4 צפייה בגלריה
בינתיים: מרכזי ביג, חלק מהכיתות, השווקים והקניונים - סגורים
בינתיים: מרכזי ביג, חלק מהכיתות, השווקים והקניונים - סגורים
בינתיים: מרכזי ביג, חלק מהכיתות, השווקים והקניונים - סגורים
(צילום: רן רימון, מוטי קמחי, אלעד גרשגורן)
כמות הנדבקים גבוהה מ-500. כמות הבדיקות לא מספקת. מקדם ההדבקה, ה-R, גבוה מדי. על אף אחד מהפרמטרים הנדרשים למעבר לשלב השלישי בהקלות כחלק ממתווה היציאה מהסגר אי אפשר לסמן "וי" כרגע. אבל על רקע הדרישה הציבורית לפתיחת העסקים, מנסים ראש הממשלה והשרים למצוא פתרון שיאפשר זאת - ובמקביל לא יוביל לעלייה בתחלואה.
בדיון שרים מצומצם שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול (ד') בשאלת המשך ההקלות והטלת עוצר לילי התגלעו חילוקי דעות עמוקים. הדיון הסתיים ללא קבלת החלטות והוא צפוי להימשך היום, כאשר ברקע תסכול השרים שמאשימים את משרד הבריאות בניתוק.
ראש הממשלה החליפי בני גנץ דרש מנתניהו שיכנס את קבינט הקורונה, אבל נתניהו לא נענה וגם היום תתקיים עוד התייעצות שרים. רק אם תהיה הסכמה נתניהו יזמן את קבינט הקורונה.


התוכנית המקורית הייתה להחזיר את תלמידי ה'-ו' וי"א-י"ב ללימודיים חלקיים בבתי הספר ביום ראשון הקרוב, ולפתוח באותו יום את המסחר - הקניונים, המרכזים הפתוחים, השווקים. אבל זה כנראה לא יקרה.
הסיבה: השלבים הבאים צפויים להתחיל מעתה בימי שלישי ולא בימי ראשון. זאת, מכיוון שבימי ראשון אין תמונה ברורה של התחלואה בשל מיעוט הבדיקות ועקב העובדה שהנתונים לא מאפשרים כרגע מעבר לשלב הבא.
בדיון אמרו אנשי המועצה לביטחון לאומי שיש כעת ארבע אפשרויות:
1. לעבור לשלב השלישי של ההקלות למרות אי העמידה בפרמטרים.
2. לאזן את שלב ההקלות הנוסף עם הטלת עוצר לילי. המל"ל הציע עוצר לילי מ-22:00 עד 5 לפנות בוקר, משרד הבריאות מציע להתחיל אותו ב-18:00 בערב.
3. דחיית השלב השלישי.
4. הטלת עוצר לילי במטרה להביא מחדש לירידה בתחלואה ולעמידה בפרמטרים, מבלי להתחיל בשלב השלישי.

4 צפייה בגלריה
מסע"ת של שר הבריאות יולי אדלשטיין בנצרת
מסע"ת של שר הבריאות יולי אדלשטיין בנצרת
אדלשטיין. דרש להימנע מהקלות כל עוד לא עומדים במדדים
(צילום: גיל נחושתן)
הנטייה של נתניהו הייתה לפסול את האופציה הראשונה. הוא התלבט בין יתר האופציות ודיבר על פתיחה חלקית רק של המתחמים הפתוחים (מרכזי ביג) לצד חזרת תלמידי כיתות ה'-ו' לבתי הספר - ולא של י"א-י"ב. זאת, לצד הטלת עוצר לילי. שר החינוך יואב גלנט דורש שארבע שכבות אלו יחזרו ללימודים חלקיים בבתי הספר, כפי שכבר סוכם במתווה העקרוני עם משרד הבריאות.
המל"ל הציג בדיון מחקר על עוצר לילי שמוטל ב-10 מדינות באירופה ונציגיו דיברו על הצורך להוריד בדחיפות את מקדם ההדבקה ולהעביר מסר לציבור שעושים משהו בנדון. אבל במשרד הבריאות אמרו כי איש לא יודע במה העוצר הלילי יסייע, כי גם כך הברים, המסעדות והדיסקוטקים סגורים.
שר הבריאות יולי אדלשטיין ואנשי משרדו דרשו להימנע מהקלות נוספות כל עוד אין עמידה במדדים שנקבעו - 500 נדבקים ביום ומקדם הדבקה שנמוך מ-0.8. משרד הבריאות טען בדיון כי לא הוכח אפידמיולוגית שעוצר לילי עוזר להורדת התחלואה, ובכל מקרה נאמר בדיון כי אין היגיון בהטלת עוצר לילי על כפרים שממילא כל התושבים בהם נמצאים בלילה בבתים.
הדיון התקיים תחת ההנחה שאם דבר לא ייעשה להורדת התחלואה, לא ניתן יהיה לפתוח שום דבר בשבוע הבא - לא מסחר, לא בתי ספר ולא שווקים. לכן הועלו רעיונות כיצד זאת ניתן יהיה לבצע הקלות.
4 צפייה בגלריה
זאב אלקין
זאב אלקין
השר זאב אלקין תקף את משרד הבריאות: "לפי הטיעון שלכם אף פעם לא יהיו הקלות"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הצעדים שנבחנים הם הגברת האכיפה והטלת קנסות כבדים שירתיעו; העלאת מספר הערים האדומות שיש עליהן סגר (מארבע כרגע ל-20); וכן כאמור הטלת עוצר לילי אך דיפרנציאלי. שר המדע יזהר שי, שהיה הראשון שהציע את רעיון העוצר הלילי ועוצר בסוף השבוע, הציע להטיל עוצר לילי ביישובים צהובים, כתומים ואדומים ולא בכל המדינה.
שי העריך שצעדים אלו יצליחו להוריד את מקדם ההדבקה, שעומד כיום על 0.92. "צריך לעשות כל דבר הגיוני כדי להוריד את ה-R ולאפשר פתיחה. ה-R לא יירד מעצמו. בחורף המצב יהיה יותר גרוע. אנשים יהיו בחדרים סגורים. אם אפשר לעשות משהו להורדת המספרים זה עכשיו", אמר.
אלא שאדלשטיין ואנשי משרדו אמרו שלא ניתן לדבר על הקלות בשבוע הבא. שרים הטיחו בתגובה במשרד הבריאות: "מה שאתם אומרים בעצם זה שהכול יישאר סגור בשבועות ובחודשים הקרובים עד שיימצא חיסון. אין קניונים, אין בתי מלון, מכוני כושר סגורים ומסעדות סגורות. זה לא סביר". השר זאב אלקין אמר: "לפי הטיעון שלכם אף פעם לא יהיו הקלות". השרים הפצירו למצוא את הדרך הנכונה שתאפשר את פתיחת המשק, לצד הורדת מקדם ההדבקה.
4 צפייה בגלריה
יזהר שי באולפן ynet
יזהר שי באולפן ynet
השר יזהר שי. מציע עוצר לילי ביישובים שאינם ירוקים
(צילום: מוטי קמחי)
גם נתניהו אמר שלא הגיוני לשים את הכל על "הולד". "אין סיבה לחשוב שהמצב ישתנה אם לא נעשה כלום", הוסיף ראש הממשלה. שר האוצר ישראל כץ אמר שיש לפתוח את כל התחומים כפי שנקבע מראש - ובהם חנויות רחוב, קניונים ומסחר. לצד זה הוא הסכים להטיל עוצר לילי כפי שהציע המל"ל, מ-22:00 עד 5 לפנות בוקר.
שרים שהשתתפו בדיון תקפו את משרד הבריאות ואמרו שהם "מנותקים ולא מבינים את המצב. חצי מדינה סגורה, זה חתיכת אירוע והם אומרים - לא נאפשר הקלות. הם הפחידו את כולם כאילו שאנחנו במלחמה. מה המסר שלהם לציבור? פשוט חידלון".
בשורה התחתונה לא התקבלו החלטות בעניין העוצר הלילי, בנושא הפתיחה של הקניונים והשווקים ביום ראשון - וגם לא בנושא החינוך. עם זאת, קיימת נכונות להטלת סגרים דיפרנציאליים נוספים ולהרחבת רשימת היישובים האדומים. הדיון, כאמור, יימשך היום.
פורסם לראשונה: 23:18, 11.11.20