בבית משפחת יוספי שבגבעת שמואל נותר חדרו של אביתר יוספי ז"ל כפי שהשאירו בפעם האחרונה שבה יצא לבסיס היחידה של הצנחנים בבית ליד בתחילת ינואר 2019. המצעים מסודרים על המיטה, כרית ישיבה של "מכבי חיפה" מונחת בצד, ונוכחות של נער פעלתן שהפך זה מכבר ללוחם בסיירת מורגשת בכל פינה.
תמונת קנבס גדולה שלו, מניף את דגל ישראל בשתי זרועות פסוקות, עדיין ממתינה בתוך עטיפת הניילון. היא הועברה לסלון הבית, שבו אנו נפגשים עם אימו דליה, אחות ותיקה בבית אבות בתל אביב, שחיה את האסון הכבד לצד תחושות של תסכול מההתנהלות הצה"לית שהובילה לאסון שגבה את חיי בנה בשיטפון במהלך ניווט בנחל חילזון בצפון.
אביו פנחס מעדיף שלא להתראיין אבל מברך על כל כתבה שחושפת עוד נדבך מהמחדלים שהובילו למות בנו. "כל עוד יש סיכוי שזה יעשה משהו ויציל את חייו של חייל אחר".
4 צפייה בגלריה
דליה יוספי ותמונת בנה אביתר ז"ל
דליה יוספי ותמונת בנה אביתר ז"ל
דליה יוספי ותמונת בנה אביתר. "יש לי הוכחות"
(צילום: איתי בלומנטל)
הם לא רוצים עוד "אביתר", ולכן הגיעו לפני כחודש וחצי עד לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, להשמיע את זעקתם נגד לפחות שני אירועים קשים שבהם עורבבו כיסתוח עם טיוח בצה"ל - בטרגדיה האישית שלהם ושל לוחם מגלן, עילי חיות, שנותר משותק בגלל התנהלות קלוקלת ביחידתו ומסורת מסוכנת. לאחרונה נחשף כאן עד כמה באמת צה"ל תיחקר מסורות מסוכנות אחרות, כפי שהצהיר שיעשה לאחר פציעתו הקשה של חיות.
"אפילו לפני שאני נותנת אקמול למטופל סיעודי אני מתייעצת ולא מחליטה על דעת עצמי", אומרת דליה, "אז איך המפקדים שם קיבלו החלטות בשטח על דעת עצמם? הם גם אמרו שהיה יבש בתחילה או באמצע הלילה אבל זה לא נכון, ויש לי הוכחות לזה".
דליה עדיין מנסה להוכיח את עוצמת המחדל. היא מציגה סרטון שתיעדו הלוחמים מאמצע הניווט שנגמר באסון, שבו נראה היטב עד כמה הם חשופים לגשם כבד ולכפור מסוכן.

4 צפייה בגלריה
לוחם פלס"ר צנחנים אביתר יוספי נהרג ניווט נחל חילזון
לוחם פלס"ר צנחנים אביתר יוספי נהרג ניווט נחל חילזון
אביתר יוספי. אימו דליה: "סתם הלך הילד"
שרשרת המחדלים שהתגלו בתחקירים התייחסו גם לשורת התקלות בנושא התנהלות הקצינים באשר לסיכוני מזג האוויר. לבקשת הלוחמים, שכבר השתחררו מצה"ל אך מעדיפים גם כאזרחים צעירים ומשרתי מילואים לחשב צעדיהם מול המערכת הצבאית, לא פרסמנו את הסרטון.
את החומרים שנחשפו כאן ביום שישי, כולל ההקלטות והסרטונים שמאחורי המחדלים, דליה לא ראתה ולא קיבלה מהצבא לפני שהצגנו להם אותה. ועדיין, היא התקשתה להיראות מופתעת, גם כששמעה את הקצינים מזלזלים בזמן אמת באזהרות של הלוחמים.
"קשה מאוד לשמוע את הדברים האלה. כמשפחה שכולה אנו לא מבינים למה לא שמעו ולא התייחסו ולא הקשיבו. לא קיבלנו שום דבר מחומרי החקירה של מצ"ח", אמרה יוספי לאולפן ynet. "הכי כואב לי זה העונשים הקלים שניתנו לקצינים המעורבים. יש פה הרוג והרבה מחדלים. אי אפשר לעבור כך לסדר היום. כך אף אחד לא יילמד את הלקחים ומה היה שם באותם יום. סתם הלך הילד, למרות התרעות ומזג אוויר גשום מאוד. בכל מחיר עשו את הניווט?".
בצה"ל אומרים כי יוספי ובעלה היו מודעים לעסקאות הטיעון שנסגרו עם חמשת הקצינים שנמצאו אחראים, שבמסגרתן העונש החמור ביותר היו עבודות שירות צבאיות של כמה שבועות, לצד הדחתם מהצבא.
אחד הקצינים שהורשעו, מפקד הגדוד, עדיין משרת בצה"ל ואף המשיך לתפקידים אחרים, באוגדת עזה ובזרוע היבשה. המח"ט בזמן האירוע ננזף אך קודם בחלוף כמה חודשים לדרגת תת-אלוף וכיום הוא מזכירו הצבאי של שר הביטחון בני גנץ.
צריך להזכיר: הקצינים שנמצאו אחראיים למחדלים נחשדו על ידי מצ"ח בעבירה חמורה שדינה שנות מאסר בפועל – גרימת מוות ברשלנות, אך עדיין יצאו ללא יום אחד בכלא. לזכות המג"ד, אומרים בצה"ל, הוא היה באותו הלילה של הניווט בגזרה מבצעית בשטחים שעליה היה אחראי, ועדיין דאג לוודא את תקינות הניווט בשעת לילה מאוחרת, בשיחת טלפון. נמסר לו מקציניו בשטח שמזג האוויר יבש, נטען בצבא.
4 צפייה בגלריה
קברו של הלוחם שנספה בנחל חילזון, רב"ט אביתר יוספי ז"ל
קברו של הלוחם שנספה בנחל חילזון, רב"ט אביתר יוספי ז"ל
ינואר 2019. הלווייתו של אביתר יוספי
(צילום: דנה קופל)
דליה יוספי: "אני מאוד רוצה להיפגש עם הרמטכ"ל כי העונשים יצאו מהחדר שלו, שיחמיר את העונשים כי אחרת אירועים כאלה יחזרו. השופט לא קבע כלום ואמר לי בפירוש שהוא לא מחליט על עונשים. זה כוכבי מחליט כ'שמור לי ואשמור לך'".
יוספי גם ביקשה להעביר מסר למפקדים כיום: "תקשיבו ותתייחסו לחיילים, תבדקו את הדברים ואת מזג האוויר ואם כן מתאמנים אז 669 על הרצפה ופרמדיק או רופא שיהיה צמוד אליהם".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל משתתף בצערה של משפחת יוספי המלווה באופן שוטף וקרוב על ידי גורמי צה"ל. האירוע הטראגי של אביתר יוספי ז"ל טופל בצורה נוקבת ומחמירה הן במישור הפיקודי והן במישור המשפטי. הרמטכ"ל החליט להדיח את כל שרשרת הפיקוד בגדוד הסיור ולנזוף במפקד החטיבה.
"בנוסף הוגשו כתבי אישום ביחס לחמישה מפקדים, שהורשעו בעבירות של גרימת מוות ברשלנות, התרשלות ואי קיום הוראות מחייבות, כל אחד לפי חלקו באירוע. המשפחה עודכנה באופן קבוע על התקדמות החקירה וההליכים שהתקיימו בבית הדין הצבאי". עוד נמסר כי "בלשכת הרמטכ"ל לא מוכרת בקשה לפגישה עם הרמטכ"ל. כמובן שבמידה שתתבקש כזו - היא תענה בחיוב ובהקדם".