2 צפייה בגלריה
נחל האסי ניר דוד
נחל האסי ניר דוד
נחל האסי בניר דוד
(צילום: גל טוויג)
התפתחות במאבק על הכניסה לנחל האסי שעובר בתוך קיבוץ ניר דוד: המדינה מסרה אתמול (יום א') את עמדתה לבית המשפט, והיא סבורה כי יש לאפשר לאלתר את כניסת הציבור לנחל דרך כניסות צדדיות, באופן שלא יפריע לתושבי הקיבוץ.
מדובר במאבק שנמשך שנים והגיע לשיאו בשנה האחרונה. תושבים מבית שאן הסמוכה לקיבוץ, ואנשים נוספים שהצטרפו אליהם בעקבות התעצמות המאבק, דרשו לאפשר להם כניסה לנחל. בקיבוץ התנגדו בנימוק שזה יפגע בפרטיות התושבים ובאיכות חייהם. עוד הביעו חשש מכך שמבקרים חיצוניים יותירו גלי אשפה ויבעירו מנגלים שיעלו עשן. בחודשים האחרונים התקיימו מול הקיבוץ הפגנות מחאה, וחלק מהמפגינים ניסו לחדור לנחל.
במקביל הגיש ח"כ משה ארבל (ש"ס) עתירה בעניין זה לבית המשפט המחוזי בחיפה ובה דרש לאפשר את כניסת כלל הציבור לנחל. בעתירה נטען כי דרכי הגישה אל הנחל נחסמו על ידי תושבי הקיבוץ. בית המשפט ביקש מהמדינה למסור את עמדתה.
2 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לקיבוץ ניר דוד על נחל האסי
הפגנה מחוץ לקיבוץ ניר דוד על נחל האסי
הפגנה בעבר מחוץ לקיבוץ ניר דוד
(צילום: אפי שריר)
בעקבות כך נדונה הסוגיה על ידי צוות ובו המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים אזרחיים, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים אזרחיים, פרקליט מחוז צפון אזרחי עו"ד איתן לדרר וכן נציגים של מינהל התכנון, רשות מקרקעי ישראל, קיבוץ ניר דוד והמועצה האזורית. בתגובת המדינה, שהועברה אתמול לבית המשפט, נאמר: "לציבור הרחב קיימת זכות גישה אל הנחל. גישה זו נגזרת מזכות הקניין של המדינה במקרקעין".
עם זאת הדגישה המדינה את הצורך לאפשר לתושבי הקיבוץ שגרת חיים נאותה: "ראוי לבחון את האפשרות להנגשת הנחל בדרך שאינה עוברת דרך אזור המגורים בקיבוץ. יחד עם זאת, גם אם הגישה לנחל מחייבת מעבר בשטחי המשבצת של הקיבוץ הרי לא ניתן למנוע אותה מהציבור הרחב באופן גורף". בשורה התחתונה קבעה המדינה כי מבחינתה יש לאפשר בשלב ראשון, ולאלתר, כניסת מבקרים מהאזור המערבי של הקיבוץ, מכיוון גן השלושה (הסחנה), משום שמדובר בכניסה דרך כביש היקפי. המדינה מציעה כי המבקרים יחנו את כלי רכבם במגרש חניה הסמוך למרכז הספורט, וכי משם יצעדו אל הנחל. מדובר במרחק של כ־500 מטרים.

המדינה אומרת כי מדובר בנתיב הגעה שנמצא במרחק סביר מאזור המגורים של הקיבוץ, וכי הגעת מבקרים דרכו לא אמורה להפריע לתושביו. לפי עמדת המדינה, אם מגרש החניה לא יכיל את המכוניות של המבקרים, על המועצה האזורית להגדיל אותו. עוד טוענת המדינה כי קיימת דרך גישה נוספת, בצד הדרום-מזרחי של הקיבוץ, וכי יש לאפשר לציבור להיכנס גם דרכה כבר כעת. בית המשפט ימסור בהמשך את החלטתו.
יאיר בן־חמו (35) מבית שאן, מראשי המאבק, הגיב אמש בסיפוק על עמדת המדינה: "התחושה היא של ניצחון ראשון מאז תחילת המאבק, לפני כעשור. בהתחלה היינו חמישה בני אדם בלבד, עכשיו אנחנו בקבוצת פייסבוק עם 30 אלף איש. התחושה היא שהצדק איתנו ושהמדינה איתנו. אנחנו מקווים שבית המשפט יקבל את עמדת המדינה ושסוף-סוף תתאפשר כניסה לנחל. הניצחון הסופי יגיע כאשר השערים ייפתחו לכל תושבי המדינה".
מקיבוץ ניר דוד נמסר אמש: "בהודעתה של המדינה בנושא נחל האסי, כפי שנמסרה לבית המשפט המחוזי בחיפה, המדינה חזרה על עמדתה לפיה אין להנגיש את הנחל באזור המגורים בקיבוץ והציעה פתרון זמני מחוץ לאזורי המגורים ושלא בקרבתם, וגם זאת בהסכמה בין המועצה האזורית והקיבוץ".