הירי לעוטף עזה נמשך גם בשעות האחרונות, אך מאז סביבות השעה 15:30 לא נשמעו אזעקות בערים: בינתיים, צה"ל מבהיר כי אין בכוונתו להפחית בקצב האש - ואף ממשיך בפגיעה במגדלים. בתיעוד נראית תקיפתו והפלתו של מגדל א-שורוק בעזה. כך זה נראה.

ההסלמה הביטחונית - עדכונים אחרונים

  • האיחוד האירופי וארה"ב בקריאה לישראל ולפלסטינים: "לעצור את העימות בגבול"
  • בכיר בחמאס: מוכנים לעצור את פעולותינו אם ישראל תפעל בהדדיות
  • אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף: אין לימודים בדרום ובמרכז גם מחר ומחרתיים
  • הותר לפרסום: עומר טביב, לוחם צה"ל, הוא ההרוג בפיגוע הנ"ט מצפון לרצועה
  • חמאס: שיגרנו כ-50 רקטות לעבר אשדוד ו-15 לעבר דימונה
  • מטחים כבדים לעבר יישובים בדרום ובשפלה
  • צה"ל חיסל בעזה מקורבים למוחמד דף, בהם מח"ט עזה בחמאס
  • מספר ההרוגים בישראל מתחילת הלחימה עומד על 6
"אנחנו מסתכלים כרגע קדימה ולא נוקבים בזמן. יש על מי לסמוך", אמר מפקד פיקוד דרום, אלוף אליעזר טולדנו, בתדרוך לכתבים בדרום. בהנחיות פיקוד העורף אין שינוי, והמשמעות היא שגם מחר ומחרתיים אין לימודים בדרום ובמרכז. במקביל, בכיר בחמאס הודיע לרוסיה כי ארגונו מוכן לנצור את האש באופן הדדי עם ישראל. לפי דיווח של סוכנות הידיעות הרוסית ספוטניק, הדברים נמסרו על ידי איש חמאס לסגן שר החוץ הרוסי.
"בימים האחרונים צה"ל נמצא במערכה נגד חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברצועה, בשורת מבצעים מהאוויר, מהים ומהיבשה, בהגנה ובהתקפה", אמר אלוף טולדנו. "הרגנו עשרות פעילי טרור ופגענו בבכירים בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי, נגביר את הפעולה ככל שיידרש".


כנשאל מהו ההישג הנדרש שיאפשר את עצירת המבצע, ענה אלוף טולדנו: "אני לא רוצה לקבוע כרגע פה בסרגלים, נעשה כל מה שניתן וצריך כדי לפגוע פגיעה קשה שתשיב את הביטחון. אנחנו צריכים להיות ערוכים לאש שעלולה להתרחש בימים ובשעות הקרובות בכל חלקי הארץ. אנחנו צריכים לפעול כרגע, הפעולה היא נחושה וכשאנחנו נבין שאנחנו נמצאים בהישג הנדרש נקבל את ההחלטה, וההישג זה להשיב את הביטחון למדינת ישראל".
בתשובה לשאלה אם נסיעת הלוחמים הבוקר באירוע הנ"ט שבמהלכה נהרג סמ"ר עומר טביב מוגדרת "תקלה", ענה: "לא, אנחנו נמצאים בלחימה, לחימה היא עניין מורכב שלא מפרקים לחלקים, לא בזמן הלחימה בוודאי. היא מורכבת מחיכוך עם האויב והשטח. יש לנו מפקדים נהדרים, יש לנו לוחמים אמיצים, ואני אומר לכם - אנחנו מסתכלים כרגע קדימה כל הזמן, לומדים כדי להיות טובים יותר, מתחקרים ולא עסוקים בתקלות".
3 צפייה בגלריה
הפגזות טנק בסמוך לרצועת עזה
הפגזות טנק בסמוך לרצועת עזה
(צילום: רועי עידן)
3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל גבול רצועת עזה
כוחות צה"ל גבול רצועת עזה
(צילום: רויטרס)
"לא הופתענו מיכולת האש של חמאס ואני בטוח שגם האזרחים לא", הוסיף. "חמאס בחר בתגרנות פעם אחר פעם וחשב שיש לו יכולת לייצר הטרדות מסוג זה. ובכן, מדינת ישראל וצה"ל החליטו לצאת למערכה ואנחנו נעשה את זה בצורה מפוכחת ומושכלת, כדי להשיג פגיעה קשה. צה"ל יבטיח לעשות כל שניתן כדי שיהיה ביטחון למדינת ישראל".
"אני רוצה להגיד למוסלמים תחת פיקודי חג שמח ולאזרחי ישראל המוסלמים חג שמח, ולאלה שבעזה שבחרו להילחם בחג אני יכול להצטער בשבילם", אמר על עיד אל פיטר שחל היום. "אני רוצה לומר שוב שיש לנו הערכה עמוקה לאזרחי ישראל, אנחנו מבינים את הקושי ואנחנו מעריכים את החוסן, נעשה ככל שניתן כדי להשיב את הביטחון. יש על מי לסמוך".

במבצע משותף של צה"ל ושב"כ, שאותו הגדירו "מורכב ראשון מסוגו", חוסלו היום בכירים ב"פורום המטה הכללי" של חמאס. בתקיפה חוסלו ארבעה מפקדים בכירים בחמאס, חלקם מקורבים לראש הזרוע הצבאית של ארגון הטרור, מוחמד דף - ובסך הכול 16 פעילי חמאס.
כשעה וחצי לאחר ההודעה על החיסול המורכב, פרסמו בצה"ל ושב"כ את שמותיהם של המחוסלים, בהם מח"ט העיר עזה, ראש מערך הסייבר ושיפור הטילים של חמאס, וראש מערך הייצור. הם ציינו כי בתקיפה נהרס גם מתקן המחקר והפיתוח המרכזי של חמאס והושמד ציוד רב.
לפי ההודעה המשותפת של שב"כ וצה"ל, חוסלו בתקיפה גם ראש המחלה הטכנית במודיעין הצבאי סאמי רדואן, ראש מחלת הציוד התעשייתי במערך הייצור וליד שמאלי ו-10 פעילים נוספים ממערך הייצור והמו"פ של חמאס. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "אני מברך את השב"כ, חיל האוויר, פיקוד הדרום וצה"ל על מבצע סיכול מפקדים בכירים של חמאס. מי שפוגע בנו - דמו בראשו".
3 צפייה בגלריה
סמל ראשון עומר טביב שנהרג מפגיעת נ"ט
סמל ראשון עומר טביב שנהרג מפגיעת נ"ט
סמל-ראשון עומר טביב ז"ל

מוקדם יותר הערב הותר לפרסום כי סמל-ראשון עומר טביב ז"ל, בן 21 מאליקים, הוא החייל שנהרג הבוקר מירי נ"ט ששיגר חמאס מרצועת עזה לכיוון מושב נתיב השיירה. טביב היה לוחם בגדוד 931 של חטיבת הנח"ל.
טביב, בן לטלי ואמיר, היה אמור להשתחרר בחודש הבא. הוא למד בבתי הספר התקווה ותיכון מגידו והיה בתנועת הנוער בני עקיבא. באליקים מספרים עליו שהיה חברותי, פתוח ובעל חוש הומור, ובלט בנוכחותו וברוח ההתנדבות. הם סיפרו כי היה שנון ומלא בטוב וחבר אמיתי שאפשר היה לסמוך עליו, איש שיחה שידע מתי להיות רציני ומתי להצחיק, ואהב מאוד כדורגל.

מתחקיר ראשוני של התקרית החמורה בעוטף עזה עולה כי חוליית נ"ט של מחבלי חמאס, שארבה בצד העזתי של הגבול, זיהתה את ג'יפ הלוחמים מסוג "דוד" נוסע בצד הדרומי של הגבעה שעליה נמצא מושב נתיב העשרה, אזור שחשוף לרצועת עזה. הטיל פגע ברכב וגרם לתבערה בו, וכתוצאה מכך נהרג טביב. לוחם אחר מגדוד 931 נפצע קשה והקצין שכנראה פיקד על הכוח נפצע בינוני.
כוחות חילוץ, בהם כוחות אזרחיים שהגיעו למקום, טיפלו בנפגעים. הם הצליחו לפנות אותם במהירות לבית החולים ברזילי באשקלון, לא לפני שפעילי חמאס פתחו בירי מאסיבי של פצצות מרגמה לעבר המקום, וכתוצאה מכך נפצע באורח קל אחד המחלצים מרסיס של פצמ"ר.

אחרי מטח כבד בצהריים לדרום ושפלה, הודיעה הזרוע הצבאית של חמאס כי שיגרה כ-50 רקטות לעבר אשדוד ו-15 רקטות לעבר דימונה. בהמשך נורו עוד מטחים לעבר יישובים נוספים בדרום ובכללם אשקלון ובאר שבע. אדם אחד נפצע באורח קל מפגיעת רסיסי רקטה באשדוד. הוא פונה לקבלת טיפול בבית החולים אסותא בעיר.
לאחר המטחים הכבדים לדרום ולשפלה, הודיע דובר צה"ל על תקיפה של רכב ובו חוליית משגרי נ"ט של חמאס מגדוד סג'עייה. מנגד, הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה כי ירתה לעבר אסדת הגז מול חופי אשקלון.
פורסם לראשונה: 18:25, 12.05.21