בעיר תל אביב-יפו קרויים 61 רחובות על שם נשים, בעוד מספר הרחובות שקרויים על שם גברים עומד על 878. בירושלים, בירת ישראל, הפער אף גדול עוד יותר: 72 רחובות על שם נשים לעומת 1,035 על שם גברים. הפרויקט "רחוב משלה" מבקש לעשות שינוי בנושא, ולקדם הנצחה מאוזנת יותר בתחומי הרשויות המקומיות.
"הפרויקט שקיים מ-2013 נועד לעודד הנצחת נשים במרחב הציבורי", סיפרה הבוקר (יום ד') יעל שרר שייסדה את עמוד הפייסבוק "רחוב משלה". לדברי שרר, "מאז שנפתח הפרויקט התחלנו להעלות לפייסבוק הצעות לנשים ראויות שאפשר לקרוא רחובות על שמן ולהנציח אותן כדי להילחם בתופעה הזאת של מחיקת נשים מההיסטוריה וגם בטיעון שאומר 'אין נשים ראויות שינציחו אותן'".
רון אשרוב, סטודנט למתמטיקה ושותף בפרויקט, ניתח באמצעו תוכנית מתאר רשימת הרחובות שקרויים על שם נשים. הניתוח שלו, עם סימון רחובות על שם נשים בצבע אדום, ממחיש את הפער הניכר. "מצאתי את הדאטה-אונליין של כל הרחובות בישראל, ועניין אותי על מה בעצם קוראים שמות של רחובות בארץ. לקחתי את הנתונים ממאגר Open Street Map ואת הסיווג עשיתי ידנית על סמך שמות הרחובות.
"אני גר בתל אביב, אני מכיר את הרחובות כך שזו לא הייתה הפתעה גדולה בנוגע לעיר שלי. אבל ברגע שראיתי את המפה שמכילה רק את הרחובות שנקראים על שם נשים והכול היה כמעט שחור - ברור שזה הפתיע גם אותי".
- אתה גר בתל אביב, אבל בירושלים יש רק 72 רחובות על שם נשים. "נכון. אני חושב שזה רק הסימפטום לבעיה ולא רק הבעיה עצמה".
המייסדת שרר הוסיפה: "חושבים שאין נשים ראויות ולכן 'רחוב משלה' הוא חשוב. אבל יותר מזה חושבים שמה שנשים עושות לא ראוי או לא מספיק טוב כדי להנציח. אני פחות חושבת שמדובר באפליית נשים כמו שמדובר בקידום לא פרופורציונלי של גברים.
"צר לי להגיד, אני רואה המון רחובות על שם גברים זוטרים, בזמן שנשים מאוד מרכזיות בהיסטוריה לא מקבלות רחובות על שמן. הייתי רוצה לראות יותר אנשים מציעים נשים לעיריות, אבל יותר עיריות מכירות בתרומה של נשים להיסטוריה.
"אם יש לנו רחוב על שם כל ציר בקונגרס הציוני ה-13, למה אין רחוב על שם ויקי שירן (פעילה חברתית ב"קשת הדמוקרטית המזרחית" שהלכה לעולמה ב-2004)? למה אין לנו רחוב על שם רבקה זיו שהקימה את ויצו? אני באמת לפעמים חושבת שפחות ממה שאנחנו מפלים נשים - ממש רגילים לתעדף גברים".
- אז אתם מציעים קול קורא לשמות נשים. "הקול הקורא נמשך מ-2013. נשים וגברים פנו לעיריות שלהם והציעו על סמך הדאטה אצלנו. זאת הצלחה מסחררת, יותר מ-100 רחובות על שם נשים נקראו מאז שהפרויקט יצא לפועל וגם שכונות שלמות, ואנחנו שמחות ומברכות על זה כי ראוי שיהיה לנו שוויון בהנצחה, וראוי שהילדים שלנו יקבלו השראה על מי שעשה פה ופעל כאן וזה כולל גם נשים".