אירוע חריג ליד שער האריות, במקביל למהומות בהר הבית: ישראלי שלעבר רכבו לפחות עשרה ערבים יידו אבנים סטה הבוקר (יום ב') מהדרך והתנגש במדרכה, שם היו חלק מהמתפרעים. אחרי שקט מתוח, סמוך לשעה 11:00 התחדשו העימותים בהר הבית. 16 שוטרים נפצעו במהומות, שניים מתוכם פונו לקבלת טיפול בבית חולים. לפי הסהר האדום, בעימותים נפצעו ארבעה פלסטינים באורח קשה. צפו בתיעוד הדרמטי מהתקרית ליד שער האריות.
חובשים ופרמדיקים של מגן דוד אדום פינו לבית החולים הדסה הר הצופים בבירה את הנהג ואדם נוסף שהיה עמו ברכב. השניים נפצעו באורח קל וסובלים מחבלות.

"לאורך כל הרחוב חטפנו אבנים", סיפר הנהג בשיחה עם ynet. "זה ציר שאמור להיות מאובטח על ידי המשטרה. הציר כולו מלא צעירים ערבים בלי שום נוכחות משטרה. כשהתקרבנו לשער האריות נתקענו בלי יכולת לעקוף יותר. התחלתי לנסוע ברוורס הלוך חזור, תוך כדי שכל השמשות מתנפצות. אנחנו חוטפים אבנים וגז לתוך הרכב.
"נתקעתי בבטון, הרכב הושבת. המחבלים פתחו את הדלתות והמשיכו להכות אותנו. המשטרה הייתה מטרים ספורים מפה, שוטר אחד מכל השוטרים הגיע לחפות עליי. הוא רץ לבד והציל אותנו".

15 צפייה בגלריה
תיעוד
תיעוד
הנהג שהותקף (מימין) והשוטר שסייע לו (משמאל)
(צילום: עמית שאבי)
15 צפייה בגלריה
תיעוד אבן
תיעוד אבן
הנהג מציג אבן שהושלכה לעבר הרכב
15 צפייה בגלריה
תיעוד
תיעוד
(צילום: עמית שאבי)
15 צפייה בגלריה
תיעוד
תיעוד
(צילום: עמית שאבי)
15 צפייה בגלריה
תיעוד
תיעוד
(צילום: עמית שאבי)
15 צפייה בגלריה
תיעוד
תיעוד
(צילום: עמית שאבי)

לאחר חידוש העימותים בהר הבית, עזבו כוחות המשטרה את המתחם. מאות המתבצרים יצאו מהמסגדים והחלו בקריאות ניצחון ושלהוב. לאחר מכן הכוחות שבו ונכנסו למתחם ואז העימותים התחדשו. מוקדם יותר הבוקר פרצו כוחות המשטרה להר הבית, לאחר יידוי אבנים מהמתחם. במקום החלו התפרעויות קשות, שכללו המשך של יידוי אבנים וירי רימוני הלם בתגובה מצד כוחות המשטרה. הפלסטינים דיווחו על 13 שפונו לבתי חולים בעימותים בשעות הבוקר.
פרט לתיעוד משער האריות, שמוצג כפיגוע דריסת פלסטינים, פורסם גם סרטון אחר שבו נראים ניסיונות של מתפללים יהודים לפרוץ את שער המוגרבים. שני הסרטונים זוכים לפופולריות רבה ברשתות החברתיות הפלסטיניות. המטרה היא להלהיט את הרוחות.
דובר המשטרה, נצ"מ אלי לוי, עדכן על האירוע בדרך יריחו. לדבריו, "מצלמת האבטחה באזור קלטה יותר מעשרה צעירים מיידים את אותו רכב באבנים. נהג הרכב ניסה להיחלץ משם, נסע בהתחלה לאחור ולאחר מכן החל בנסיעה איטית קדימה. הוא סטה עם הרכב בניסיון להימלט מיידויי האבנים ימינה לתוך המדרכה, ונעצר במעקה".
לדבריו, שוטר שהיה במקום ירה באוויר פעם אחת בניסיון לחלץ את יושבי הרכב שנפגעו קל מאוד: "האירוע מתוחקר כולו עכשיו על ידי מפכ"ל המשטרה ומפקד מחוז ירושלים".
מבית החולים הדסה הר הצופים נמסר כי פרט לנפגעים בניסיון הלינץ' סמוך לשער האריות, פונו לקבלת טיפול רפואי תינוקת בת שבעה חודשים שנפצעה קל בראשה מאבן שהושלכה לעברה, נער בן 16 שנפגע קל מירי של כדור גומי, שני גברים ששאפו גז מדמיע ואיש כוחות הביטחון שנפצע קל מפגיעת אבן בידו.


המשטרה פרצה הבוקר להר הבית לאחר יידוי אבנים ממסגד אל-אקצא, והפלסטינים מדווחים כאמור על 13 פצועים, בהם אחד באורח קשה, עם פגיעות ישירות, כנראה מירי של כדורי גומי. דובר המשטרה אמר לאולפן ynet: "פרצנו וניקינו את רחבת הר הבית".
עשרות אלפי מתפללים מוסלמים העבירו את הלילה במסגד אל-אקצא, ובמשטרה החליטו לאסור כניסת יהודים להר הבית על רקע ההסלמה בירושלים. בהר הבית נראו כבר בשעות הבוקר המוקדמות תמונות של הכנות לעימותים קשים, בין היתר נראו מצבורי אבנים באל-אקצא, וכן הכנות לחסימת דלתות ושערים - והעימותים אכן הגיעו.
15 צפייה בגלריה
עימותים על הר הבית
עימותים על הר הבית
עימותים בהר הבית
בשעה 08:15 החלו המהומות על ההר, בעקבות יידוי אבנים לעבר ציר העופל שהוביל לכניסת השוטרים למתחם. המתפרעים יידו אבנים לעבר השוטרים שפרצו למקום, ואלו הגיבו בירי רימוני הלם.
לפי ההודעה שנמסרה מהמשטרה, בסיום הערכת מצב בראשות המפכ"ל יעקב שבתאי, בשיתוף מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן וכלל גורמי הביטחון, החליט המפכ"ל בשלב זה שלא לאפשר ביקורי יהודים בשטח הר הבית.
"משטרת ישראל תמשיך לאפשר את חופש הפולחן אך לא תאפשר הפרות סדר", נמסר בהודעת המשטרה. "אלפי שוטרים ולוחמי משמר הגבול פרוסים משעות הבוקר המוקדמות ברחבי ירושלים והעיר העתיקה לאבטחת האירועים ולשמירה על שלומו וביטחונו של הציבור". עם זאת, תלמידי ישיבה דיווחו שהותקפו באבנים בדרך לכותל ושהמשטרה לא הגיעה לאזור. במקביל, כוחות הביטחון נכנסו למחנה הפליטים ג'נין לאור הפיגוע שהיה במעבר סאלם, ובמקום התפתחו חילופי אש.
15 צפייה בגלריה
הכותל המערבי
הכותל המערבי
המונים בכותל המערבי
(צילום: AFP)
בסניף ירושלים של חמאס אמרו הבוקר: "מה שקורה באל-אקצא - הפריצה לבית התפילה והפגיעה במתפללים וביושבים בו - זו מלחמת דת שמבצעת ישראל. זוהי הוכחה לאכזריות של הכיבוש הציוני. אנו קוראים לבני עמנו להמשיך להתנגד לפריצה. ישראל תשלם מחיר גבוה על הפגיעה במסגד אל-אקצא ובמתפללים".
במקביל, ועדת המעקב העליונה לענייני הציבור הערבי גינתה את מה שהגדירה "פלישת כוחות הכיבוש למסגד אל-אקצא והתקיפה הברוטלית של המתפללים במקום". עוד נמסר כי "ועדת המעקב העליונה מטילה את מלוא האחריות להתלקחות על ממשלת נתניהו ששמה לה למטרה להבעיר את האזור ולהתסיס מלחמת דת עקובה מדם".
בכיר הרשות הפלסטינית חוסיין א-שייח אמר: "הפריצה למסגד אל-אקצא היא פשע שביצע הכיבוש. ההנהגה הפלסטינית בוחנת את כל האפשרויות להגיב על התוקפנות הנפשעת הזאת על המקומות הקדושים והתושבים".
דובר המשטרה, נצ"מ לוי, אמר לאולפן ynet כי המשטרה ומג"ב הצליחו "לנקות את הרחבה" מ-8,000 מתפרעים. "תחילה ניסו לפרוץ לתוך נקודת המשטרה על הר הבית. הכוחות נכנסו פנימה תוך דקות וניקו את הרחבה. המתפרעים שהיו על הר הבית הפרו את הסדר ברגל גסה וניצלו את העובדה שמפכ"ל המשטרה מאפשר בשלושת השבועות האחרונים והמתוחים האלה פולחן דתי מלא למוסלמים, יהודים ונוצרים כאחד".
לוי התעקש שהמשטרה לא "מתקפלת" בפני ההתפרעויות - ואמר שמדובר בהחלטה נכונה ומושכלת. "בשלב הזה אין עלייה וביקורים בהר הבית כדי לצמצם את האירועים החריגים והאלימים, וכדי לא לאפשר פגיעה באנשים שרוצים לעלות לשם וחלילה ייפגעו. יש שליטה מלאה של המשטרה והמטרה היא אחת: לאפשר לכל החוגגים להגיע ללא חשש, לקיים גם את מצעד הדגלים ואת התפילה החשובה בכותל". הוא הדגיש כי ההחלטה לסגור את ההר בפני יהודים הייתה של המפכ"ל בעקבות התייעצויות ארוכות עם גורמי ביטחון נוספים, בהם אנשי מודיעין וחקירות.