במחוז מדריד נערכו היום הבחירות האזוריות, שלפי תוצאות חלקיות הסתיימו בניצחון גדול לנשיאה השמרנית איזבל דיאז איוסו. במשך חודשים מתנגדת איוסו למדיניות הסגר של ממשלת השמאל בספרד, ומשאירה את החנויות והפאבים באזור מדריד פתוחים.
בבחירות 2019 קיבלה המפלגה של איוסו, "המפלגה העממית" (PP), 30 מתוך 136 המושבים במועצה של מחוז מדריד. מספירה חלקית של הקולות עולה שהיא יותר מהכפילה את כוחה וצפויה לקבל 64 מושבים. התוצאות הסופיות אמורות להתפרסם בהמשך הלילה.
3 צפייה בגלריה
איזבל דיאז איוסו נשיאת מחוז מדריד
איזבל דיאז איוסו נשיאת מחוז מדריד
איזבל דיאז איוסו, נשיאת מחוז מדריד
(צילום: AP)
"המפלגה העממית" שולטת במחוז מדריד כבר 26 שנים. כדי להישאר נשיאת המחוז זקוקה איוסו לתמיכתה של מפלגה נוספת. היא צפויה לקבל את התמיכה ממפלגת הימין הקיצוני "ווקס" - שלפי התוצאות הראשוניות זכתה ב-13 מושבים במועצה של מחוז מדריד.
איוסו האמינה שמדיניות הקורונה המתירנית שלה תסייע לה לזכות בכהונה נוספת - ושהיא תקבל את קולותיהם של מי שמאסו בהגבלות של ממשלת השמאל של פדרו סנצ'ס. מתנגדיה טוענים שאיוסו מתנהלת ברשלנות – ודואגת לעסקים במקום לשירותי הבריאות.
בניגוד למערכות בחירות אחרות שנערכו בתקופת הקורונה – שיעור ההצבעה במחוז מדריד היה גבוה – 74% הצביעו בבחירות המקומיות, לעומת 64% בבחירות 2019.
3 צפייה בגלריה
איזבל דיאז איוסו נשיאת מחוז מדריד
איזבל דיאז איוסו נשיאת מחוז מדריד
הכפילה את כוחה בבחירות
(צילום: רויטרס)
הקמפיין של איוסו עסק ב"חופש" לאזרחים, ובצורך לחזור לשגרה למרות שהמגפה עדיין כאן. "לשתות בירה זה חשוב", אמרה בחודש שעבר איוסו בת ה-42. "אחרי יום רע, בירה מעודדת אותך". ראש הקמפיין של איוסו, אלפונסו סראנו, אמר שהבוחרים "הביעו תמיכה בטיפול שלה במגפה, באהבה שלה למדריד ובהגנה שהיא סיפקה לחופש של המדרידאים".
המפלגה השמרנית מקווה שהניצחון הגדול במחוז מדריד יסייע לה גם ברמה הארצית. בפרלמנט הלאומי היא המפלגה השנייה בגודלה, אחרי מפלגת השלטון הסוציאליסטית. לפי תוצאות ראשוניות, הסוציאליסטים נחלשו בבחירות במדריד וירדו מ-37 ל-25 מושבים בלבד.
3 צפייה בגלריה
 עסקים פתוחים במדריד. "הגנה על החופש של התושבים"
 עסקים פתוחים במדריד. "הגנה על החופש של התושבים"
עסקים פתוחים במדריד. "הגנה על החופש של התושבים"
(צילום: רויטרס)
בחודש מרץ פירקה איוסו את הקואליציה שלה עם מפלגת המרכז-ימין סיודדאנוס, בתגובה לניסיונות להפיל ממשלות אזוריות בשליטת השמרנים ברחבי ספרד. סיודדאנוס ספגה מכה קשה בבחירות ועלולה להישאר ללא מושבים. בבחירות לפני שנתיים זכתה ב-26 מושבים.
באזור מדריד – שבו חיים 7 מיליון מ-47 מיליון התושבים בספרד, היו בשבועיים האחרונים 343 נדבקים על כל 100,000 תושבים – יותר מהממוצע הארצי, שעמד על 213 ל-100,000 תושבים. התפוסה במחלקות לטיפול נמרץ היא הגבוהה ביותר בספרד ועומדת על 44%.