חקירתו הנגדית של אילן ישועה - היום ה-13: בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשכה היום (ד') חקירתו הנגדית של מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה על ידי עו"ד בעז בן צור, סנגורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שמואשם בתיק 4000 בשוחד, מרמה והפרת אמונים. בתיק עומדים לדין גם בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ'.
לטענת הפרקליטות, 315 אירועים שפורטו בנספח כתב האישום משקפים סיקור מוטה שנבע מלחץ של ראש הממשלה ומשפחתו ומלחץ של אלוביץ' על ישועה. עו"ד בן צור הציג בדיון היום כתבות שממחישות לדבריו כי הטענות להטיית סיקור אינן נכונות. בין היתר טען סנגורו של נתניהו כי חלק מהכתבות שהוזכרו בכתב האישום כלל לא פורסמו או במקרים אחרים היו פחות ביקורתיות מאשר באתרים אחרים או שכלל לא הוסרו למרות "הבקשות" לכאורה.
5 צפייה בגלריה
אילן ישועה
אילן ישועה
ישועה
(צילום: עמית שאבי )
האירועים שאליהם התייחס הסנגור בדיון היום התמקדו בסמוך למועד הבחירות לכנסת ב-2013. כך למשל, הוצג אירוע מינואר באותה שנה - דרישות להעלות כתבה באתר וואלה על עבודתה של גילת בנט, אשתו של נפתלי בנט, במסעדה לא כשרה. לפי האישום, נתניהו היה מעורב בדרישות שהועברו מהמקורב למשפחה זאב רובינשטיין לשאול אלוביץ'.
בן צור הגיש כתבות בכלי תקשורת אחרים שעניינן משפחת בנט ועוסקות בסוגיית הכשרות. לדברי בן צור, הכתבה בוואלה לא פורסמה בסופו של דבר. יצוין כי המנכ"ל לשעבר ישועה כבר העיד שהיה לחץ כבד מלמעלה וממקורב למשפחת נתניהו לפרסם את האייטם, אך בסופו של דבר הוא לא עלה עקב התנגדות העורכים.
לאחר מכן הציג סנגורו של נתניהו דרישה לפרסם כתבה בנושא "זכיית הליכוד בעתירה להסרת שלטים ומודעות של הבית היהודי לקראת הבחירות", שבה בנט מככב בשלט אחד עם נתניהו - דבר שהוביל לכעס בליכוד. בן צור טען כי הפרסום בוואלה היה פחות חריף מאשר בכלי תקשורת אחרים.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו
(צילום: אורן בן חקון)

ישועה ציין כי בנט כונה בהתכתבויות פנימיות "הדתי השובב", והסביר: "אני לא יכול לעשות השוואה עם מה שכתוב אצלי מול עשרה מאמרים. אני זוכר שבגלל שלא נענו לדרישה על אשתו של בנט, במהלך הסופ"ש היה לחץ בנושא הסטיקרים (המודעות של הבית היהודי)".
לפי כתב האישום, ב-13 בינואר 2013 הועלתה דרישה להעלות פרסום על השתתפות אביו של נפתלי בנט בהפגנות נגד יצחק רבין. נטען כי ראש הממשלה נתניהו היה מעורב בדרישה. "הדרישה הועברה באמצעות רובינשטיין לשאול אלוביץ' וטופלה במעורבותו, הדרישה נגנזה לבקשתו של רובינשטיין", טענו בפרקליטות.
בן צור: "האייטם לא פורסם". ישועה: "אמת". בן צור: "רובינשטיין פונה ואחרי שעה ו-10 דקות אומר 'לא לפרסם'. אני אומר לך שזו פנייה על דעתו של רובינשטיין בלבד, מישהו הבין שאם זה יעלה זה ישרת את הקמפיין של בנט".

הסנגור: "תמונת נתניהו לא הופיעה כל יום הבחירות"

באישום פורטו גם אירועים מיום הבחירות 22 בינואר 2013: דרישות לפרסם תמונות של נתניהו מבקר בכותל, לפרסם תמונות של נתניהו ורעייתו בקלפי, להוריד תמונה של בנט ורעייתו ולהוריד סרטון של נשיא המדינה המנוח שמעון פרס בקלפי. נתניהו, כך נטען, היה מעורב בדרישות שהועברו באמצעות רובינשטיין לישועה וטופלו במעורבות אלוביץ'.
עו"ד בן צור טען מנגד כי תמונת נתניהו לא הופיעה במשך כל יום הבחירות אלא רק לאחר סגירת הקלפיות. בן צור הציג סרטון שבו נראים פרס ונתניהו מצביעים כמו גם כל המתמודדים האחרים. בסוף הסרטון אף מופיע נפתלי בנט.
הסנגור הסביר: "מטרתנו לשבור את הרגליים של (הטענה) הסיקור המוטה", והטיח בישועה כי הממצאים סותרים את עדותו לסיקור לרעת בנט. "אמרת 'הטלנו פצצות על בנט', זה אפילו לא קפצונים. כתבתם נגד נתניהו בעשרות כתבות".
ישועה השיב: "לא עשיתי סקרים באתר או בהשוואה לאחרים. העדות שלי מבוססת על הזיכרון שלי ומה שקראתי והוראות שקיבלתי משאול וזאב. זה היה המופע הראשון של תחילת ההתערבות של שאול בצורה אינטנסיבית. בין 17 ל-21 בינואר 2013 היה רצף שיחות או אסמסים ביני לשאול ובין זאב לביני. כששאול אומר לי 'תקבל חומר על בנט ורק עליו מרובינשטיין', זה היה אירוע מתגלגל של פעם ראשונה שכמנכ"ל התחלתי לקבל הוראות כאלו.
5 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
(צילום: עמית שאבי )
"שאול שלח אליי קבצי מייל שהועברו מזאב. המצב היה ששאול בתחילת דרכו של הסיקור המוטה שאל 'יש לך מה לעשות עם השטויות האלו?'', זה סימן את תחילת ההשפעה. לינון ואבירם (מגל ואלעד, עורכי וואלה לשעבר) אמרתי שזה חומר שהגיע אליי בעילום שם. העליתי רצף ידיעות. כשמחליטים לא להעלות את אשתו של בנט, אומרים 'כפיצוי תעלו את האבא'. מבחינתי זו הפעם הראשונה שהתחילו לתת לי הוראות רציפות".
עו"ד בן צור השמיע קטע שבו העיתונאי עמית סגל אומר שעד שנפתחה החקירה של תיק 4000, הוא לא חשב שאתר וואלה מוטה לטובת נתניהו אלא להפך. ישועה השיב שסגל הוא "אמנם עיתונאי בכיר ורציני, אבל נחשב גם מוטה לטובת ביבי, והוא לא יכול להתמודד עם טענה כזו שלא מבוססת על מחקר".
בן צור ניסה להראות שוואלה לא נתפש כאתר רציני אצל נתניהו וגורמים נוספים. הסנגור ציטט את ניר חפץ (עד המדינה בתיק ולשעבר דוברו של נתניהו) אחרי חתימת ההסדר בעניינו: "בימים כתיקונם החשיבות של אתר וואלה היא מזערית נקודה. האתר כמעט שאינו משפיע על סדר היום הציבורי". בן צור אף הזכיר כי חפץ אמר אחרי הבחירות ב-18 במרץ 2015: "ביבי ואני We couldn't care less למה שקורה בוואלה".
ישועה הגיב: "לבוא ולטעון, אפילו ב-2013-2014 שאתר האינטרנט עם הטראפיק הכי גדול וכל הקמפיינים בבחירות מוכרעים בדיגיטל זה או אנכרוניסטי או חוסר ידיעה או מעיד על זה שמישהו משקר. ראש ממשלה מודע עד הסוף בחשיבות הדיגיטל".

עורך וואלה: "ההנחיות - אפס השפעה על הציבור"

בן צור הציג אמירה של העורך לשעבר אלעד שמתייחסת לבחירות 2103: "לדעתי, לכל ההנחיות האלו היו אפס השפעה על הציבור כי אנחנו כלי תקשורת אחד מיני רבים, ומדובר על בקשות מאוד ספציפיות שחלקן לא התבצעו וחלקן שוליים מאוד בהשפעה על הציבור". ישועה הגיב: "אני לא מסכים".
הסנגור אף הציג טענה שהאתר מציג לכאורה תכנים ארוטיים, אך ישועה דחה זאת. בהקשר זה הציג בן צור ציטוט של שר התקשורת לשעבר גלעד ארדן בחקירה: "באופן אישי, וואלה זה יותר אתר סקס מאשר אתר חדשות. הוא לא באמת אתר כזה שמשפיע על פוליטיקאים ביומיום שלו, אבל אני יודע שיש לו הרבה מאוד גולשים". חוקר המשטרה אמר אז לארדן: "אתה יודע שהוא לא אתר סקס באמת", וארדן השיב אז: "כנס ותראה שכן".
5 צפייה בגלריה
ניר חפץ בדיון תביעת חוק איסור לשון הרע נגד השר אמיר אוחנה
ניר חפץ בדיון תביעת חוק איסור לשון הרע נגד השר אמיר אוחנה
חפץ
(צילום: מוטי קמחי)
בהמשך החקירה הנגדית אמר ישועה: "לגבי זאב וניר חפץ, לא תמיד האמנתי למה שהם אמרו לי שהם 'לא מרוצים'. לקחתי הכול בהרבה ספק". בן צור: "לגבי רובינשטיין אמרת שהוא קשקשן?". ישועה: "נכון".
אחר כך ציטט בן צור מדברי ניר חפץ בחקירה: "לעיתים, כאשר רציתי לטשטש את העובדה שמדובר בשרה או אפילו יאיר, ייחסתי את הדבר לראש הממשלה באופן אישי או להגדרה יותר מעורפלת שהיא כוללת את כולם. לא רציתי שיהיה בצד השני משהו ששרה ביקשה, כי זה לא מכבד. לא רציתי, לא מכבד אותי לפעמים. אם אתה עוסק באיזה עניין של שרה... היא הייתה במקלט לנשים מוכות, בסדר? יש מצב שאני אכתוב, שיכניסו את השש תמונות האלו שהוא ביקש, אבל זה היא ביקשה".
בהמשך הוצגו דברים שינון מגל אמר בחקירה: "תשמע, הוא (ישועה) היה הרבה מדבר על הגברת. או קיי? כשאילו שכל הסיפור, בכלל, הוא מגיע מהאזור של הגברת. זה יכול להיות ניר חפץ, זה מהאזור שלה לדעתי יותר מהאזור של ביבי".
הסנגור בן צור היום: "העיקר היו פניות מאזור גברת נתניהו?". ישועה: "אני לא שולל ולא מאשר, אני נזכר גם בדברים שהיו קשורים לראש הממשלה והיו מול ינון, והוא כתב לי 'אי אפשר לא להעלות דברים שלא קשורים לראש הממשלה'".

השופט וישועה התבדחו

בהמשך הקשיח הסנגור את החקירה הנגדית מול ישועה. בן צור: "תאשר שאמרת/כתבת את האמירות הבאות - שאתה 'סולד מראש הממשלה', ש'ביבי הורס את המפעל הציוני', ש'אתה מעדיף שראש הממשלה יפסיד בבחירות' ו'ביבי אפס' (אמירה של ישועה לחברו מגלובס איתן מדמון)". ישועה: "מאשר".
בן צור המשיך: "תאשר שאמרת לפעמים ש'צריך להפיל את ראש הממשלה'. ישועה: "לא זוכר שאמרתי 'להפיל'". השופט משה בר עם העיר: "זה לא שאתה (ישועה) תכננת הפיכה צבאית". ישועה: "גם את זה יטענו. הייתה לי תקווה שיפסיד בבחירות".
5 צפייה בגלריה
איריס אלוביץ'
איריס אלוביץ'
איריס אלוביץ'
(צילום: יואב דודקוביץ)
הסנגור: "כתבת להדר גולדמן (פרסומאי) - 'מנוהלת על ידי מטומטם עם הפרעות אישיות קשה', זה ראש הממשלה?". ישועה: "כן". בן צור: "יש לך טינה אישית קשה וסלידה עמוקה מראש הממשלה?". ישועה: "המונחים של שנאה שאמרת אתמול זה לא במונחים של שנאה ואהבה. יכול אזרח להתנגד לפוליטיקאי בלי שנאה ואהבה. אני מסכים שיש לי סלידה ואני מתנגד בצורה נחרצת לגבי 'מטומטם', כנראה טעיתי, לא התכוונתי במובן של IQ, אלא התנהלות שהיא לא בסדר.
"אין קשר לטינה, אני לא אוהב אותו. אהבה ושנאה נהוגה במשטרים טוטליטריים, 'אנחנו והם'. אין לי שנאה, לא לאשתו ולא לילדיו. יש לי סלידה ממנו. גם שאול ואיריס, לא חושב שהם שונאים אותו, השתמשו במילים לא פחות חריפות". איריס אלוביץ' צעקה: "די כבר, מספיק. יש גבול, לא נוכל לדבר ולא נשמיע את קולנו". אלוביץ' יצאה מהאולם לאחר שראש הרכב השופטים השופטת רבקה פרידמן-פלדמן העירה לה, ולאחר זמן קצר שבה לאולם.