בתקופה האחרונה נתקלים ישראלים רבים במכשול משמעותי. הם לא יכולים להנפיק תו ירוק אף שנמצאו בגופם נוגדנים לנגיף הקורונה בבדיקות סרולוגיות שערכו לפני חודשים, ואף נמנעת מהם האפשרות לחזור לשגרה בדומה לישראלים רבים אחרים - מאחר שהם נחשבים ככאלה שלא התחסנו וגם לא החלימו. כל זה קורה בעקבות בעיה בהעברת הנתונים למערכות משרד הבריאות.
3 צפייה בגלריה
התו הירוק בטלפון
התו הירוק בטלפון
התו הירוק בטלפון
(צילום: רויטרס)
גורמים במשרד הבריאות סיפרו כי לאחרונה קיבלו הודעה שבה נכתב כי הפרטים של אנשים שעברו בדיקה סרולוגית לפני 30 בדצמבר האחרון מופיעים בקופת החולים שבה הוא מבוטח, אולם לא הועברו עדיין לידי המשרד. בהתכתבות עם המחלימים נמסר להם כי "אין צפי לפתרון כרגע".
נזכיר כי התו הירוק ניתן למתחסנים ולמחלימים כאחד ומאפשר להם להיכנס לאירועי תרבות, חדרי כושר, והחל מהיום גם למסעדות. הנפקת תו ירוק למחלים נעשית על פי מידע שמועבר למשרד הבריאות מקופות החולים. אף שמחלימים יכולים להתחסן בחיסון אחד, כדי לקבל תעודת מתחסן שתעניק תו ירוק עליו להיות מוגדר מחלים במערכות משרד הבריאות או להתחסן בשני חיסונים - דבר שקופת החולים לא מאפשרת למחלימים.
"עשיתי את הבדיקה הסרולוגית בקופת החולים בסוף דצמבר כי ידעתי שאני מחלים וחשבתי שפה יסתיים הסיפור ואחזור לחיים נורמליים", סיפר דויד רויטמן, בן 42 מירושלים. "מדצמבר בקופת החולים אני מופיע בתור מחלים ולכן אני לא יכול להתחסן, אבל משרד הבריאות לא מזהה אותי בתור מחלים. חזרתי לאחרונה מחו"ל ומתקשרים אליי מהמשטרה כל יום כדי לוודא שאני בבידוד. במוקד משרד הבריאות נאמר לי שהם לא יודעים איך לעזור לי. נאמר לי בהמשך שאין צפי לפתרון כרגע. אני מודה על הכנות אבל זה די מדהים".
3 צפייה בגלריה
בעקבות היעדר היערכות של משרד הבריאות – מחלימים רבים אינם יכולים להנפיק תו ירוק
בעקבות היעדר היערכות של משרד הבריאות – מחלימים רבים אינם יכולים להנפיק תו ירוק
תכתובת עם משרד הבריאות בנושא התו הירוק למחלימים
3 צפייה בגלריה
אלה ההקלות החדשות
אלה ההקלות החדשות
התו הירוק מקנה כניסה למסעדות, אירועים, חדרי כושר ועוד
(צילום: AFP, עידו ארז, צל החורש)
רויטמן סיפר כי התקשר לרופא המשפחה שלו בבקשה שיטפל בבעיה, אך הוא הפנה אותו למשרד הבריאות. לדבריו, "אני חושב שזו סיטואציה שבה כל אחד זורק את האחריות שלו על האחר כי ברגע שמשרד הבריאות אומר שאין צפי לפתרון, אז מה הציפיה, שאקח את החוק לידיים? אני לא יכול להשתלב בעבודה, לא יכול לטוס, לא יכול ללכת ללכת למכון כושר ואני צריך להסביר כל יום למשטרה שאני פועל לפי החוק, וזאת למרות שעשיתי כל מה שנדרש".
בתשובה לפנייתו של רויטמן נמסר לו בתגובה ממשרד הבריאות כי "מכיוון שהבדיקה הסרולוגית לא נקלטה במערכת לצערנו לא ניתן להנפיק תו ירוק. יש להמתין עד לקליטת הבדיקה. הנושא בטיפול, לצערנו אין צפי לפתרון כרגע".
גם בקופות החולים מכירים היטב את המצב שמשבש את חייהם של המחלימים. "משרד הבריאות לא התארגן מבחינה מחשובית לזהות בדיקות סרולוגיות מכל המעבדות כפי שעשה עם מטושים כדי לייצר מאגר לאומי למחלימי סרולוגיה", הסביר בכיר באחת מקופות החולים. "אני מניח שאנשי המשרד מנסים למצוא לזה פתרון כרגע". גורמים במשרד הבריאות אישרו כי ההנחיה כעת היא להגיד למחלימים שפונים למוקד המשרד כי "הנושא בטיפול".
ממשרד הבריאות טרם נמסרה תגובה לכתבה.