משטרת טורקיה עצרה ארבעה סטודנטים, ושניים מהם נאשמים בפשע שנאה ובפגיעה בערכי הדת, משום שהציגו כרזה שבה הופיעה הכעבה במכה – האתר הקדוש ביותר למוסלמים – כשלצדה דגלי גאווה. הכרזה עוררה זעם אחרי שהוצגה בתערוכה באוניברסיטת בואזיצ'י, האוניברסיטה היוקרתית ביותר בטורקיה.
3 צפייה בגלריה
טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן דגל גאווה להט"ב
טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן דגל גאווה להט"ב
ארדואן ודגל הגאווה. הגן על בכיר שאמר שהומוסקסואליות מביאה מחלות
(צילום: AP, shutterstock)
3 צפייה בגלריה
מוסלמים מקיפים את האבן הקדושה במכה
מוסלמים מקיפים את האבן הקדושה במכה
מוסלמים מקיפים את האבן הקדושה במכה
(צילום: AFP)
הצגת הכרזה נעשתה באווירה פוליטית טעונה למדי: זה שבועות שסטודנטים ומרצים באוניברסיטה מוחים על החלטת הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן למנות לרקטור באוניברסיטה בכיר בעל קשרים למפלגת השלטון שלו. בימים האחרונים פרצו עימותים בין פעילי המחאה לבין שוטרים.
בעקבות הצגת הכרזה כתב שר הפנים הטורקי סולימאן סוילו בטוויטר: "סוטים להט"בים נעצרו משום שלא כיבדו את הכעבה במכה". הכעבה היא האבן הקדושה למוסלמים: מוסלמי העולם מתפללים מדי יום בכיוונה, ומיליונים עולים אליה לרגל מדי שנה.
בכירים במפלגת השלטון האיסלאמיסטית של טורקיה גינו את הכרזה, אבל כך עשה גם דובר מטעם מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר בטורקיה, מפלגה הדוגלת בקו חילוני. הוא אמר שמדובר בפרובוקציה ובפגיעה בערכים קדושים.

גם מועדון החוקרים האיסלאמיים של האוניברסיטה מתח ביקורת על הכרזה ברשתות החברתיות, והוא קרא לגולשים לאמץ השטאגים המגנים את הכרזה, את הלהט"בים ואת האוניברסיטה עצמה. המפקח על ענייני הדת של טורקיה, שבעבר עורר סערה כשטען כי הומוסקסואליות מביאה מחלות וזכה להגנה מהנשיא ארדואן כשספג ביקורת, אמר שהוא מתכוון לפעול משפטית בעניין.
בכרזה הוצגה דמות מיתולוגית שחצייה אישה חצייה נחש, דמות הנפוצה באגדות עם במזרח התיכון, בתוך האתר הקדוש כשלצדה דגלי להט"ב. בתחתית היצירה הופיע טקסט המותח ביקורת על חלוקת התפקידים המגדרית המסורתית.
במסגרת החקירה נגד האומנים ערכה המשטרה חיפוש במועדון של סטודנטים להט"בים באוניברסיטה, ונמסר כי היא מצאה שם ספרים בלתי חוקיים של ארגון כורדי ודגלי גאווה. מליח בולו, הרקטור שנגדו מתנהלת המחאה, צייץ בטוויטר שהתקפה על הערכים האיסלאמיים איננה מתקבלת על הדעת ואין לה מקום באוניברסיטה.
3 צפייה בגלריה
טורקיה איסטנבול חוגגים ליד איה סופיה את הכרזת ארדואן ש יהפוך ל מסגד
טורקיה איסטנבול חוגגים ליד איה סופיה את הכרזת ארדואן ש יהפוך ל מסגד
גם האופוזיציה החילונית גינתה: "פגיעה בערכים קדושים"
(צילום: mct)
ארגון הסטודנטים "סולידריות בואזיצ'י" מסר כי התערוכה, שבה הוצגו יותר מ-300 יצירות, התקיימה בין השאר במחאה על מינויו של הרקטור החדש. "כל יצירת אומנות היא דבר שפתוח לביקורת, אבל העמדה לדין בגין אומנות – זו פשוט הגבלה של חופש הביטוי", נמסר בהודעת הארגון. הוא הדגיש את ערך הפלורליזם באוניברסיטה והוסיף כי דברי הסתה המבוססים על נטייה מינית וזהות מגדרית הם דבר בלתי מתקבל על הדעת.
ארגון המייצג את הלהט"בים באוניברסיטה צייץ כי הוא ניצב לימינם של החברים שנעצרו, ומתנגד לרקטור החדש "שתומך בפגיעה בסטודנטים שלו עצמו".