3 צפייה בגלריה
דגלי ישראל ופורטוגל
דגלי ישראל ופורטוגל
פרטי מפגינים פרו-פלסטינים הועברו לשגרירות ישראל
(צילום: shutterstock)
ראש העיר ליסבון, בירת פורטוגל, הודה אמש (יום ו') כי העירייה העבירה בשלוש השנים האחרונות מידע אישי על 52 מארגני הפגנות לידי שגרירויות של מדינות שנגדן כוונו ההפגנות. הצהרתו של פרננדו מדינה הגיעה אחרי חקירה פנימית בנושא, שבה נחשף כי בין השאר הועבר מידע על מפגינים פרו-פלסטינים לידי שגרירות ישראל בליסבון, וכל זאת בניגוד לתקנות האיחוד האירופי.
מדינה ציין כי עוד מידע על מארגני הפגנות הועבר לאורך תשע השנים האחרונות. על-פי הנתונים שעלו מהחקירה הפנימית, פרטיהם של 182 מארגני הפגנות הועברו לידי שגרירויות מאז 2012, אולם ב-52 מהמקרים הדבר נעשה בניגוד לתקנות האיחוד האירופי שנכנסו לתוקף ב-2018 ואוסרות על העברת מידע כזה.
בשבוע שעבר לשכת ראש העיר ליסבון הייתה נתונה לביקורת חריפה אחרי שקסניה אשרפולינה, מארגנת הפגנה פורטוגלית בעלת אזרחות רוסית, חשפה בפני כלי התקשורת המקומיים בפורטוגל מייל שקיבלה מעיריית ליסבון ובו המידע שהועבר עליה ועל שותפה לארגון ההפגנה. המידע עליהם, כך נכתב, הועבר לידי השגרירות הרוסית בפורטוגל ולידי משרד החוץ במוסקבה.
3 צפייה בגלריה
קסניה אשרפולינה בהפגנה בליסבון למען שחרור אלכסיי נבלני
קסניה אשרפולינה בהפגנה בליסבון למען שחרור אלכסיי נבלני
קסניה אשרפולינה בהפגנה למען פעיל האופוזיציה אלכסיי נבלני, הכלוא ברוסיה. לא יודעת אם תוכל להיכנס עוד למולדתה
(צילום: AP)
שני העיתונים הפורטוגליים שחשפו את הפרשה מסקרים אותה בהבלטה. באחד הדיווחים נכתב כי העירייה העבירה מידע על מארגני הפגנות גם לשגרירויות סין, קובה, אנגולה, ונצואלה וישראל. העיתון הפורטוגלי "אובזרבדור" דיווח כי אחד המקרים שבו הועבר מידע לשגרירות ישראל היה ב-2019, אז התקיימה הפגנה פרו-פלסטינית בליסבון.
במסיבת עיתונאים אמש, עם סיום החקירה הפנימית שהתקיימה בעיריית ליסבון, הודיע ראש העיר פרננדו מדינה כי הממונה על הטיפול בפרטי המפגינים פוטר. הוא ציין כי חקירה נוספת, שאותה יערוך גוף חיצוני, צפויה להתקיים.
אף שמדינה נקרא להתפטר מתפקידו בעקבות הפרשה, הוא שלל אפשרות כזו. "זו מדיניות בלתי-הולמת שמעולם לא הייתה אמורה להינקט", הוא אמר. מדינה לא ציין אם להעברת המידע היו השלכות כלשהן על אותם מארגני הפגנות. אותה מפגינה פורטוגלית ממוצא רוסי אמרה שהיא לא יודעת אם תוכל לשוב לרוסיה אחרי חשיפת מעורבותה בהפגנות נגד המשטר הרוסי.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם ראש ממשלת פורטוגל אנטוניו קושטה בליסבון
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם ראש ממשלת פורטוגל אנטוניו קושטה בליסבון
ראש ממשלת פורטוגל אנטוניו קושטה. גם כשהוא היה ראש העיר ליסבון הקביעה לא יושמה
(צילום: רויטרס)
מדיניות העברת המידע על מארגני הפגנות בליסבון החלה ב-2011, אז ראש ממשלת פורטוגל כיום אנטוניו קושטה שימש ראש העיר ליסבון. ב-2013 קבעה חקירה פנימית שמידע על מארגני הפגנות יועבר רק לידי המשטרה המקומית ולידי משרד הפנים, אך הקביעה לא יושמה בפועל.
ב-2018, עם כניסתה של תקנה שאוסרת העברת מידע כזה ברחבי האיחוד האירופי, נדרשה עיריית ליסבון לציית לה – אולם גם זה לא נעשה. "היה אי-ציות חוזר להוראות מפורשות", אמר מדינה. בעתיד, לדבריו, מידע כזה יועבר אך ורק למשטרה המקומית ולממשלה הפורטוגלית. המשטרה המקומית אף צפויה לבחון איומים ביטחוניים על האזרחים שפרטיהם הועברו.