עוד שיא שלילי שנשבר: 3,150 נשאי קורונה אובחנו אתמול (יום ד') - המספר הגבוה ביותר מפרוץ המגפה. מתוך 32,962 הבדיקות שתוצאותיהן נבדקו, 9.5% חזרו חיוביות. כלומר, כמעט אחד מכל 10 נבדקים קיבל תשובה חיובית.
3 צפייה בגלריה
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
(צילום: AFP)
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 855 חולים, 426 מהם במצב קשה. 124 חולי קורונה מחוברים למכונות הנשמה. מספר הנפטרים עומד על 976 מאז פרוץ המגפה. מתחילת השבוע אובחנו בישראל 9,188 נדבקים חדשים. מספר המאומתים הכולל מאז הגיע הנגיף לארץ עומד על 122,799 ישראלים. כלומר, אחד מכל 75 ישראלים נדבק בקורונה מאז חודש פברואר. ב-23 ביוני היו בישראל 21,500 חולים מאומתים, ומאז זינק המספר ב-100 אלף חולים.
ישראל מדורגת במקום ה-26 בעולם מבחינת מספר הנדבקים, אחרי אוקראינה, קנדה, אינדונזיה והפיליפינים ולפני קטאר, בוליביה, אקוודור וקזחסטן. מאז יום שישי בשבוע שעבר אובחנו יותר מ-1,467 נדבקים חדשים בירושלים, 689 בבני ברק, 491 באשדוד, 385 במודיעין עילית, 295 בבית שמש, 253 בתל אביב, 253 בפתח תקווה, 248 בחיפה, 222 בכפר קאסם, 218 באום אל פחם, 217 בטירה, 210 בנתניה, 192 באלעד, 178 באשקלון, 172 בבאר שבע, 162 בחולון, 157 ברהט ו-156 בנתיבות.
3 צפייה בגלריה
פתיחת שנת הלימודים בביתר עילית
פתיחת שנת הלימודים בביתר עילית
הלימודים נפתחו בביתר עילית בניגוד להנחיות
בביתר עילית, שהיא עיר אדומה, אובחנו לפחות 139 חולים חדשים בשבעת הימים האחרונים ובטבריה שגם היא מוגדרת אדומה אובחנו 74. גמזו ביקר אתמול בעיר החרדית ואמר כי "אנחנו עומדים כעת על 14% בדיקות חיוביות בעיר, והאחריות למצב נמצאת מעתה בידיים שלכם. אנחנו זקוקים להתגייסות מלאה של העירייה והעומד בראשה ואני בטוח שהתושבים יצייתו לכל הוראה והנחיה. חזרה מהירה לשגרה תלויה אך ורק בכם – הקפדה יתרה על ההנחיות תשמור עליכם ועל משפחותיכם".
פרויקטור הקורונה תקף את האכיפה הרופפת בעיר והוסיף: "אנחנו עדים להפרה שיטתית של ההנחיות. מדי ערב מתקיימים בעיר אירועים שמפרים את כלל הנהלים ובניגוד להנחייתנו נפתחו מוסדות החינוך בעיר. אני מבין את מורכבות המצב, אך קובע כעת באופן חד משמעי - ללא הגברת האכיפה ועידוד בדיקות, נידרש לקבל החלטות מורכבות שעלולות להסתכם גם בסגר מלא".

השרים נגד גמזו: "לא מתמודד עם הלחץ"

משרד הבריאות עדכן גם ששלשום אובחנו 2,257 חולים. הנתונים החמורים והחריגים מאוד דווחו כשברקע נמשכת ההתכתשות בין השרים לבין פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו על רקע ההכרזה הקרובה על ערים אדומות נוספות.
גמזו מונה לתפקיד ב-23 ביולי לאחר שפרופ' גבי ברבש ויתר את התפקיד. עד תאריך זה אובחנו בישראל 56,748 ישראלים עם קורונה. מאז עבר חודש ו-10 ימים ומספר המאובחנים יותר מהכפיל את עצמו וכיום הוא עומד על 122,539.
בשיחות סגורות התבטאו השרים בשפה קשה נגד גמזו ואמרו כי "אחרי חודש וחצי אפשר לומר שהוא לא עשה כלום. המספרים רק עולים ומאז שהוא נכנס לתפקיד לא ננקטו צעדים כדי להפחית את התחלואה". אחד השרים השתמש במילים קשות אף יותר: "גמזו איבד את זה והוא פשוט לא מצליח להתמודד עם הלחץ. כל מה שהוא ביקש מקבינט הקורונה הוא קיבל. הוא היה צריך לקבל החלטות מהירות יותר. איבדנו זמן יקר". שרים אחרים בקבינט אמרו כי לנוכח העלייה המדאיגה בתחלואה נראה שיש אפשרות לסגר בראש השנה ו"אי אפשר להוריד את זה מהשולחן".
3 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
פרופ' רוני גמזו
(צילום: לע"מ )
בין אלו שתוקפים בחריפות את גמזו הוא שר החינוך יואב גלנט, שעמדתו בעניין הלימודים ברשויות האדומות לא התקבלה. "אני מתנגד ברמה העקרונית לסגירת הערים שנקראות אדומות", אמר השר בשיחות סגורות שהושמעו אמש ב"כאן". גלנט אף כינה את ההגדרה "פיקציה, שם והמצאה שמייצרת משהו שלא קיים במציאות". למרות הביקורת בממשלה, שרים אחרים מעדיפים לתת עוד הזדמנות לתוכנית הרמזור של גמזו, שבפועל תיכנס לתוקף רק בעוד כמה ימים - ואמרו שרק תוך שבועיים, היא תוכל להראות תוצאות.
מנגד, מקורבי גמזו אמרו שהורדת התחלואה אינה מעשה קוסמות: "זו באמת עבודה סיזיפית להוריד את שיעורי התחלואה בסביבה שלא מקבלת את זה שיש קורונה", אמרו. "אנשים מתכחשים למגפה. עוד שבועיים מנגנון קטיעת השרשרת יעבוד במלוא העוצמה. יכולנו לאשר את הרמזור כבר לפני שלושה שבועות אבל הפוליטיקאים מזמזו את הכל. יכולנו להחליט כבר ביום ראשון על סגירת מערכת החינוך בערים האדומות אך החליטו לדחות לרגע האחרון".
עוד ציינו כי "הכי קל לסגור את המדינה אבל גמזו ניסה ליצור מצב של נורמליזציה כדי לחיות עם הקורונה. יש 28 ערים אדומות וכמעט 1000 ערים ירוקות. לא צריך להרוס את החיים בכל הארץ בגלל הערים האדומות. צריך שמשטרת ישראל תיכנס לערים האלה. צריך שממשלת ישראל תקבל החלטות".
פורסם לראשונה: 07:38, 03.09.20