אחרי תקופה ממושכת של למידה מרחוק, כ-345 אלף תלמידי כיתות ז'-ט' שבו הבוקר (יום א') לבתי הספר. בכך הושלמה חזרת כלל תלמידי מערכת החינוך למסגרת של לימודים פרונטליים מאז שהחלה היציאה מסגר החגים. מנהלי ומנהלות בתי הספר נערכו לחזרת התלמידים: "נקבל את התלמידים בשמחה ובחגיגה", אמרה מנהלת בית ספר באשקלון. ההורים, לעומת זאת, פחות מרוצים. "המתווה בלתי ישים, הוא ממסד רק את החזרה הרגשית ולא לימודי עומק", אמרה אם לילדה בכיתה ז'.
3 צפייה בגלריה
תיכון מקיף א' בבאר שבע
תיכון מקיף א' בבאר שבע
האחרונים בתור: תלמידי החטיבות יחזרו לבתי הספר. ארכיון
(צילום: בראל אפרים)
הלימודים ביישובים "אדומים" ו"כתומים" עם נתוני תחלואה גבוהים יוסיפו להתקיים במתכונת של למידה מרחוק. ביישובים שמוגדרים "ירוקים" ו"צהובים" ילמדו בחצאי קבוצות של 20 תלמידים לכל היותר, לפחות יומיים בשבוע. הלימודים בבית הספר יתקיימו לפי המתווה של משרד החינוך שנועד לשמור על מינימום אינטראקציה בין התלמידים בבית הספר ובשאר הימים הלמידה תיעשה באמצעות ה"זום".
לפי מתווה משרד החינוך, כדי לשמור על מינימום מגע, כל תלמיד יוכל לעבור בין שתי קבוצות לכל היותר, כולל כיתה אורגנית, מגמות והקבצות. באשר לצוותי ההוראה, מורה יוכל לעבור בין ארבע קבוצות לכל היותר. מורה לחינוך גופני יוכל ללמד יותר מארבע קבוצות קבועות של תלמידים, ובלבד שהשיעורים מתקיימים במרחב הפתוח או באולם ספורט ושבכל עת הוא עוטה מסכה ושומר מרחק של שני מטרים לפחות בינו לבין התלמידים.
שרה מצרפי, מנהלת בית הספר מקיף ד' באשקלון, סיפרה שצוות החינוך ערוך ומוכן לקבל את התלמידים. "נפגשנו השבוע, הסברנו למורים איך זה יעבוד, אז אנחנו כבר נמצאים בתהליך ומחר נקבל בשמחה ובחגיגה את כיתות ז'-ט' לפי הקפסולות שלהם", אמרה מצרפי.
3 צפייה בגלריה
"שמחים שהילדים חוזרים לבית הספר". ארכיון
"שמחים שהילדים חוזרים לבית הספר". ארכיון
"שמחים שהילדים חוזרים לבית הספר". ארכיון
לדבריה, בשל ההנחיה של משרד החינוך להגביל את המעבר של המורים בין ארבע קבוצות בלבד, עשו חלוקה של המורים. "התלמידים ילמדו כיומיים בשבוע ועשינו תיעדוף מה יותר חשוב שילמדו", סיפרה מצרפי. "תלמידי חטיבת הביניים ילמדו יותר את מקצועות החינוך הגופני, אומנות, יכירו את המורים שלהם. יש תלמידים בכיתה ז' שעדיין לא דיברו פנים מול פנים עם המחנכת שלהם. ותלמידי התיכון ילמדו יותר את מקצועות הליבה ויתכוננו לבגרויות".
אריק קפלן, חבר הנהגת ההורים הארצית ואב לילד בכיתה ז' מירושלים, אמר כי מדובר בשמחה המלווה בתחושת החמצה. "אני מאוד שמח שהבן שלי חוזר אחרי שהוא כמעט איבד את השפיות בתקופה האחרונה. כרגע הוא יחזור לשלושה ימים ויחסית למקומות אחרים אני מבין שזה יפה דווקא, כי יש מקומות שיחזרו ליום-יומיים", אמר קפלן.
"אבל זה עצוב שאנחנו צריכים להיות שמחים על שלושה ימים", הוסיף האב. "כל התלמידים היו צריכים ללמוד שבוע מלא ולחזור לשגרה". לדבריו, המתווה שסוכם לא מספק. "המתווה לא מאפשר באמת לתלמידים לחזור, בחטיבת הביניים בקושי ילמדו מקצועות ליבה, לא שאני מזלזל בחינוך גופני, אבל נראה ששוב כיתות ז'-ט' נדפקים, הם לא הקטנים ולא הגדולים, אנחנו פשוט שוכחים אותם ומשאירים מאחור".

גם אודליה כהן שינדורף, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית ואם לילדה בכיתה ז' מרעננה, אמרה כי "אנחנו שמחים שהילדים חוזרים לבית הספר, אבל המתווה בלתי ישים". לדבריה, אין מנהל שיכול לסדר מערכת שעות אפקטיבית עם לימודי עומק כאשר תלמיד יכול לפגוש רק ארבעה אנשי צוות.
"זה יוביל לכך שאת רוב המקצועות ילמדו בזום ורק מקצוע ליבה אחד או שניים ילמדו בכיתה", היא אמרה. "אי אפשר לקיים הקבצות, אי אפשר לקיים למידה דיפרנציאלית, אי אפשר לקיים תגבורים. למעשה, המתווה הזה רק ממסד את החזרה הרגשית, שהיא חשובה, אבל אי אפשר לעשות לימודי עומק כלשהם במתווה הזה".
ועדיין, כהן שינדורף מאמינה שהחזרה לבית הספר, גם אם למעט ימים, היא חשובה. "הילדים מאושרים לחזור למסגרת", היא סיפרה. "הבת שלי לא מכירה את הכיתה שלה, היא לא מכירה את המורה והצוות, אז זו תהיה התחלה של גיבוש כיתתי וכולנו תקווה שהקבינט ימשיך לקבל החלטות לטובת החינוך ולא ייסוג אחורה".
3 צפייה בגלריה
בית הספר שזר
בית הספר שזר
"כל התלמידים היו צריכים ללמוד שבוע מלא ולחזור לשגרה". בית ספר ברחובות
(צילום: נדב אבס)
ביום רביעי הודיע משרד הבריאות על שינוי במדרגי תוכנית הרמזור, לאור העלייה בתחלואה, כך שהציון שמחלק לארבעת הצבעים – אדום, כתום, צהוב וירוק – יהיה בהתאם לרמת התחלואה הארצית. השינוי יוביל להחמרה יחסית ולכניסת יישובים רבים יותר לרשימה האדומה והכתומה.
בנוסף, הוחלט על הפרדה בין שכבות הגיל. בכיתות א'-ד' ימשיכו ללמוד כרגיל ובכיתות ה'-י"ב ילמדו בבית הספר רק ביישובים הירוקים והצהובים, על פי החלטת קבינט הקורונה בכל שבוע ביום רביעי. הנתונים הנגזרים ביום רביעי ישמשו ציון הקובע לסיווג הרשות עבור פתיחת החינוך בה עד יום רביעי שלאחר מכן, כך שגם אם במהלך השבוע תחול עלייה או ירידה כלשהי בתחלואה באותה רשות, לא ייעשה שינוי עד לדיון הבא בקבינט.
שר החינוך יואב גלנט ויו"ר ועדת החינוך בכנסת ח"כ רם שפע בירכו על החזרה המלאה של התלמידים לבית הספר. הם אמרו כי ימליצו לקבינט הקורונה להמשיך להפעיל את מערכת החינוך גם במקרה של עלייה בתחלואה ולהגדירה חיונית.
לפי הדיווח האחרון של משרד החינוך, במערכת החינוך כולה ישנם 2,099 תלמידים ו-435 עובדי הוראה חולים בקורונה. בעקבות כך, 11 בתי ספר מתוך 5,000 מוסדות חינוך ו-257 גני ילדים מתוך 21 אלף גנים נסגרו.
פורסם לראשונה: 22:54, 05.12.20