רגע לפני תום הסגר: שוטרי מחוז תל אביב תגברו בסוף השבוע את האכיפה בשטחים הציבוריים ברחבי העיר, בכיכרות וברצועת החוף. צפו בתיעוד של ניידת עולה היום (שבת) על הטיילת בתל אביב, ומבקשת מהנוכחים להתפנות מהמקום.
בניגוד לשבוע שעבר, אז מזג האוויר היה קריר יחסית, במהלך סוף השבוע החמים דרשו שוטרי הסיור מאזרחים להתפנות ממוקדים רבים שבהם לדבריהם עלולה להיות התקהלות. כך למשל אזרחים ששהו ברצועת החוף ובכיכר דיזנגוף שבמרכז העיר - בהם כאלה שגרים בסמוך או שביצעו פעילות ספורט יחידנית ומותרת - התבקשו לעזוב את המקום.
1 צפייה בגלריה
האכיפה בתל אביב
האכיפה בתל אביב
הניידת על הטיילת: "מבקש לקום ולעזוב את החוף"
"אני מבקש לקום ולעזוב את החוף", כרזו השוטרים, שאף איימו בחלוקת קנסות - שעות ספורות לפני ביטול מגבלת המרחק של 1,000 מטר ואיסור השהייה בבית של אדם אחר, בשעה 7 בבוקר. הם גם אמרו כי "גם מי שנמצא במרחק 1,000 מטר מהבית, התקהלותכם אסורה על פי חוק". זאת, אף שבתקנות אין שום איסור על הגעה לטיילת או לחוף.
עמית, שישבה עם חברה לנוח על ספסל הבטון בטיילת אחרי אימון כושר שערכה, התקוממה. "זה מרתיח אותי שהמשטרה מתעסקת איתנו", אמרה. "אין שום הצדקה ליפול על שתי בנות שרק סיימו להתאמן ורוצות כמה דקות לנשום. בזה השוטרים מתעסקים? שיילכו לירושלים. אנחנו באוויר הפתוח, יחסית לבד, למי זה מפריע? למה זה פוגע בבריאות הציבור?".
בכיכר דיזנגוף כרזו שוטרים לנוכחים ללכת הביתה, כפי שנעשה גם בימים הקודמים. "הם מסלקים את כולם, גם את מי שגר ליד הכיכר", אמרה שולמית אדמוני שמתגוררת בסמוך. "מבחינתם כשיש כאן כמות מסוימת של אנשים זה מספיק כדי לפזר את כולם כי זאת התקהלות - למרות שהכיכר ריקה ולמרות שכולם עם מסיכות ורחוקים אחד מהשני. אחד השוטרים אמר שהוא מבין אותי, אבל אין לו שיקול דעת ואלו ההנחיות שלו".
ממשטרת ישראל נמסר: "במסגרת המאמץ הלאומי לבלימת התפשטות נגיף הקורונה, גם בסוף השבוע המשטרה ביצעה ברחבי הארץ מגוון פעילויות אכיפה, פיקוח ומניעה של הגבלות התנועה, ההתקהלות והמסחר. נציין כי אכיפה ורישום דו״חות התבצעו במקרים של הפרות התקנות (כמו למשל במקרים של התקהלויות אסורות ויציאה מעבר למרחק של 1,000 מ׳ מהבית שלא לצורך חיוני) בעוד שפעילות מניעה, התבצעה בכדי למנוע את הצורך באכיפה ורישום דו״חות במוקדי התקהלות שונים ברחבי הארץ. נמשיך בפעילות ההסברה ומניעת התקהלות במוקדי הבילוי למען שלום הציבור ובריאותו".
סיום הסגר אושר בישיבת ממשלה סוערת. מחר בבוקר, עם תום הסגר, יוכלו גם מקומות עבודה שאינם מקבלים קהל להיפתח מחדש, יחד עם עסקים שעובדים במתכונת של "אחד על אחד". מסעדות יוכלו לעבוד רק עם איסוף עצמי ("טייק אווי"). בנוסף, אושר גם לפתוח צימרים לאירוח של משפחות גרעיניות, וגם את שמורות הטבע והגנים שנמצאים באוויר הפתוח.
תלמידי בית הספר ימשיכו ללמוד בזום והשאלה המרכזית שעדיין לא נפתרה היא שאלת גני הילדים. הסוגיה תלויה בהסכמות בין משרדי הבריאות והחינוך, וטרם הוכרז אם ומתי יחודשו מסגרות החינוך לגיל הרך.