3 צפייה בגלריה
נסראללה על המחשב
נסראללה על המחשב
נסראללה על המחשב
כך חיזבאללה עושה מיליונים מ"פייק ניוז": בבניין עם חזות רגילה בפרברי ביירות מתקיים מחנה האימונים של חיזבאללה בהפצת "פייק ניוז". המחנה, שנמשך עשרה ימים, מלמד את המשתתפים בו כיצד ליצור רשתות של פרופילים מזויפים ברשתות החברתיות, כדי שאלו ישמשו בהמשך להפצת תעמולה ודיסאינפורמציה.
תחקיר של "סאנדיי טלגרף" הבריטי חושף כי חיזבאללה אימן בשנים האחרונות אלפי פעילי רשת, במטרה ליצור "צבא אלקטרוני". לפי העיתון, התחקיר מבוסס על 20 ריאיונות שנערכו עם פוליטיקאים, אנליסטים, מומחים ברשתות החברתיות, איש השירות החשאי בעיראק וכמה חברים לשעבר ב"צבאות אלקטרוניים".
על פי הכתבה, מאז 2012 מקיים חיזבאללה את הקורס, שבו לומדים המשתתפים כיצד לבצע פוטושופ לתמונות, לנהל מספר רב של חשבונות מזויפים, לערוך סרטוני וידאו, לעקוף את מדיניות הצנזורה של פייסבוק ולהפיץ ביעילות דיסאינפורמציה ברשת. הסטודנטים, שמוטסים ללבנון, מגיעים מעיראק, סעודיה, בחריין וסוריה.
3 צפייה בגלריה
אנשי חיזבאללה ב לבנון ביירות בנאום של חסן נסראללה לרגל יום אל-קודס
אנשי חיזבאללה ב לבנון ביירות בנאום של חסן נסראללה לרגל יום אל-קודס
חיזבאללה כבר אימן אלפים
(צילום: EPA)
מוחמד מעיראק סיפר כי עם נחיתתו קיבל אותו אימאם מחיזבאללה, ויממה לאחר מכן הוא פגש את המומחים שלימדו אותו בקורס. "כשפגשתי את המומחים שלימדו אותי והבנתי עד כמה הקורס מעמיק, הייתי מאוד נלהב", אמר מעיראק, שם הוא מעביר את התורה למגייסים חדשים.
במהלך השנים מאז הקורס הראשון שלו ב-2015, מוחמד שלח עשרות לביירות כדי שיעברו את הקורס. "חיזבאללה עושה מיליונים מהקורסים הללו, אבל עבור הקליינטים שווה להוציא את הכסף הזה", אמר.
3 צפייה בגלריה
 מארק צוקרברג גבעת הקפיטול
 מארק צוקרברג גבעת הקפיטול
המטרה, בין היתר: לעקוף את מדיניות הצנזורה של צוקרברג
(צילום: רויטרס)
עבדאללה, פוליטיקאי באחת המפלגות הגדולות בעיראק, שלח אף הוא מתלמדים לקורס בביירות: "זה הפך לעסק עבור חיזבאללה. האנשים שאנחנו שולחים מפתחים את הכישורים שלהם בביירות, וכשהם חוזרים הם מתחילים לאמן פעילים בעיראק".
אחד הארגונים בעיראק שאנשיו נשלחים לאימוני פייק ניוז בלבנון הוא כתאיב חיזבאללה, מיליציה פרו-איראנית עם קשרים הדוקים לחיזבאללה בלבנון, שבסיסיה הותקפו לא פעם מהאוויר.
ואותה הפצת פייק ניוז מובילה לעתים גם לעימותים קשים מחוץ לעולם הדיגיטלי. "הודעות שקריות מובילות להפצת אלימות, שמתפשטת מהרשת בקלות ויכולה להוביל ישירות לאלימות בחיים האמיתיים בעיראק", אמר מוחמד אל-סמווה, מנהל גוף עצמאי למעקב אחר התקשורת במדינה. הסיבה, בין היתר: הממשל החלש במדינות כמו עיראק, והמחסור במוסדות עיתונאיים עצמאיים.