משטרת צרפת הודיעה כי היא מנהלת מצוד אחר כנופיה בינלאומית של גנבי צעצועים המתמחה בגניבת לגו. המשטרה קראה לחנויות צעצועים וגם להורים להגביר ערנות.
החקירה החלה בעקבות מעצרם של אישה ושני גברים, כולם מפולין, ביוני האחרון בחנות צעצועים ליד פריז. הם נעצרו בזמן שניסו לגנוב קופסאות של משחק ההרכבה המוכר ביותר בעולם. בחקירה הודו כי הם משתייכים לכנופיה בינלאומית המתמחה בגניבת מוצרי לגו המבוקשים על ידי אספנים.
2 צפייה בגלריה
לגו משחק אילוסטרציה
לגו משחק אילוסטרציה
"אנשים הבינו שהם יכולים להרוויח כסף ממכירת לגו באינטרנט"
(צילום: shutterstock)
אחד מהחוקרים הסביר כי קהילת חובבי הלגו אינה מורכבת רק מילדים. "יש הרבה מבוגרים שמשחקים בזה, יש החלפות ומכירות באינטרנט. קיבלנו גם תלונות מאנשים שבתיהם נפרצו, הפורצים גנבו לגו", אמר החוקר לעיתון הצרפתי "לה פריזיאן".
החוקר פירט את שיטת הפעולה של שלושת הגנבים שנלכדו, שביקרו בפריז פעמיים נוספות לפחות לפני שנעצרו. לדבריו, הם נהגו להזמין חדרים במלון בפריז, ואז פשטו על חנויות הצעצועים ברחבי העיר. את השלל שגנבו לקחו איתם חזרה לפולין, שם מכרו אותו.
שרבן ואן אייקן, מומחה לגו המייעץ במכירות פומביות מקוונות לאספנות, הסביר כי בשנים האחרונות אנשים גילו את הערך של פריטי לגו לאספנות. לדבריו, חברת לגו מפסיקה להפיץ את הקולקציות שלה כשנתיים לאחר צאתם, ולכן אין מנוס משוק יד שנייה.
2 צפייה בגלריה
לגו חנות קונים ניו יורק
לגו חנות קונים ניו יורק
המכירות הוכפלו בתקופת הקורונה. קונים בחנות לגו בניו יורק
(צילום: shutterstock)
"בשמונה השנים האחרונות אנשים הבינו שהם יכולים להרוויח כסף ממכירת לגו באינטרנט", אמר ואן אייקן. כך למשל, סט לגו שיצא לשוק ב-2007 ועלה במקור 150 אירו נמכר לאחרונה ברשת ב-2,500 אירו. לדבריו, מכירות הלגו הוכפלו בשנה האחרונה ב-eBay הצרפתית והן מגיעות לעיתים ליותר מאלף עסקאות בשבוע. "ההשקעה בלגו אינה דבר חדש אך השוק הזה הגיע לשיאים חדשים עם מגפת הקורונה", אמר ואן אייקן.
נראה כי ביזה של לגו היא עסק בינלאומי. בחמש השנים האחרונות דווח על מקרים רבים של גניבת לגו באוסטרליה, בקנדה, בבריטניה ובארה"ב. בדצמבר האחרון תפסו שוטרים סמויים בקליפורניה בתחפושת סנטה קלאוס ושדון גנב שניסה להימלט עם שלל בשווי אלף דולר.
אירועים דומים נרשמו גם בשנת 2017 כאשר נגנבו 2,000 סטים של לגו שיועדו לבתי חולים לילדים ולארגוני צדקה בבריטניה וב-2018 כאשר אוסף שלם בן 14 שנה נגנב מביתו של אספן בן 20. ב-2005, נעצרה קבוצת נשים בסן דייגו לאחר שגנבה מוצרי לגו בשווי 200 אלף אירו.