3 צפייה בגלריה
ישראל תתייחד עם זכר הנספים בשואה
ישראל תתייחד עם זכר הנספים בשואה
ישראל תתייחד עם זכר הנספים בשואה
(צילום: רויטרס)
אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שיעמוד השנה בסימן "עד היהודי האחרון - 80 שנה לראשית ההשמדה ההמונית", יחלו הערב (יום ד'). זאת על רקע מצוקתם הנמשכת של ניצולי השואה שעדיין חיים בקרבנו, ורבים מהם סובלים מעוני ובדידות - בעיות שחלקן רק החריפו בשנה של מגפה שאיימה על הקשישים יותר מכל.
מספרם של ניצולי השואה הולך ומתמעט, וכיום חיים בישראל 174,500. כך עולה מנתוני הרשות לזכויות ניצולי השואה. מאז יום הזיכרון הקודם הלכו לעולמם 14,264 ניצולים וניצולות - כ-41 בממוצע מדי יום. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה אתמול כי מספר היהודים בעולם עומד על 14.8 מיליון איש (נכון ל-2019), והוא עדיין לא חזר להיקף שהיה ערב מלחמת העולם השנייה - 16.6 מיליון.
כבכל שנה, אירועי הזיכרון לשואה יחלו בשעה 20:00 בעצרת הממלכתית בכיכר גטו ורשה ביד ושם בירושלים. בעצרת יישאו דברים נשיא המדינה ראובן ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו, ושישה שורדי שואה ידליקו בה משואות. בעצרת ישתתפו הזמרים דוד דאור ומשי קליינשטיין, וכן משמר כבוד של צה"ל מחטיבת הצנחנים. ynet יעביר את העצרת בשידור ישיר.
ראש הממשלה נתניהו ורעייתו שרה נפגשו אתמול בלשכת רה"מ עם מדליקי המשואות. "בשבילי אתם מייצגים גם את עצמכם, אבל גם את כל האחרים שלא הצליחו לשרוד", אמר להם נתניהו. "אתם משמשים להם לפה ולזיכרון".
לאחר שהוסרו חלק מהגבלות הקורונה שהיו בתוקף בשנה שעברה, פרויקט "זיכרון בסלון" חוזר השנה ויתקיים באלפי בתים ברחבי ישראל. במסגרתו יגיעו ניצולי שואה לבתים פרטיים ויספרו על קורותיהם בתקופה ההיא. כמו שהיה בשנים קודמות, גם השנה צפויים להשתתף בפרויקט כחצי מיליון איש, ומספר האנשים בכל בית יהיה נתון לשיקולם האישי של המארגנים בכפוף להגבלות הקורונה. חלק מהמפגשים צפויים להתקיים באוויר הפתוח וחלקם בתוך הבית. מי שמעוניין להשתתף מוזמן להיכנס לאתר של "זיכרון בסלון".

מחר בשעה 10:00 בבוקר תישמע צפירה בת שתי דקות ברחבי הארץ. לאחר מכן יחל טקס הנחת הזרים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה בהשתתפות נשיא המדינה, ראש הממשלה, יושב ראש הכנסת, נשיאת בית המשפט העליון, נציגים של ארגוני ניצולים ולוחמים. ynet יעביר את הטקס בשידור ישיר.
בשעה 10:50 ידליק יו"ר הכנסת נר יזכור בכניסה למשכן, ויבקר בתערוכת צילומי שורדי שואה בטרקלין שאגאל. בשעה 11:00 יתקיים אירוע "לכל איש יש שם" שבמסגרתו יוקראו שמות קורבנות השואה באוהל יזכור ובמשכן הכנסת. בשעה 13:00 יתקיים טקס האזכרה המרכזי באוהל יזכור.
ב-15:00 תתקיים העצרת השנתית בקיבוץ יד מרדכי שתתקיים השנה באופן מקוון ותהיה בסימן "נשים בשואה". בין משתתפי העצרת: נשיא המדינה, גילה אלמגור ומירי מסיקה.
ב-16:45 תחל עצרת הנעילה של אירועי יום השואה, שנערכת מדי שנה בבית לוחמי הגטאות, תתקיים השנה בסימן "נצר אחרון" - שורדי השואה שעלו לארץ ישראל אחרי שכל משפחתם נספתה, ונפלו במערכות ישראל. אלו סיפוריהם.
בשעה 17:00 יתקיים בתאטרון הבימה בתל אביב כינוס עמותת דורות ההמשך בנושא השתלבותם של ניצולי השואה בחברה הישראלית, ובשעה 17:30 תתקיים עצרת תנועות הנוער בכיכר גטו ורשה בהשתתפות שר החינוך יואב גלנט ומאות חברי תנועות הנוער.
יום הזיכרון לשואה צוין אתמול בטקס וירטואלי שארגנה מחלקת המדינה בוושינגטון, בהשתתפות השגריר בארה"ב ובאו"ם גלעד ארדן. את הטקס אירחה השליחה המיוחדת של מחלקת המדינה לזיכרון השואה שרי דניאלס. בדברים שנשא הדגיש ארדן את חשיבות המאבק בהכחשת השואה: "באמצעות עיוות של השלכות האנטישמיות, מכחישי שואה לא רק מחללים את זכר קורבנות השואה אלא הם גם מאיימים על כולנו. כפי שלמדנו, אנטישמיות, כמו כל סוג של שנאה, היא סכנה לכולנו".
בשנה האחרונה חלו עדכונים ושינויים משמעותיים בזכויות ניצולי השואה בארץ. גרמניה הכירה בערים נוספות בבולגריה וברומניה כגטאות, כך שמי שהתגוררו בהן יהיו זכאים לפיצויים וזכויות נוספים. כמו כן, ועדת התביעות משלמת סכום נוסף של 2,400 אירו לניצולי שואה אשר אינם מקבלים קצבה חודשית מגרמניה או מהרשות לזכויות ניצולי השואה, וקיבלו בעבר את קרן הסיוע. מידע נוסף על הזכויות המעודכנות בארץ ובעולם ניתן למצוא באתר של עמותת אביב לניצולי השואה. לסיוע במיצוי זכויות ללא תשלום ניתן לפנות למוקד הסיוע הטלפוני 5711*.
פורסם לראשונה: 22:50, 06.04.21