לתושבים שסובלים מהחום הכבד בדרום עיראק יש דילמה קשה בזמן מגפת הקורונה: להישאר בבית ללא חשמל, או לצאת החוצה ולהסתכן בהידבקות בנגיף.
זיין אל-עבידין, שגר בעיר בצרה, איבד את עבודתו בגלל הגבלות הקורונה. במשך היום הוא מקשיב בייאוש לבתו התינוקת בוכה בבית, בחום בלתי נסבל. אין לו מספיק כסף לקנות גנרטור פרטי, ומדי יום סובלת המשפחה מהפסקת חשמל של עד שמונה שעות. "אין לי דרך להתמודד עם זה חוץ מלהתפלל לאללה שיקל עליי", הוא אומר בצער.
6 צפייה בגלריה
עיראק גל חום בעיר בצרה
עיראק גל חום בעיר בצרה
חום כבד בעיר בצרה בעיראק
(צילום: AP)
הטמפרטורות בעיראק הגיעו בקיץ הזה לשיאים חדשים. בשבוע שעבר נמדדו בבגדד 52 מעלות. מערכת החשמל שוב לא עמדה בעומס, ובמדינה נשמעו קריאות לחדש את ההפגנות נגד הממשלה. עיראק הטילה סגר נוקשה ועוצר של 24 שעות. המשפחות חייבות להצטייד בגנרטורים, אחרת יישארו בבית ללא מזגן.
הירידה במחירי הנפט ומגפת הקורונה החריפו את המשבר הכלכלי בעיראק, ולמדינה אין כסף להשקיע במערכת החשמל המיושנת שלה. למצב הכלכלי ולהפסקות החשמל יש גם הקשר פוליטי: מצד אחד איראן דורשת שעיראק תחזיר לה את החובות על שירותי האנרגיה שהיא כבר סיפקה לה.
בצד השני נמצאת ארה"ב, שמפעילה על בגדד לחץ להשתחרר מהתלות באיראן ולחתום על הסכמי אנרגיה עם בעלות ברית במפרץ הפרסי. כך לפי שלושה בכירים בממשלת עיראק.
6 צפייה בגלריה
עיראק גל חום בגדד
עיראק גל חום בגדד
מקלחות ציבוריות בבגדד
(צילום: EPA)

גם בלבנון וסוריה תושבים שנדרשים להישאר בבתים בזמן המגפה סובלים הקיץ מחום כבד ומהפסקות חשמל. כמו עיראק, גם שתי המדינות האלה נמצאות על סף קריסה כלכלית. בביירות חלק מהתושבים סובלים מהפסקות חשמל שנמשכות עד 20 שעת ביום, גם כשהלחות מגיעה ל-80%.
הפסקות החשמל מוסיפות לזעם הציבורי האדיר, בימים של משבר כלכלי שלא נראה במדינה עשרות שנים. כשהגנרטורים בשכונות נכבים, כדי למלא דלק ולתת מנוחה למנוע, התושבים מדליקים נרות ומנורות שפועלות על בטריות.
6 צפייה בגלריה
עיראק מוכר קרח בעיר בצרה
עיראק מוכר קרח בעיר בצרה
מוכר קרח בבצרה
(צילום: AP)

6 צפייה בגלריה
עיראק עבודות תשתית עמודי חשמל בעיר בצרה
עיראק עבודות תשתית עמודי חשמל בעיר בצרה
עבודות תשתית במערכת החשמל בעיר
(צילום: AP)

כמו בעיראק, גם בלבנון הפסקות חשמל הפכו לחלק מהחיים, בין השאר בגלל השחיתות והטיפול הלקוי בתשתיות מאז מלחמת האזרחים שהסתיימה ב-1990. בסוריה השכנה תשע שנים של מלחמה הותירו את התשתיות במצב כאוטי, וגם הפסקות החשמל במדינה הפכו לדבר שכיח. בשבוע שעבר הייתה הפסקת חשמל שנמשכה שעות, בזמן שהטמפרטורות בדמשק הגיעו לשיא של 48 מעלות צלזיוס.
רעש הגנרטורים בבגדד הפך לחלק מהחיים. העיראקים שסובלים מהחום נוהרים למקלחות הציבוריות שהוקמו ברחובות. "אנחנו מורידים את הילדים ומתיזים עליהם עם צינור כדי לקרר אותם", אמר אחמד מוחמד, תושב בגדד. בעקבות החום הכבד התפוצץ מחסן נשק של המשטרה בעיר.
6 צפייה בגלריה
עיראק הפגנה הפגנות בעיר בצרה
עיראק הפגנה הפגנות בעיר בצרה
הפגנה בבצרה על מצב התשתיות
(צילום: AP)
הרפורמות בענף החשמל בעיראק סוכלו בעקבות הפגנות ואינטרסים של חברות גנרטורים פרטיות – שלחלקן יש קשר לפוליטיקאים. בקיץ של 2018 המחאה על מצב התשתיות והשירות שמקבלים האזרחים הוביל להפגנות בעיר בצרה. שנה לאחר מכן הפגנות ענק נגד הממשלה שיתקו את בגדד ואת דרום עיראק. רבבות מחו על השחיתות הגואה שפוגעת באספקת השירותים לתושבים, כולל של חשמל.
בשבוע שעבר נהרגו שני מפגינים על ידי כוחות הביטחון בבגדד בזמן שמחו על הפסקות החשמל. גורם בכיר במשרד החשמל העיראקי אמר שכרגע הביקוש לחשמל גבוה ב-10,000 מגה-וואט ממה שהמדינה מסוגלת לספק.
עיראק תלויה קשות באספקת החשמל מאיראן, במיוחד בחודשי הקיץ, אך הגירעון הכבד בקופת המדינה גורם לה למחסור בחשמל. שני גורמים בממשל אמרו שהמדינה הקצתה תקציב מיוחד כדי למנוע שחזור של המצב ב-2018, כשאיראן הפסיקה את אספקת החשמל בגלל פיגור בתשלומים.