ארגון הטרור האיסלאמיסטי "בוקו חראם" אישר אמש (יום ד') כי מנהיגו, אבו בכר שקאו, נהרג בקרב עם חמושים מארגון יריב. בסרטון קצר בערבית שפרסם הארגון, הפועל בניגריה, הוצג המנהיג החדש באקורה מודו, המכונה "סאהבה".
3 צפייה בגלריה
מנהיג בוקו חראם אבו בכר שקאו
מנהיג בוקו חראם אבו בכר שקאו
שקאו. נהרג בקרב בחודש שעבר
(צילום: AFP)
בסרטון שהגיע לידי סוכנות הידיעות הצרפתית AFP קרא מודו למפקדים ב"בוקו חראם" להישאר נאמנים לארגון הטרור למרות מותו של שקאו. "שלפו את חרבותיכם, המשיכו להפיץ את הג'יהאד, ערפו את ראשו של האויב", אמר מודו, שהופיע לצד עשרות פעילים. "אל תתנו למה שקורה לכם בימים אלה להחליש את נחישותכם בג'יהאד שאתם מנהלים, כי אללה לא נטש אתכם". לא צוין מתי צולם הסרטון.
בחודש שעבר סיפרו גורמי מודיעין לתקשורת הניגרית ששקאו פוצץ את עצמו במהלך קרב בין "בוקו חראם" לאנשי "דאעש במערב אפריקה" – ארגון המורכב מחברים לשעבר ב"בוקו חראם", כדי לא להילקח בשבי. החברים פרשו מ"בוקו חראם" ב-2016 ונשבעו אמונים לדאעש. הם פרשו מהארגון בעקבות מחלוקות אידיאולוגיות ודתיות: הפורשים התנגדו לכך ש"בוקו חראם" רוצח אזרחים.
3 צפייה בגלריה
מנהיג בוקו חראם אבו בכר שקאו
מנהיג בוקו חראם אבו בכר שקאו
שקאו. המנהיג החדש קרא למפקדים לא להיכנע לארגון היריב
(צילום: רויטרס)
זמן קצר לאחר הדיווחים הראשוניים על מותו של שקאו, התגברו הקרבות בין שני הארגונים הג'יהאדיסטיים היריבים. גורמי מודיעין אמרו כי לוחמי "דאעש מערב אפריקה" פעלו נגד מפקדי "בוקו חראם" שסירבו להיכנע ולהצטרף לשורותיהם. מודו קרא למפקדים שלא להיכנע להם.
מ-2009 הרג "בוקו חראם", המבקש להקים מדינת הלכה איסלאמית בצפון ניגריה, יותר מ-40,000 איש, גרם לשני מיליון לברוח מבתיהם ויצר את אחד המשברים ההומניטריים הגדולים בעולם. ב-12 השנים האחרונות פורסמו דיווחים על מותו של שקאו - וגם הצבא הניגרי הודיע על כך - אך לאחר מכן הוא שב והופיע בסרטונים חדשים.