המחבל הישראלי רושדי אבו-מוך, שרצח את החייל משה תמם ב-1984, השתחרר אתמול (יום שני) אחרי 35 שנה והתקבל בחגיגות בבאקה אל-גרבייה. אורן תמם, אחיו של משה, תקף באולפן ynet: "זו פגיעה בזכרו של אחי. אני מרגיש שהמדינה בגדה בזכר של משה ובגדה בנו כמשפחה שכולה". לדבריו, "זה פשוט הזוי, איפה כל גורמי הממשל? העברנו הכול לשר לביטחון הפנים, למפכ"ל המשטרה ולמפקד התחנה בבאקה אל-גרבייה - ולא עשו כלום. לא שוטר ולא ניידת באזור".

4 צפייה בגלריה
חגיגות שחרור של רושדי אבו מוך בבאקה אל גרביה
חגיגות שחרור של רושדי אבו מוך בבאקה אל גרביה
"לשלול אזרחות". חגיגות השחרור של המחבל אבו-מוך
4 צפייה בגלריה
חגיגות שחרור של רושדי אבו מוך בבאקה אל גרביה
חגיגות שחרור של רושדי אבו מוך בבאקה אל גרביה
החגיגות בבאקה אל-גרבייה
אורן הוסיף: "זה לא מתקבל על הדעת שמדינת ישראל מקבלים מחבל רוצח ככה. אנחנו גרים בנתניה, וממש לידינו מקבלים אותו בקבלת פנים ממלכתית כזו. אמרו שאין שותפים ושהמשפחה עשתה את זה בצנעה - אבל יש שם מערכת מתוזמנת ומאורגנת. הם סגרו כבישים, עשו תהלוכות, תלו שלטים ודגלי פלסטין".
"איך יכול לקרות דבר כזה?", שאל. "איך יכול להיות שבתוככי מדינת ישראל נותנים למחבל נתעב כזה - במקום שיינמק בכלא או שנצטרך לקבור אותו - להתקבל ברוב עם והדר? פנינו לשר הפנים לפני יותר משנה כדי שישללו את האזרחות שלו ושל שלושת הרוצחים האחרים שעדיין בכלא. נמשיך לפנות, לא נרפה".
קיבלתם מענה? "קיבלנו תשובות לקוניות, למרות שיש חוק ברור והיה לו תיקון לפני כמה שנים - שלשר הפנים יש סמכות לשלול את האזרחות. אבל הוא גורר רגליים יותר משנה, ואומר שיש בעיות עם היועמ"ש ועם השב"כ. הוא יכול לקבל את ההחלטה, זה בתחום סמכותו. כנראה פוחד מבג"ץ".
4 צפייה בגלריה
רושדי אבו מוך
רושדי אבו מוך
"קצבו את עונשו במחטף". המחבל משתחרר מהכלא, אתמול
(צילום: רועי עידן )
4 צפייה בגלריה
משה תמם ז"ל
משה תמם ז"ל
יום הזיכרון הקרוב יהיה קשה יותר. משה תמם
(באדיבות המשפחה)
אריה דרעי פוחד מבג"ץ? "בוודאי, הוא גורר רגליים ופוחד שבג"ץ יבטל את ההחלטה שלו. אנחנו לא פוחדים להגיע לבג"ץ. נמשיך להיאבק בכל הכלים שעומדים לרשותנו, הכלים החוקיים, כדי שישללו את האזרחות של הרוצח הנתעב הזה ושל יתר שלושת הרוצחים שעדיין בכלא. צריך להעביר פה גם מסר. מה משדר רוצח כזה נתעב לאוכלוסייה בבאקה אל גרבייה ובמקומות אחרים לדור הצעיר? 'אני רוצח, אני מתקבל עכשיו כמנצח, לכו תעשו פיגועים'".
"אנחנו מקבלים חיבוק מכל העם, אין פה ימין או שמאל או מעמדות, כולם תומכים במאבק הלגיטימי שלנו", הוסיף אורן. "יש כרגע אנשים רעים שלדעתי מנסים לטרפד את המהלך, אבל לא נוותר".
"המדינה בגדה בזכר של משה ובגדה בנו כמשפחה שכולה", תקף. "זה התחיל בזה שקיצרו למחבלים את העונש במחטף ב-2012, בלי שהמשפחה בכלל ידעה מזה, ומשם נפל הפור. לפני זה המנוחה שלנו הייתה שארבעת הרוצחים יושבים בכלא ויינמקו עד סוף חייהם. ב-2012 עשו לנו מחטף משפטי וקצבו להם את העונש, ומאותו רגע התחלנו לספור את השנים. היום זה הראשון שהשתחרר ברוב עם והדר, פשוט בושה וחרפה. אני לא רואה איפה הפוליטיקאים".
יום זיכרון הקרוב יהיה קשה יותר? "שחרור המחבל נעשה בחוסר רגישות של המדינה בסמיכות ליום הזיכרון. שלשום בבוקר אני מקבל טלפון מהשב"ס שמודיעים לי 'מחר משחררים את המחבל'. באותו רגע דופקים לי בדלת ומביאים לי ניר ליום הזיכרון. תבינו כמה זה מצמרר, פשוט מצמרר".