שנת הלימודים תשפ"א מתקרבת לסיומה, אבל בבתים רבים החופש הגדול לא באמת יתחיל ב-1 ביולי: על רקע שנת הקורונה ומיעוט ימי הלימודים, הורחבה השנה קייטנת "בית הספר של הקיץ" שמפעיל משרד החינוך בשנים האחרונות. המשרד הנחה את הרשויות המקומיות להפעיל את הקייטנה במשך שלושה שבועות, עד 21 ביולי, אך מבדיקה של ynet ו"ידיעות אחרונות" מתברר שביישובים שונים הרחיבו את לוחות הזמנים ואת היצע הלימודים גם לשכבות גיל גבוהות. בעיריות עדיין מגייסים בימים אלה עובדי הוראה וכוחות עזר להפעלת התוכנית.
התשלום על בית הספר של הקיץ מסובסד בחלקו על ידי משרד החינוך ותשלום ההורים משתנה מעיר לעיר, ותלוי בשיוך של היישוב לאשכול סוציו-אקונומי. בערים שנחשבות מבוססות יותר ומשתייכות לאשכול העליון (למשל תל אביב, רמת גן, גבעתיים, הוד השרון, הרצליה ורעננה), גובה השתתפות ההורים הוא 450 שקלים. ברשויות הביניים משלמים 300 שקלים, ואילו ברשויות חלשות מבחינה כלכלית וחברתית ההורים לא נדרשים כלל לתשלום. כך או כך, הורה שמעוניין להרחיב את שעות הפעילות עד אחר הצהריים ייאלץ לשלם תוספת לצהרון. חלק מהרשויות החליטו השנה ללכת לקראת ההורים גם בסוגיית התשלום ולסבסד אותו חלקית.
5 צפייה בגלריה
נתונים על בית הספר של החופש הגדול
נתונים על בית הספר של החופש הגדול
כמה נשלם על בית הספר של הקיץ?
תל אביב-יפו: העירייה חילקה את בתי הספר של הקיץ לשלושה מחזורים, שיימשכו עד 19 באוגוסט לילדי הגנים ועד 12 באוגוסט לילדי היסודי. בגנים תעלה פעילות המחזור הראשון (עד 22 ביולי) 450 שקלים ליום קצר ו-1,118 שקלים ליום ארוך. המחזור השני (עד 15.8) יעלה 1,231 שקלים והמחזור השלישי, עד 19 באוגוסט, יעלה 328 שקלים. בגנים בדרום העיר וביפו התשלום יהיה מופחת. בבתי הספר תעלה פעילות יום 450 שקלים למחזור הראשון ו-1,214 שקלים למחזור השני. גם כאן, בבתי ספר בדרום וביפו התשלום משתנה בהתאם למדד הטיפוח של כל בית ספר. בעיר נותנים הקיץ מענה גם לתלמידי כיתות ו'-ח' עם "סאמר סקול" מסובסד.
ירושלים: העיר משתייכת לאשכול היישובים שבו ההורים אינם צריכים לשלם על בית הספר של הקיץ, אלא רק על השלמה לצהרון, במידה שהם מעוניינים בכך. בעיר יופעלו בתי הספר במהלך כל יולי, מגני הילדים ועד כיתה י"א, כאמור ללא עלות. בכיתות הגבוהות מיועדת התוכנית לצמצום פערים לימודיים, חברתיים ורגשיים מתקופת הקורונה. עלות תוספת הצהרון משתנה בין מגזר למגזר.
באר שבע: ההורים ישלמו 300 שקלים למחזור הראשון עד 13:00. צהרון עד 16:00 יעלה 930 שקלים לילדי הגן ו-880 שקלים לילדי בתי הספר. העירייה האריכה את הפעילות עד 12 באוגוסט, בתשלום של 877 שקלים לילדי הגנים (1,320 ליום ארוך) ו-614 שקלים בבתי הספר (995 ליום ארוך).
5 צפייה בגלריה
מסיימים את הלימודים בתיכון אביב ברעננה
מסיימים את הלימודים בתיכון אביב ברעננה
תלמידי תיכון אביב ברעננה יוצאים לחופש הגדול
(צילום: טל שחר)
חיפה: גם בחיפה מציעים לילדי הגנים ובתי הספר היסודיים מחזור נוסף של קייטנה בסבסוד העירייה, עד 12 באוגוסט. עלות קייטנה עד 22 ביולי לילדי הגנים היא 1,000 שקלים עד 17:00. העלות לתלמידי א'-ו' היא 300 שקלים עד 13:00 ותוספת של 650 שקלים עד 17:00. במחזור השני, שיתקיים מ-25 ביולי עד 12 באוגוסט, תעמוד השתתפות ההורים לאחר הסבסוד על 580 שקלים לפעילות בוקר ו-700 שקלים לפעילות צהריים.
כפר סבא: כדי להיטיב עם הורי העיר הוחלט על הארכת תקופת הקייטנות למשך שבוע נוסף, עד סוף יולי. ההארכה תינתן לילדי הגנים ובוגרי כיתות א'-ד'. "זו הייתה שנה מורכבת, אז החלטנו לתת להורים מרחב נשימה נוסף", הסביר את הצעד ראש העיר רפי סער. העלויות הן 450 שקלים לקייטנה עד 13:00 לתלמידי כיתות א'-ד', עד 22 ביולי, וצהרון בתשלום נוסף של 700 שקלים. השבוע הנוסף יעלה להורים 285 שקלים עד 13:00 ו-235 שקלים לצהרון. בגנים ישלמו 730 שקלים לקייטנה עד 13:00 עד סוף יולי.
פתח תקווה: הרשות סיבסדה חלק מהעלויות וגם מציעה תכנים לבני הנוער, במטרה לצמצם את הפערים שנוצרו בשנת הקורונה. למסיימי כיתות ז'-י"א היא מקיימת למידה במגוון מקצועות. בגנים הוארכו המסגרות עד 12 באוגוסט בתשלום של 900 שקלים ליום מלא. לתלמידי כיתות א'-ג' העלות היא 1,500 שקלים ליום מלא עד 29 ביולי.
5 צפייה בגלריה
מסיימים את הלימודים בקריית החינוך ע"ש רון ארד ברחובות
מסיימים את הלימודים בקריית החינוך ע"ש רון ארד ברחובות
תלמידי קריית חינוך ע"ש רון ארד ברחובות יוצאים לחופש הגדול
(צילום: יריב כץ)
רעננה: בעיר מפעילים באופן ייחודי חמישה מחזורי קייטנות, בהתאם לגיל הילדים, עד 26 באוגוסט, מה שאמור לספק להורים פתרון למרבית תקופת החופש הגדול. במקביל לקייטנות תיושם בעיר תוכנית בתי הספר של החופש הגדול לתלמידי כיתות א'-ו'. עלות לבית ספר קיץ עד 22 ביולי היא 450 שקלים, ותוספת של 700 שקלים לצהרונית.
חולון: ראש העיר מוטי ששון החליט ללכת לקראת ההורים בשל שנת הקורונה ולסבסד את המחזור הראשון של הקייטנה. התשלום עד 16:30 עומד על 750 שקלים, למרות שביכולתו לגבות עד 922 שקלים. מי שיירשם עד לשעה 13:00 ישלם 200 שקלים (100 שקלים פחות מהתשלום הרשמי לפי הקטגוריה של העיר), ואילו צהרון ההמשך יעלה 550 שקלים. לרשות ההורים גם מחזור שני עד 9 באוגוסט ב-676 שקלים עד השעה 13:00 ו-458 שקלים עד השעה 16:30.
אשדוד: הפעילות חולקה לשני מחזורים, ובשניהם המחירים שווים וגם זולים במיוחד - כל מחזור יעלה 300 שקלים לפעילות בוקר עד 13:00 ותוספת של 200 שקלים לצהרון עד 16:00. מחזור א' יתקיים בין 1 ל-22 ביולי, ואילו מחזור ב' יימשך עד 12 באוגוסט. הפעילות מיועדת לילדי הגן עד כיתות ו'.
5 צפייה בגלריה
מסיימים את הלימודים בתיכון אביב ברעננה
מסיימים את הלימודים בתיכון אביב ברעננה
(צילום: טל שחר)
גוש עציון: ההורים ישלמו 300 שקלים לגנים ולכיתות א'-ו' עד השעה 13:00 למחזור שיימשך עד 22 ביולי. הוספה של צהרון תעלה 500 שקלים. המודל בגוש עציון הוא התמקדות בלימודי ליבה כגון שפה, מתמטיקה ואנגלית, כדי לצמצם את הפערים מתקופת הקורונה. ביהודה ושומרון יש לא מעט מועצות אזוריות שנאלצות להתמודד עם כך שהתלמידים גרים במועצה אך לומדים בעיר קרובה. במקרה הזה יקימו המועצות מסגרת יישובית לאותם תלמידים.

כך השפיע הזן ההודי על בתי הספר של הקיץ

אחרי שנת קורונה מורכבת שידעה סגרים, למידה בזום וריחוק פיזי וחברתי, במרכז השלטון המקומי ובמשרד החינוך ציפו להיענות גבוהה במיוחד ברישום לבית הספר של הקיץ, אלא שעל רקע החשש מהתפרצות מחודשת של נגיף הקורונה - קיים חשש שהורים יבטלו את הרישום כדי להימנע מהידבקויות ומבידודים משפחתיים.
בית הספר של הקיץ בבתי הספר העל-יסודיים כבר נפתח, ונוטלים בו חלק כ-20% מהתלמידים. ההרשמה אליו בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים צפויה להיסגר בשבוע הבא, אך נכון לעכשיו נרשמו אליו כ-55% מהתלמידים, לעומת שיעור הרשמה ממוצע של 65% בשנים רגילות. נתוני ההרשמה השנה צפויים עדיין להשתנות, שכן חלק מההורים שטרם הספיק לרשום את ילדיו מתלבט כעת בשל חשש מהזן ההודי, ואחרים שכבר רשמו עשויים לבטל את ההרשמה.
5 צפייה בגלריה
בית ספר כרמים בנימינה
בית ספר כרמים בנימינה
הורים חוששים מהווריאנט ההודי של נגיף הקורונה
(צילום: אלעד גרשגורן)
תוכנית הלימודים בחופשת הקיץ, שנועדה לצמצום פערי שנת הקורונה, פורסמה ברגע האחרון ותיושם בהיקף מצומצם יותר מהמתווה המקורי שהובטח. ילדי הגנים ובתי הספר היסודיים יקבלו מענה של שלושה שבועות במקום חודש, ותוכנית הלימוד תכלול גם פעילויות העשרה וחוויה כמו פעילויות סביב ספרים, תיאטרון, מוטוריקה עדינה, יצירה, ריקוד ופעילות גופנית.
מבחינה לימודית, כיתות א'-ב' יעסקו במקצועות שפה ומתמטיקה, ובכיתות ג'-ו' מיקוד הלמידה יהיה בתחום השפה, המתמטיקה והאנגלית. על פי נתוני התאגדות מנהלי מחלקות החינוך, ברשויות המקומיות כ-50%-60% מהגננות הביעו רצון להמשיך לעבוד בקיץ, וכ-40% מהמורים בבתי הספר היסודיים הביעו נכונות ללמד בבית הספר של הקיץ.
"הרשויות המקומיות עמלות על גיוס כוח אדם, על רקע העובדה שחלק מהמורים ומהגננות אינו מעוניין להמשיך לעבוד בקיץ", אמר אתמול אבי קמינסקי, יו"ר התאגדות מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות. "אנחנו גם מבינים שהתפרצות הקורונה מעלה חשש בקרב חלק מההורים, אבל אנחנו נשמור על כל הכללים של משרד הבריאות כדי להבטיח את בריאות הילדים והצוות ולאפשר למידה ופעילות עשירה".
בהכנת הכתבה השתתפו תמר טרבלסי חדד, מאיר תורג'מן, איתן גליקמן, ליאור אל-חי, קורין אלבז-אלוש, נינה פוקס, אילנה קוריאל, אלישע בן קימון, ישראל מושקוביץ ומתן צורי