מאז קום המדינה. רשמתי 180 אלף דונם על שם המדינה בנגב, אבל שר כזה או אחר לא יכול לבד. זה צריך להיות על ראש סדר העדיפויות של הממשלה ושל ראש הממשלה. כמו שאריק שרון, להבדיל אלף אלפי הבדלות, בנחישות ואגרסיביות עשה את תוכנית ההתנתקות, צריך באותה נחישות לעשות את תוכנית ההתחברות בחזרה לנגב".
- מה את אומרת לכל אלה שטוענים שאתם בכיס של נתניהו ושהכול סגור ביניכם מראש? "שהם משקרים, אינם דוברי אמת. אנחנו היינו האופוזיציה הכי רצינית לנתניהו. היינו אלטרנטיבה לממשלה הכושלת שלו ושל גנץ, לניהול הכושל שלהם את משבר הקורונה. אנחנו עצמאים, מפלגה ימנית אידיאולוגית ערכית ולא בכיס של אף אחד".