בצל תמונות המסיבות ההמוניות ברחובות תל אביב, אומרת המשטרה שהיא מתכוונת לאכוף את הסגר הלילי גם בבתים פרטיים: סגן דוברת המשטרה, סגן-ניצב אסי אהרוני, אמר הבוקר (יום ה') באולפן ynet כי המשטרה נערכת לאכיפת הסגר הלילי ולאכיפת התקהלויות גם בבתים פרטיים. "נאכוף גם במגזר החרדי", הוא אמר.
נתנו לכם משימה לא פשוטה. איך עושים את זה? "זו משימה מורכבת ואתמול זה לא היה רק ברוטשילד. עוד לפני כן התקיימה מסיבת רחוב בשוק הכרמל ומיד שהבנו שיש שם את המסיבה הזאת אז כמובן שהרבה כוחות הופנו לשם ופיזרו את המסיבה, נרשמו דו"חות. בעלי עסקים ש'תדלקו' את המסיבה זומנו לשימועים".
איך אפשר לתדלק מסיבת רחוב כזאת? "ברגע שאתה מזמין לשם אלכוהול ושתייה אז אנשים נשארים שם והמסיבה מתפתחת".
הייתה הזרמת אלכוהול בשטח? "ודאי, ולכן אותם בעלי עסקים גם זומנו היום לשימוע. אני גם לא מבין את ההתנהלות של הציבור כי באמת מדובר באנשים ברי דעת ששומעים כמוני וכמוך על הנגיף שעדיין נמצא פה, שפוגע באוכלוסייה הצעירה, שומעים את גורמי הבריאות שמדברים על הווריאנטים שפוגעים בצעירים; לקיים מסיבות כאלה זה סוג של התאבדות".
אבל זה ברחוב, לא במקום סגור "זה צפוף, בלי מסכות, אחד ליד השני וזה פשוט מסיבות מסוכנות".
אז תחשוב מה יהיה הלילה. איך תאכפו את כל הסיפור הזה? "כבר בימים האחרונים אספנו הרבה מאוד מודיעין על אודות מסיבות פורים במהלך סוף השבוע ואתמול זימנו מארגני מסיבות כאלה ואחרים. חלקם הוזהרו וחלקם נחקרו תחת סעיף של קשירת קשר לביצוע פשע ומעשה העלול להפיץ מחלה. אנחנו מנסים למנוע את המסיבות לפני שהן קורות".
אבל גם אי אפשר לצפות שהשוטרים יגיעו לכל מסיבה. מה תעשו בנוגע למי שחוגג במועדונים סגורים ובבתים? "ברור לכולם שאנחנו לא יכולים להיות בכל פינה ברחוב, אבל בכל מקום שנשמע נגיע ונטפל ופה מקבלת משנה תוקף אותה האחריות הציבורית גם של הציבור וגם של הרשויות המקומיות. ראינו את זה בסילבסטר: אזרחים פנו למשטרה ודיווחו על מסיבות כאלה מתוך חשש אישי שזה מתקיים בקרבת הבית שלהם והם יידבקו. לכן הקמנו את מוקדי החירום והמידע כדי שנדע על כל מסיבה ונוכל לאכוף גם בבתים פרטיים. כיום מדובר בקנס של עד עשרת אלפים שקלים.
ולא תהססו לתת את הקנסות האלה? "חד-משמעית לא. הצלת חיים לפני הכול".
דבריו של אהרוני מגיעים אחרי מסיבות הפורים ההמוניות שתועדו הלילה בתל אביב. מסיבה אחת התקיימה בסמטאות שוק הכרמל ופוזרה, בעוד בהמשך החלה מסיבה אחרת, בשדרות רוטשילד, שבה השתתפו מאות בני נוער.

5 צפייה בגלריה
מסיבת פורים בתל אביב
מסיבת פורים בתל אביב
כרם התימנים, אמש
(צילום: יובל חן )
5 צפייה בגלריה
מסיבת פורים בתל אביב
מסיבת פורים בתל אביב
(צילום: יובל חן )
5 צפייה בגלריה
מסיבת פורים בתל אביב
מסיבת פורים בתל אביב
(צילום: יובל חן )
המשתתפים בשוק הכרמל רקדו ללא מסכות וללא שמירה על הנחיות הריחוק החברתי, ואף שתו אלכוהול, הודות לברים שנפתחו בשכונת כרם התימנים בחודש האחרון במתכונת טייק-אוויי. האזור הצפוף הפך במהרה למסיבה המונית. אחת המשתתפות במסיבה אמרה ל-ynet שיצאה לשתות עם חברות בירה, ו"איכשהו פתאום התחילה מסיבה". היא סיפרה שכעבור חצי שעה הגיעו שוטרים שפיזרו את כולם.
בהמשך, כאמור, החלה המסיבה הנוספת בשדרות רוטשילד, שבה השתתפו מאות נערים ונערות, בהם כמה שהחזיקו בקבוקי בירה. הם לא הקפידו על ריחוק חברתי - וחלקים נרחבים מהם עטו מסכות בצורה מרושלת או לא עטו כלל. תחילה לא נראתה פעילות אכיפה במקום, אך בהמשך החלו לפזר אותם כוחות משטרה ושיטור עירוני. שוטרת שהגיעה לשם כרזה להם: "כולם רוצים דו"חות? יאללה לעזוב את המקום. מסיבה בבית, לא פה".

5 צפייה בגלריה
מסיבת פורים ברוטשילד
מסיבת פורים ברוטשילד
מסיבת פורים בשדרות רוטשילד
שר הבריאות יולי אדלשטיין זעם על קיום המסיבות, והזהיר כי הזינוק בתחלואה יהיה רשום על שם החוגגים. "סגירת עסקים תהיה בגללכם, אובדן חיי אדם יהיה על מצפונכם. אתם רואים את המצב, אתם רואים איך גם צעירים נופלים לתחלואה קשה, איך המוות מגיע לכל גיל. תתעשתו. עוד לא מאוחר מדי. כדי להמשיך ביציאה מהסגר צריכים שני דברים: להקפיד ביתר שאת על ההנחיות וללכת להתחסן. אין שום הצדקה לפעולה אחרת".
פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, מיהר גם הוא לגנות את המסיבות בתל אביב: "אנחנו מתריעים מדי יום מעל לכל במה אפשרית על חשיבות ההקפדה על ההנחיות, ועל שמירה על בריאות כולנו, כדי לנצח את מגפת הקורונה המסוכנת, ובסוף אנחנו נתקלים בתמונות המקוממות של חגיגות והתקהלויות המוניות חסרות אחריות. האחריות היא גם בידי הציבור, ומצער מאוד שכך בוחרים להתנהג בימים אלו, כשנתוני התחלואה עדיין גבוהים".
ממשטרת ישראל נמסר כי "המשטרה תגביר את פעילות האכיפה בסופ"ש הקרוב (ימי חג הפורים) בדגש על שעות הלילה, הן במרחב הבינעירוני והן בתוך היישובים.
"מיקוד הפעילות יהיה במוקדי הפרות ובאכיפת התקהלויות אסורות, והגבלות התנועה והמסחר. כבר הלילה בוצעה פעילות אכיפה ברחבי הארץ כנגד מסיבות המוניות שכללו התקהלויות אסורות שנערכו ברחבי הארץ, במרחב הציבורי, בבתי עסק וכן בדירות ובמבנים שונים.
ביומיים האחרונים נרשמו 1,621 דו"חות בגין הפרות של התקנות ברחבי הארץ, בהם 1,225 דו"חות בגין אי-עטיית מסכה, 70 דו"חות בגין הפרות חובת הבידוד, 68 דו"חות בגין הפרות הגבלות המסחר וכן 240 דו"חות בגין שהייה במקום ציבורי או עסקי שפעילותו נאסרה".

ביומיים האחרונים, השוטרים ערכו ביקורים וביקורות אחר יישום ההנחיות ב-662 בתי עסק. 6 בתי עסק נסגרו בתום שימועים לאחר שהפרו את התקנות. בתוך כך, בוצעו ביקורים ובדיקות יזומות של הימצאות בבידוד ל-4,232 חולים מאומתים השוהים בביתם וכן ל-8,001 מחויבי בידוד בכל רחבי הארץ.

המשטרה קוראת לציבור כולו להימנע מכל התקהלות שלא לצורך חיוני שהותר בתקנות ולהקפדה על קיום ההנחיות, הכול בכדי למנוע את הצורך באכיפה ולהצליח באתגר הלאומי של הורדת שיעור התחלואה ולצורך חזרה לשגרה מלאה בהקדם.
הסגר הלילי שאושר בממשלה ייכנס הערב לתוקפו החל מהשעה 20:30 עד 05:00, והוא יימשך גם בשישי ובשבת. בין היתר נאסר לשהות בבית אחר, והתחבורה הציבורית הבינעירונית תושבת בימים אלו מ-20:00 בערב ועד לשעות הבוקר. עם זאת תותר בשעות אלה יציאה למקומות עבודה חיוניים.
מנגד, משרד התחבורה הנחה את החברות האוטובוסים לפעול ביום ראשון במתכונת מתוגברת לירושלים ובני ברק שם יציינו בתחילת השבוע הבא את שושן פורים. משרד התחבורה עוד לא פרסם את הסדרי התחבורה הציבורית במהלך הסגר הלילי. הקנס על הפרת התקנות יעמוד על 500 שקל.