4 צפייה בגלריה
משרד החוץ
משרד החוץ
משרד החוץ
(צילום: גיל יוחנן )
ראש הממשלה בנימין נתניהו מעכב את אישורם של 36 שגרירים שעברו את ועדת המינויים של משרד החוץ כבר בנובמבר 2020. חלקם אמורים לצאת באופן מיידי לבירות העולם, וחלקם בקיץ, אולם נתניהו לא מוכן להביא את האישורים לממשלה.
אי-מינוי השגרירים החדשים מותיר את ישראל במצב שאין לה נציגים במדינות רבות, מה שעלול לפגוע באינטרסים רבים של המדינה. למשל, לא יכול לתנהל קמפיין על הצבעות באו"ם, לא ניתן לקיים דיאלוגים מדיניים, אי אפשר לקדם נסיעות של משלחות עסקיות, לא ניתן לקדם הכרה בדרכון הירוק, אי אפשר לציין אירועים כמו קבלות פנים ליום העצמאות ונפגע הקשר עם הקהילות היהודיות.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מצביעים בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מצביעים בירושלים
מעכב את אישורם של 36 שגרירים. נתניהו
( צילום: מארק ישראל סלם)
גורם במשרד החוץ טוען שמצב זה יצר אווירה של משבר מתמשך. תחילה חשבו במשרד שראש הממשלה מסרב להביא את אישור הדיפלומטים עקב המחלוקת שלו עם שר הביטחון בני גנץ על שורת מינויים, ובהם מפכ"ל המשטרה. אלא שהמחלוקת הזאת הסתיימה - והשגרירים עדיין ממתינים למינוי הסופי.
בין השאר מדובר בשגרירים בדלהי, טוקיו, בריסל, האיחוד האירופי, פראג, ברזיליה, ניקוסיה, פרטוריה, קייב, פנמה, בנגקוק, שטוקהולם וברן. משמעות נוספת לעיכוב היא שעשרות משפחות הדיפלומטים לא יודעות אם לרשום את הילדים לבית הספר ולא יכולות לשלוח ציוד במכולה.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ בריאיון באולפן
בני גנץ בריאיון באולפן
המחלוקת של נתניהו עם גנץ הסתיימה - ומינוי השגרירים עדיין תקוע
(צילום: הדר יואביאן)
בכמה מדינות ברחבי העולם כבר היום אין נציגים ישראלים. בקנדה אין שגריר מדצמבר 2019, בצרפת מינואר 2020, באוסטרליה אין שגריר תשעה חודשים ובפולין אין שגריר כבר חצי שנה. לישראל אין גם קונסול כללי במיאמי שנה וחצי, ובניו יורק - תשעה חודשים. בינתיים, משרד החוץ מינה ממלאי מקום לתפקידים אלה, אך היחסים מחייבים שגרירים במשרה מלאה ולא מחליפים.
גורמים במשרד החוץ מעריכים שנתניהו מעכב את כלל המינויים בשל התנגדותו לשניים שעברו את ועדת המינויים. הראשון הוא חיים רגב שנבחר לשגריר ישראל באיחוד האירופי. רגב, דיפלומט מנוסה ומוערך, משמש כראש המטה של שר החוץ גבי אשכנזי. לדברי גורמים במשרד, נתניהו רואה בו מקורב לאשכנזי ורוצה כנראה למנות מינוי פוליטי לתפקיד.
4 צפייה בגלריה
מקורב לליברמן. שגריר ישראל בהולנד נאור גילאון
מקורב לליברמן. שגריר ישראל בהולנד נאור גילאון
מקורב לליברמן. שגריר ישראל בהולנד נאור גילאון
בנוסף, מדובר במינוי של נאור גילאון לשגריר בהודו. גילאון משמש כיום כשגריר בהולנד ונחשב מקורב ליו"ר ישראל ביתנו ושר החוץ לשעבר אביגדור ליברמן, שנמצא בסכסוך מתמשך עם נתניהו, וההערכות במשרד הן שראש הממשלה לא רוצה אותו בשל כך. נתניהו, נטען, מעוניין במינויים פוליטיים גם בקנדה, באוסטרליה ובאיחוד האמירויות. ועד עובדי משרד החוץ בוחן כיצד לפעול ואף שוקל פנייה לבג"ץ.
גורמים במשרד החוץ אומרים כי סירובו של נתניהו להביא את אישור 36 השגרירים לממשלה הוא התעללות. "יש כאן עשרות משפחות שלא יודעות מה יקרה איתן בעוד חודשיים. זה לא כמו מינוי מפכ"ל או שרים - פה זה כמעט טכני בגלל שהם מינויים מקצועיים. יש כנראה משהו שמפריע לו ולכן הוא מעכב את אישור כל החבילה".
מלשכת ראש הממשלה נמסר: "בזמן שראש הממשלה דורש להביא לאזרחי ישראל חיסונים - שר הביטחון גנץ מסרב ודורש מינויים. גנץ מעכב באופן מכוון נושאים דחופים כמו רכש חיסונים. עבורו מינויים לפני הכל במקום חיסונים".