לילה לבן נוסף של מהומות וצעקות עבר על חברי הכנסת במליאה, ובאופוזיציה לא מתכוונים להוריד את הרגל מהגז בניסיונותיהם להתיש את חברי הקואליציה באמצעות פיליבסטרים עד שעות הבוקר המוקדמות. "יש אופוזיציה במדינת ישראל", אמר היום (חמישי) חבר הכנסת אלי כהן מהליכוד באולפן ynet. "אנחנו מראים איך עובדת אופוזיציה לוחמת, אופוזיציה נחושה". מנגד, השרה מרב כהן מיש עתיד לא מתרשמת: "כבר התארגנתי על שינה בכנסת, אני רגילה להתעורר בלילה בשביל הילדים".

3 צפייה בגלריה
אלי כהן ומירב כהן
אלי כהן ומירב כהן
השרה מירב כהן וח"כ אלי כהן
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
ח"כ אלי כהן טען גם כי "אנחנו רואים את הקואליציה מובכת ולא מצליחה לקדם חוקים". כשעומת עם כך שהקואליציה כן מעבירה את החוקים שהיא מעלה להצבעות, השיב כהן: "תראה את הקצב שהם מעבירים - הם מעבירים חוק אחד או שניים, מקסימום שלושה ביום. הדבר המשמעותי ביותר הוא שאנחנו חושפים את ערוותם. חוק שמדבר על כך שמדינת ישראל מצליחה להיות - צריכה להיות - מדינה יהודית ודמוקרטית, מה שהיה באופן טבעי במהלך ה-20 שנה האחרונות, הם לא מצליחים להגיע להסכמה לגביו בתוך הקואליציה (מתכוון לחוק האזרחות, א"ל)".
תמכתם בחוק הזה גם. למה אתם משחקים עליו משחקים פוליטיים? "כמובן שאנחנו מתנגדים לכניסת פלסטינים לשטחי מדינת ישראל. כמובן שמה שחשוב לנו זה שמירה על רוב יהודי מובהק במדינת ישראל. אבל ההצבעה שאנחנו מדברים עליה היא הצבעת אי-אמון. הנחנו בפני הקואליציה הצעה ברורה שאומרת – ניתן לכם הארכה של חודשיים לטובת חוק האזרחות, ובינתיים אנחנו נקדם את חוק יסוד ההגירה. הרי חוקי יסוד שחשובים להם הם מעבירים מהר".
"הם מכרו את האידיאולוגיה בשביל כיסאולוגיה", הוסיף כהן. "אני מכנה את נפתלי בנט ולשכת ראש הממשלה כמגזר השתקנים. ח"כ בקואליציה, מוסי רז, טוען שישראל מדינת אפרטהייד - ומה עושה בנט? שומר על זכות השתיקה".

3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
יתמודד עם אלפי הסתייגויות בדרך לביטול הפטור ממע"מ? ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כהן גם ביקר את שר האוצר אביגדור ליברמן על כוונתו לבטל את הפטור ממע"מ על קניית מוצרים מחו"ל, והבטיח: "נדאג לעשות כאן גם פיליבסטר ולהגיש אלפי הסתייגויות". עם זאת, חבר הכנסת יריב לוין מהליכוד מנהל עם השר זאב אלקין מו"מ על סיום הפיליבסטרים והלילות הלבנים במליאה.
כהן גם טען שהחרגת בני ה-67 ומעלה בחוק החל"ת החדש הושגה בזכות האופוזיציה, אך השרה לשיוויון חברתי מירב כהן דחתה את הטענה: "ההחלטה הזו התקבלה ביום ראשון בישיבת הממשלה, וזה גם פורסם. זאת הייתה עבודה ושיתוף פעולה שלי עם שר הרווחה ושר האוצר. בנינו את המתווה הזה למרות היעדר התקציב ולמרות הגירעון, מתוך הבנה שלמבוגרים קשה יותר לחזור למקומות העבודה".
היא הדגישה כי מתווה החל"ת הוא לשלושה חודשים בלבד, וכינתה אותו "פלסטר". לדברי השרה כהן, "אנחנו צריכים להכין תוכנית תעסוקה רחבה הרבה יותר. כבר בנינו אותה ואנחנו מוציאים אותה לפועל כדי שמי שרוצה לחזור לעבודה ייקלט".
3 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
הלילות הלבנים יסתיימו? יריב לוין
(צילום: ערוץ כנסת)
כהן הוסיפה שביטול החל"ת הוא תהליך כואב, "אך זה מה שאנחנו צריכים לעשות". לדבריה, "אין מנוס מלקיים הכשרות ולעשות השמות כדי להחזיר אנשים לשוק העבודה".
על הפיליבסטרים בקואליציה אמרה כהן: "כבר התארגנתי על שינה בכנסת. הכל בסדר, יש סדינים והכול. אני רגילה להתעורר בלילה לילדים, אז זה לא ממש מפחיד אותי. זה טכני, אנחנו עם אמונה גדולה ושליחות גדולה. נעשה כל מה שצריך כדי שהממשלה הזו תתפקד".
על חוק האזרחות, שהליכוד בינתיים לא תומך בו, אמרה כהן: "זה חוק מאוד חשוב עם היבטים מדיניים-ביטחוניים קריטיים. אני לא מאמינה שהליכוד, שיזם את החוק הזה והאריך אותו 17 שנה, פתאום יבלום אותו ויסכן את מדינת ישראל והאינטרסים שלה. גם לאופוזיציה יש אחריות. כשהייתי באופוזיציה והייתה מלחמה או מגפה, תמיד ידענו להיות ענייניים לטובת המדינה - ואני מאמינה שכך יעשה בסופו של דבר גם הליכוד".

אלקין: "הנחו את לוין לפוצץ את המו"מ"

השר זאב אלקין התייחס גם הוא באולפן ynet ללילות הלבנים בכנסת, ואמר: "נעביר מה שצריך. אם הליכוד חושב שפיליבסטר הוא הדרך לנהל ויכוח פרלמנטרי זאת זכותם, עד כמה שהתקנון מאפשר. יש מצבים שבהם לקואליציה יש כלים לקצר את הדיון כדי שהוא לא יהיה בלתי נגמר, כי תיאורטית אפשר לדון גם שנה על חוק אחד. צריך לאפשר דיון רציני על כל חוק לאופוזיציה, אבל מצד שני להעביר את מה שצריך".
אלקין התייחס גם למו"מ מול לוין: "היו סיכומים, אבל המפלגות בגוש של נתניהו הנחו את לוין לפוצץ את המו"מ והסיכומים בוטלו. בלילה היה איזשהו סיכום נקודתי, אבל אנחנו ערוכים לכל תסריט".
"צר לי שבישראל כבר לא בוחרים עניינית בעד או נגד חוק, ועושים פיליבסטרים נגד חוקים שקודמו כשאותם אנשים היו בממשלה וקידמו אותם. עכשיו האופוזיציה לא רק מצביעה נגד, אלא גם עושה פיליבסטר ומבזבזת כספי ציבור. בסוף הקואליציה נמדדת ביכולתה לעמוד בלחצים האלה ולהעביר בנחישות מה שתרצה. בסוף נגיע להצבעה וננצח כמו שעשינו פעם אחר פעם".