3 צפייה בגלריה
חייל אילוס אילוסטרציה
חייל אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: gettyimages)
בשנים האחרונות זינק יותר מפי שניים מספר החיילים שנתפסו בעבירות סמים, ובצה"ל הוחלט להטיל עיצומים כלכליים כדי להילחם בתופעה. לאחר שהמשטרה הצבאית הציגה בתחילת החודש את היוזמה לפגוע במענקי השחרור של חיילים שהורשעו בעבירות סמים, לידי ynet הגיעו פרטי המהלך.
בשנה האחרונה הואשמו בעבירות סמים קלים כבר יותר מאלף חיילים. בדרך כלל מדובר בשימוש בסמים, ולא בעבירות חמורות יותר כגון סחר. בין המקרים היו לוחמים במוצבים בגבולות עם עזה ולבנון שצרכו סמים, חייל ששימש כסוחר ומפיץ סמים בין מוצבים מבצעיים, וגם בשייטות חיל הים ובטייסות חיל האוויר הורשעו חיילים בגין עבירות אלה.
3 צפייה בגלריה
הצהרה נתניהו כוכבי וארגמן בעקבות המצב הביטחוני
הצהרה נתניהו כוכבי וארגמן בעקבות המצב הביטחוני
"הורה להיאבק בתופעה בכל הכוח". הרמטכ"ל כוכבי
(צילום: מוטי קמחי)
לצד זאת גברה הביקורת על צה"ל שחוקר ומעמיד לדין חיילים גם על שימושים בנסיבות אזרחיות, כמו במסיבות ובחופשות. בצבא גיבשו הסדר מותנה לחיילים שהורשעו בלא יותר מחמש עבירות של שימוש בסמים בנסיבות אזרחיות, ובכפוף לבדיקת שתן חודשית למשך שנה, בתמורה לביטול ההרשעה וניקוי החייל מרישום פלילי. כעת, בהחלטת הרמטכ"ל אביב כוכבי ולאור המלצות ועדה צבאית שבחנה את הסוגיה בשנה האחרונה, הענישה תוכבד ותישמר לרגע השחרור של החייל.
לפי המלצות הצוות שערך עבודת מטה בנושא וכלל מפקדי אוגדות, חטיבות, ראשי ענפים ומדורים וכן גורמי מקצוע מאכ"א ומהפרקליטות הצבאית, צה"ל ישלול או יצמצם בצורה ניכרת את מענקי השחרור השונים, בהם דמי הפיקדון ומענק השחרור, אם חייל יורשע במהלך שירותו בעבירות סמים מהמדרג הנמוך, כמו שימוש בנסיבות צבאיות, אחזקה וסחר בהיקף מצומצם.
אם עבירות הסמים קשות והענישה בגינן מובילה כבר לתקופת מאסר ממושכת של שנה ויותר בפועל, כבר כיום ישנה ועדה בחיל המשטרה הצבאית שפוגעת בזכויות הכלכליות של החייל. כך למשל היה עם לוחם צנחנים שנתפס בחופשת השחרור שלו כסוחר סמים בדרום. אלא שהשינוי החדש יכלול פגיעה במענקי השחרור גם על עבירות הסמים הפחות חמורות, והפגיעה תהיה גם במלגות לימודים שהצבא מעניק, כמו במסגרת תכנית "ממדים ללימודים".
3 צפייה בגלריה
‏צה"ל פורס מחסומים בכבישים בעוטף עזה בעקבות התראה
‏צה"ל פורס מחסומים בכבישים בעוטף עזה בעקבות התראה
המשטרה הצבאית הציגה את היוזמה לעיצומים כלכליים
(צילום: בראל אפרים)
ועדה של אכ"א, בראשות סגן מפקד בסיס מיט"ב ולצד גורמי בריאות הנפש וכוח אדם, תדון בשחרורו מהצבא של כל חייל שהורשע בעבירת סמים כדי לאמוד את המקרה שלו, טיב המשך שירותו מאז ההרשעה, חוות דעת ועוד. עוד קודם לכן, החייל ירגיש פגיעה במעמדו ובזכויותיו: במסגרת השינוי, הרשעה בעבירת סמים תוביל מיידית להפחתה אחת לפחות במעמד החייל. למשל, לוחם שהורשע יהפוך לתומך לחימה ותוקף בסייבר יהפוך לחייל מנהלה.
מעמדות אלה לא קשורים רק לתפקיד בהמשך השירות, אלא בעיקר לסכומי מענקי השחרור שמגולמים לפי מעמד החייל שנגזר מתפקידו לאורך השירות. בפועל, מדובר בפגיעה שיכולה לנוע בין אלפי לעשרות אלפי שקלים.
"הועדה תסתכל גם על טובת הפרט", הסביר קצין בכיר באכ"א, "יש סמים בצבא כמו שיש סמים במדינה, אלא שיש הבדל בין חייל שמעשן בכוננות או בפעילות מבצעית לבין בחור בן 25 שמעשן בבר תל אביבי. לצד הוועדה החדשה גיבשנו צעדים נוספים למיגור התופעה בהנחיית הרמטכ"ל: בפן החינוכי עם סדרת פעילויות והרצאות בנוסף לקמפיין ממוקד שנצא עימו בקרוב והגברת האכיפה; יותר צוותי חקירה מיוחדים שמגיעים לבסיסים, בעיקר ליחידות הקצה ואלו המבצעיות. לרוב זה קורה בתיאום ולבקשת מפקדי היחידות. בנוסף, נכשיר בקרוב שוטרים צבאיים שיפעילו כלבים לחיפוש סמים כדי לשמור על כבוד החיילים. רק לאחרונה תפסנו חיילים על עבירות סמים חמורות בבסיס הכשרה של חטיבת חי"ר ולכן הרמטכ"ל הורה לנו להיאבק בתופעה בכל הכוח".