הממשלה אישרה בצהריים (ראשון) פה אחד את מינויו של ניצב יעקב שבתאי, מפקד מג"ב, לתפקיד המפכ"ל. תוקף המינוי יהיה למשך שלוש שנים, ובנסיבות מיוחדות יוכלו השרים להאריך את המינוי עד לשנה נוספת.
ניצב שבתאי אמר לאחר המינוי: "אני עומד לפניכם ביראת כבוד עם קבלת פיקדון כה גדול לידי. המשטרה היא ארגון שהתברך בהון אנושי אמיתי ומסור לבצע את שליחותו. אעשה כל אשר לאל ידי על-מנת להוכיח שאני ראוי למעמד המחייב שלו זכיתי.
4 צפייה בגלריה
טקס מינוי והענקת דרגות רב ניצב למפכ״ל המשטרה יעקב שבתאי
טקס מינוי והענקת דרגות רב ניצב למפכ״ל המשטרה יעקב שבתאי
שבתאי ואוחנה בטקס
(צילום: דוברות המשטרה)
"כיווני הפעולה של משטרת ישראל בראשותי יהיו המאבק בפשיעה ובפשיעה החמורה, אכיפת החוק באופן בלתי מתפשר מול בריונות בכבישים והרחבת שירותי האכיפה בחברה הערבית. האתגרים נפרסים בכל התחומים, סדר היום דוחק תדיר את הפעילות המתוכננת כשהשוטרים צריכים לבצע מספר פעולות. פעולתנו מכוח החוק והסמכות מחייבת אותנו ביתר שאת להתנהג באופן ממלכתי הוגן ושוויוני כך שנקבל לגיטימציה מהציבור גם בענייני קונפליקט".
"התפקיד שלנו כשוטרים זה לא רק עבודה, אלא דרך חיים של דוגמה אישית", הוסיף ניצב שבתאי. "אתחייב לגבות כל שוטר ושוטרת שיפעלו על-פי דין. בהקשר זה אני מתחייב לכך ששוטרינו ולוחמינו ישובו לקבל את הערכה הציבורית שלה הם ראויים".
המפכ"ל הנכנס הודה לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה: "אני נוטל על עצמי את האחריות המלאה להוביל את הארגון, תוך השלטת חוק וסדר באופן בלתי מתפשר. בכוונתי להוביל ארגון המעניק לכל אזרח שומר חוק שאנחנו כאן בשבילו, שהוא מקבל את השירות הטוב ביותר. שיטור מוצלח לא יכול להתקיים במנותק מהקהילה וצרכיה".
4 צפייה בגלריה
טקס מינוי והענקת דרגות רב ניצב למפכ״ל המשטרה יעקב שבתאי
טקס מינוי והענקת דרגות רב ניצב למפכ״ל המשטרה יעקב שבתאי
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
טקס מינוי והענקת דרגות רב ניצב למפכ״ל המשטרה יעקב שבתאי
טקס מינוי והענקת דרגות רב ניצב למפכ״ל המשטרה יעקב שבתאי
(צילום: דוברות המשטרה)
שר הביטחון בני גנץ אמר: "אני מבקש לברך את ניצב קובי שבתאי על מינויו כמפכ"ל המשטרה, מינוי שאני תומך בו והחלטתי לקדם אותו. הייתי רוצה שנקדם את כל המינויים המקצועיים. יש 35 שגרירים, יש פרקליט ויש תפקידים רבים שלצערי מעוכבים. אני מוחה על ההיתממות הזו כאילו 'שר הביטחון עוצר את הדברים'. המשחק הפוליטי הזה לא במקום כשמדובר בעניינים ממלכתיים, ומינוי המפכ"ל הוא עניין כזה.
"מדינת ישראל זקוקה למפכ"ל קבוע. קובי שבתאי הוא אדם ראוי וטוב שהוא ממונה היום. המשטרה צריכה מפקד. אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולברך גם את ניצב מוטי כהן, שבשנתיים האחרונות החזיק את המשטרה על כתפיו למרות כל הקשיים ועשה בסך עבודה טובה. כל אחד ממשרדי הממשלה - משרד הביטחון וצה"ל בוודאי יעשו את כל מה שנדרש על-מנת לאפשר לו להצליח בתפקידו, ואני מאחל לו הצלחה רבה".
השר יובל שטייניץ הגיב גם הוא על אישור מינוי ניצב שבתאי: "המבחן המרכזי של משטרת ישראל בשנים הקרובות יהיה הצלחתה בבלימה, מיגור וצמצום של תופעת הפרוטקשן, שעושה שמות בחברה היהודית ומרסקת את החברה הערבית ואת היכולת לפתח מסחר וכלכלה ביישובים הערביים. אני מקווה שתימצא הדרך לבצע רפורמה מקיפה בנושא. זה דבר שיקבע את אופי הכלכלה והחברה בישראל".
השר אוחנה אמר: "השנה התקציבית הקשה הצפויה לנו תיאלץ גם את המשטרה להתאים את עצמה למצב, אך אין לי ספק שיש במשטרת ישראל אדם המתאים לאתגרים הללו. זה אתה, קובי. נעמוד לצידך ונברך על כל הצלחה".

ניצב יעקב שבתאי, בן 56, נשוי פלוס שלוש בנות (19 ,23 ,28), נולד באשקלון ומתגורר כיום בכרכור. הוא בן למשפחה ותיקה שעלתה לאשקלון בשנות ה-50' מעיראק. את אשתו הכיר שבתאי עוד לפני גיל 18, עת גויס כמפקד בסיס הפעלה במשמר האזרחי והפך לשוטר הצעיר ביותר במשטרת ישראל דאז.
שבתאי שירת בגדוד 202 של חטיבת הצנחנים והשתחרר כמ"פ בסיום שירותו ב-1987. ב-91’ התגייס לימ"מ (יחידת העילית של משמר הגבול) ובשנת 1992 היה למפקד יחידת המסתערבים ברצועת עזה וממקימיה.
כמפקד ימ"ס עזה, במהלך התפרעויות באזור מחסום ארז ביולי 1994, נפצע מירי בעת שניסה לחלץ אזרח שנקלע לאזור. לאחר טיפול רפואי שב לזירת ההתרחשויות. על פועלו עוטר בעיטור המופת של משטרת ישראל. לאחר מכן שימש כמפקד בית הספר ללוחמה בטרור של מג"ב, הקים את יחידת ברק - יחידה ללוחמה בפשיעה של מחוז ת"א - ובשנת 2001 קודם לדרגת סגן-ניצב ומונה לתפקיד מפקד מג"ב בית לחם. במסגרת תפקידו, הוא נפצע פעם נוספת בהיתקלות עם מחבלים.
ב-2002 מונה ניצב שבתאי לקצין אגף המבצעים של מג"ב צפון. באחד האירועים הוא ניהל מרדף אחר חוליית מחבלים שחדרה ליישוב דגיש ורצחה את סייר הביטחון המועצה האזורית גלבוע - ונפצע מירי. על כך הוא עוטר בעיטור האומץ.
לאחר ששבתאי סיים את כהונתו כקצין אג”מ הוא מילא תפקידים רבים במג”ב ובמשטרה "הכחולה": מפקד משטרת עירון, משם קודם לדרגת ניצב-משנה ולמפקד זרוע במתפ"א (מנהלת תיאום פעולות אכיפה). ב-2010 מונה למפקד מרחב שומרון ושלוש שנים אחר כך, ב-2013, קודם לדרגת תת-ניצב בתפקיד מפקד מרחב שרון, עד שבשנת 2016 מונה לתפקיד מפקד משמר הגבול.
שבתאי עמד בראש משמר הגבול באחת התקופות הקשות ביותר - אינתיפאדת הסכינים - שבמהלכה נהרגו כמה לוחמים ולוחמות ממשמר הגבול. השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ציין בהודעה שהוציא כי "משמר הגבול הפך תחת פיקודו לחיל המבוקש ביותר לשירות בקרב צעירות וצעירים בישראל, לפני כל היחידות הצה"ליות, וזאת באופן חסר תקדים. כל האמור בצירוף חזונו למשטרת ישראל ותכונות אופיו הביאו אותי למסקנה שהוא האדם המתאים להוביל את המשטרה ולחזק את אמון הציבור בה".
4 צפייה בגלריה
המפכל קובי שבתאי
המפכל קובי שבתאי
ניצב קובי שבתאי
(קובי שבתאי)
בתוך כך, כחלק מסאגת מינוי המפכ"ל, ב-6 בדצמבר יזם ראש הממשלה בנימין נתניהו טקס שלא הופיע בסדר היום של הממשלה לציון שלוש שנים להכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל. נתניהו הזמין לטקס במפתיע את שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן.
כך קרה שבשל העובדה שנתניהו לא משתתף בדיון על אישור מינויו של המפכ"ל בשל הנחיית היועץ המשפטי לממשלה - הוא יצא מהחדר יחד עם פרידמן. לדברי שרים שמעורים בפרטים, נתניהו עשה מעין תרגיל: הוא הביא במפתיע את פרידמן כדי לערוך לו טקס פרידה - שלא הופיע בסדר היום שהופץ לשרים - והשניים עזבו את המקום.