ישראל באבל, סיפורי הנספים ממשיים להתפרסם - והשאלות הקשות על המחדל שאפשר את האסון בהילולת ל"ג בעומר טרם נענו. בינתיים נמשכת החקירה שהוטלה על המחלקה לחקירות שוטרים, ואחרי שהבוקר (יום א') קיבלו אנשיה את "תיק האירוע" מידי המשטרה וביקרו בזירת האסון בהר מירון, הערב עדכנו במח"ש כי עד כה נאספו מסמכים, מצלמות אבטחה וצילומים.
במח"ש מסרו: "נבדוק מי אחראי על מה, מה מידת האחריות של כל אחד. אם יעלה חשד לפלילים אנחנו נתקדם. בשלב הזה אנחנו לא גובים עדויות". עדיין מדובר בשלב של איסוף חומרים כדי להבין מה מידת האחריות של כל אחד. מח"ש, יש להדגיש, לא רשאית לבדוק גורמים אזרחיים המעורבים בניהול מתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, אלא רק את הגורמים המשטרתיים, ועל כך נשמעה ביקורת מצד אלו הקוראים להקים ועדת חקירה ממלכתית או לכל הפחות ממשלתית.
בעקבות האסון האזרחי החמור ביותר בתולדות המדינה, שבו נהרגו 45 מהחוגגים בהר מירון, רשויות ובתי ספר את יום האבל שעליו הכריזה הממשלה. דגלי המדינה הורדו לחצי התורן במבני ציבור, בבסיסי צה"ל ובנציגויות בחו"ל.
7 צפייה בגלריה
דגל בחצי התורן
דגל בחצי התורן
דגל ישראל בחצי התורן ליד הכותל המערבי. אבל לאומי
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
דגל בחצי התורן
דגל בחצי התורן
דגל ישראל בחצי התורן בעיריית תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
במשרד ראש הממשלה בירושלים הודלקו הבוקר 45 נרות זיכרון לזכר הנספים. ישיבת הממשלה שהייתה אמורה להיערך היום בוטלה עוד ביום שישי, אף שבישיבה זו אמורה הייתה להתקבל החלטה באשר למינוי השרים החסרים - בהתאם להתחייבות ראש הממשלה בנימין נתניהו לבג"ץ בשבוע שעבר.
במקביל, בבית הנשיא נערך טקס הורדת דגל המדינה. הנשיא ראובן ריבלין ביקר בהמשך במכון לרפואה משפטית באבו כביר ואמר: "קשה לתפוס את כאבן של המשפחות שנכנסו אל השבת בלי שידעו מה עלה בגורלם של יקיריהם ויצאו מהשבת אל בתי העלמין. אנשי המכון הבינו את הרגישות העצומה שכרוכה באירוע האסוני הזה, ואת הבעייתיות שכרוכה בהלנת המת, ועל כך נתונה להם תודה עמוקה".
במערכת החינוך הלימודים נפתחו בשיח עם התלמידים על האסון. בחלק מבתי הספר הודלקו נרות נשמה ונערכו טקסים. בהודעה של השירות הפסיכולוגי לצוותי המורים נכתב: "התרחשות קשה כרוכה בתחושות של פחד, חוסר ביטחון וחוסר מוגנות גם בקרב מי שאינו קשור ישירות לאירוע. החשיפה הרבה באמצעי התקשורת מחייבת שיקול דעת לגבי שיח רגשי המותאם לרמת החשיפה ולמעורבות באירוע".

ציון יום האבל הגיע אחרי ליל הלוויות שהחל בצאת השבת ונמשך עד לפנות בוקר, ובמהלכו הובאו למנוחות 22 מהנספים. בבתי העלמין לוויה רדפה לוויה, ובכמה מהם המספידים התבקשו על ידי אנשי החברה קדישא לקצר בטקסים כדי שיוכלו לפנות את המקום ללוויה הבאה. לאחת ההלוויות בבית העלמין בבני ברק, של ידידיה חיות בן ה-13, הגיע אביו אביגדור שנפצע גם הוא באסון באמבולנס. "הלוואי שנזכה להגיע לעשירית מהדרגה שלך, ידידיה, של לימוד ושל קדושה", ספד בבכי.
גם הערב צפויות כמה הלוויות של הנספים באסון. דובי שטיינמץ, בן 21 מקנדה ותלמיד ישיבת מיר בירושלים, נטמן הערב בהר המנוחות בירושלים. דניאל (דוני) מוריס, תושב ניו ג'רזי בן 19 שבא לישראל ללמוד תורה בישיבה בשעלבים, יובא למנוחת עולמים בשעה 20:00 בהר הזיתים. בהמשך הערב יובא למנוחות בבני ברק יוסף קאהן, שהגיע מארה"ב ללמוד בישיבת מיר. ההלוויה האחרונה צפויה מחר להרוג נוסף באסון, אברהם דניאל אמבון, בן 21 מארגנטינה שלמד בישיבה בירושלים.
בינתיים, בבתי החולים מאושפזים עדיין אחרוני הנפגעים בדוחק העצום שנוצר באותו "מסדרון מוות" ביציאה מאותו מתחם הדלקה של חסידות "תולדות אהרן" סמוך לקבר רבי שמעון בר יוחאי. היום הגיע ראש הממשלה נתניהו לבקר את ארבעת הפצועים שעוד מאושפזים בבית החולים רמב"ם בחיפה.

7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו מבקר את הפצועים מאסון הר מירון בבית החולים רמב"ם
בנימין נתניהו מבקר את הפצועים מאסון הר מירון בבית החולים רמב"ם
נתניהו ברמב"ם
(צילום: חיים צח, לע״מ)
בתום הביקו אמר רה"מ: "התרשמתי כאן מהטיפול הנפלא שהם מקבלים כאן על ידי הצוות הרפואי, כפי שהתרשמתי גם מפעולת החילוץ שללא ספק הצילה חיים, כולל של חלק מהאנשים שנמצאים כאן. אנחנו מתפללים לשלומם. אחד ההורים אמר לי את המשפט שמסכם את הכל. הוא אמר 'פה מגלים שלעם ישראל יש לב אחד'. וליבנו עם הפצועים וכולנו מייחלים להם וגם מתפללים להחלמתם המלאה
אחד מאותם פצועים ספורים שעדיין מאושפז ברמב"ם הוא תמיר שרים, שנפגע קשה אך אמש יצא מכלל סכנה. היום הגיע לבקר אותו בבית החולים גם שמעון גלבר, נהג האמבולנס שהציל אותו. "שמחתי לראות שהוא נושם ומדבר", אמר גלבר.
שרים, בן 52 מדרום הר חברון, סיפר שאינו זוכר דבר מליל האסון. "אני לא יודע מה קרה שם. הגענו שלושה אנשים להילולה, נכנסתי להדלקה של תולדות אהרון ומשם איבדתי את הזיכרון. הייתי במקום לא צפוף, אבל הדבר הבא שאני זוכר זה שהתעוררות ברמב"ם. סיפרו לי שהיה אירוע, שנדחקו ולא שרדו. יש לי צער גדול מאוד על המון משפחות וזו זכות גדולה להיות כאן", אמר.
7 צפייה בגלריה
המפגש בין תמיר שרים שנפצע באסון הר מירון לבין נהג האמבולנס שהציל אותו
המפגש בין תמיר שרים שנפצע באסון הר מירון לבין נהג האמבולנס שהציל אותו
"שמחתי לראות שהוא נושם ומדבר". המפגש בין שרים לגלבר ברמב"ם
(צילום: רועי רובינשטיין)
7 צפייה בגלריה
המפגש בין תמיר שרים שנפצע באסון הר מירון לבין נהג האמבולנס שהציל אותו
המפגש בין תמיר שרים שנפצע באסון הר מירון לבין נהג האמבולנס שהציל אותו
"אני חי ומכאן נמשיך". בתו של שרים ראתה אותו לראשונה מאז האסון
(צילום: רועי רובינשטיין)
לדברי שרים, "השנה הייתה התארגנות אחרת, האוטובוסים ומוקדי ההסעה קצת שונים, אבל לא ראיתי שינוי משמעותי בסדרי הכוחות. זה כואב ולא ייאמן האסון הזה, אלו הורים לילדים וכמה משפחות. בשנה הבאה יהיה יותר בטוח". היום ביקרה את שרים בתו, שראתה אותו לראשונה מאז האסון. "אני מרגיש טוב, אני חי ומכאן נמשיך", אמר שרים.
בצהריים ביקר אותו בבית החולים גם גלבר, נהג אמבולנס וחובש של איחוד הצלה ומד"א בחיפה. שרים ביקש מגלבר לספר לו מה התרחש בליל האסון. "כשבאתי למרפאה הוא שכב שם וניסה לנשום בכוחות עצמו אבל הוא לא הצליח, החובשים הרדימו והנשימו אותו ואנחנו שמנו אותו באמבולנס שאני נוהג בו ונסענו למתחם המסוקים", סיפר גלבר. "לא קורה הרבה שאני יכול לבקר אנשים שאני מעביר אז שמחתי לבוא לפה ולחזק, שמחתי לראות שהוא נושם ומדבר".
ברמב"ם מאושפז גם אלעזר ברגר בן ה-12 מירושלים ובבית החולים אמרו כי חל שיפור קל מאוד במצבו. "מצבו עדיין קשה מאוד אך יציב. נשמח שכולם יתפללו לשלומו", אמר אביו של הילד, דב, שהיה עמו בהילולה. "אנחנו רוצים להגיד תודה רבה לאינספור אנשים טובים שעזרו לנו בכל שלב ולכל אלו שעזרו לי להגיע לפה".

האב סיפר כי לא מצא את בנו במשך שעות בלילה שבין חמישי לשישי. "הייתי איתו בליל האירוע, היינו בקצה המשעול שמגיע לתפר הזה ונחיל האדם העיף אותנו. אני עפתי. ירדתי ברגל לכיוון צפת ושאטל לקח אותי לזיו", אמר האב. "שוב הוכח כי אנחנו כל כך מצוינים בשעות קשות ונקווה שנהיה ככה ביומיום".
שמואל בלאנק, דודו של זאב מרדכי בן ה-11 מבני ברק שנפצע באורח בינוני, סיפר כי אחיינו בטראומה. "הוא קצת עצוב ולא זוכר מה קרה, לפחות לא את הפציעה. הוא זוכר שישב על הרצפה ושטפו לו את הפנים", אמר בלאנק. "הוא היה עם אחיו והאבא והם תיאמו להיפגש והלכו לדרכים אחרות. אחיו בן ה-12 גם בטראומה".
בלאנק הוסיף כי "אנחנו לא מחפשים מי אשם והאם יש פה אשמה, אנחנו מאמינים שיש השגחה עליונה. יכול להיות שצריך להפיק לקחים לפעמים הבאות".
פורסם לראשונה: 17:46, 02.05.21