5 צפייה בגלריה
האזיק האלקטרוני
האזיק האלקטרוני
האזיק האלקטרוני
(צילום: אביגיל עוזי)
אחרי הביקורת הקשה וכשברקע ההחלטה המסתמנת על ביטול ועדת החריגים, תתכנס היום (ב') הממשלה בשעה 14:00 כדי לדון בפתיחת השמיים. בדיון שהתקיים אמש במל"ל לא התקבלו החלטות ונבחנים עדיין כמה מתווים – אם כי מסתמן שתקנות חובת הבידוד במלוניות, שהוארכו בעוד 72 שעות, יפקעו במוצאי שבת. המשמעות היא שוועדת החריגים תבוטל – וישראלים יוכלו לשוב לארץ.
מה שעדיין לא ברור הוא כיצד ייראה הבידוד שלהם: בעוד משרד הבריאות רוצה בהמשך הפעלת המלוניות, ברשות שדות התעופה טוענים כי מדובר בפתרון לא ריאלי. היום ייצא לדרך פיילוט הצמיד האלקטרוני שמטרתו לאכן את מיקומם של השבים מחו"ל לצורך וידוא כי הם אכן שוהים בבידוד. בשלב זה מדובר, כאמור, בפיילוט בלבד שבו ישתתפו 100 נוסעים – אולם משרד הבריאות כבר מקדם חקיקה שתתיר לכל נוסע השב ארצה לבחור בין צמיד אלקטרוני לבידוד במלונית. המהלך זכה לביקורת חריפה במערכת הפוליטית וגם מצד ארגונים ועמותות שטוענים כי מדובר בהפרה בוטה של זכות הפרט וזכויות אדם.
5 צפייה בגלריה
האזיק האלקטרוני
האזיק האלקטרוני
האזיק האלקטרוני
(צילום: אביגיל עוזי)

5 צפייה בגלריה
דיון ועדת חריגים בנתב"ג
דיון ועדת חריגים בנתב"ג
(צילום: נדב אבס)
בישיבה שהתקיימה במשרד הבריאות הוחלט כי הטיסה הראשונה שתשתתף תהיה טיסת ארקיע 232 מפרנקפורט. בניגוד לכוונה הראשונית, הצמיד יוצע להם כחלופה לבידוד כבר עם ירידתם מהמטוס, בנמל התעופה, במקום במלונית. "העמדה שלנו היא שקודם כל צריך לאפשר לכל ישראלי לחזור הביתה, לפני הזכות לפרטיות ולפני כל דבר אחר", אומר עו"ד עודד פלר, מנהל המחלקה המשפטית של האגודה לזכויות האזרח. "הדרך המידתית להגביר את האכיפה היא באמצעות קנסות. עברייני מין לא מסתובבים פה עם אזיקים אלקטרוניים אז על מה אנחנו מדברים פה?"
סגן שר הבריאות יואב קיש, שאמון על קידום המהלך מטעם משרד הבריאות, הדף את הביקורת. "אנחנו לא מחייבים אף אחד בצמיד", הוא אמר. "בסך הכל מדובר בכלי אוטומטי שמאפשר בידוד בית אפקטיבי שדרכו נוכל, בין היתר, לפתוח את השמיים".
5 צפייה בגלריה
שי בלוססקי
שי בלוססקי
אל"מ במיל' שי בלוססקי. הבן עבר השתלת מח עצם, והוא מחכה כבר שבוע לתשובה מהוועדה
שרת התחבורה מירי רגב הנחתה את משרד הבריאות לבדוק את ההיתכנות של בדיקות אנטיגן מהירות, שייעשו לנוסעים הישראלים לפני עלייתם למטוס בחו"ל וייתנו תוצאה תוך 15 דקות. חברות התעופה הישראליות כבר הביעו נכונות לרכוש את הבדיקות הללו. זאת בלי קשר לחובת בדיקת הקורונה השלילית לפני העלייה למטוס ולבדיקה נוספת שתיעשה לאחר הנחיתה בישראל.
אם הממשלה תחליט לאפשר לכל הישראלים בחו"ל לחזור לארץ לפני הבחירות, הרי שאי אפשר יהיה להמשיך בפעילות ועדת החריגים ועם מתווה שבמסגרתו יחזרו 600 ישראלים ביום. לפי ההערכות, במקרה כזה מספר החוזרים מחו"ל יוגדל ל-3,000 ביום ותבוטל חובת הבידוד במלוניות – מאחר שמשרד הבריאות לא מסוגל לבדוק יותר מ-800 ישראלים שחוזרים מחו"ל ביום.
כבר עתה, ברור שאין מספיק צמידי מעקב אלקטרוניים ומספיק מקומות במלוניות בידוד ל-30 אלף ישראלים שישובו לארץ – ולכן לא יהיה מנוס מביטול חובת הבידוד במלוניות. בתוך כך, נציגי משרד הבריאות הבהירו בדיון שנערך במל"ל כי הם מסכימים לשחרר מבידוד את כל הישראלים שהתחסנו בחיסוני פייזר, מודרנה, אסטרהזניקה וספוטניק הרוסי. לפי רשות האוכלוסין וההגירה, כ-100 אלף ישראלים יצאו מגבולות המדינה מחודש יוני וטרם שבו עד היום – חלקם כי לא הצליחו לקבל את אישור ועדת החריגים. לפי שרת התחבורה רגב הממשלה נערכת לאפשרות של החזרת ישראלים לקראת הבחירות – ותדון בתאריכים אפשריים לטיסות שיחזירו אזרחים לארץ.

הבן עבר השתלת מח עצם, הוועדה טרם ענתה

בינתיים, ישראלים רבים מנסים שוב ושוב לחזור לארץ וחווים ייאוש רב מההתנהלות מול ועדת החריגים. אל"מ במיל' שי בלוססקי, שחי בארה"ב בשש השנים האחרונות, סיפר כי עליו לשוב במהרה ארצה כדי להיות עם בנו בן ה-18 שחולה בסרטן העצמות ועבר השתלת מח עצם. הוא פנה בפעם האחרונה לוועדת החריגים לפני שבוע ועד עכשיו לא קיבל מענה.
5 צפייה בגלריה
חגית חמוס
חגית חמוס
חגית חמוס. האישור הגיע מאוחר מדי
חגית חמוס, ישראלית שחיה בניו־יורק, ניסתה פעם אחר פעם לקבל אישור לטוס לישראל כשנודע לה שאביה חלה בקורונה ומצבו הידרדר. היא פנתה שלוש פעמים לוועדת החריגים בבקשה להגיע ארצה ולהיות לצידו בימיו האחרונים, אך נתקלה בסירוב: "התחננתי שייתנו לי לחזור לישראל, אמרתי שוב ושוב שהמצב שלו קריטי, שזה הסוף ושאני רוצה להיפרד ממנו בעודו בחיים. אבל לא אישרו לי להגיע כי לא צורפו המסמכים מבית החולים". עד שקיבלה את המסמכים והגעתה אושרה, זה היה מאוחר מדי: אביה נפטר. את השבעה היא יושבת בניו יורק.
אתמול אחר הצהריים נחתו בישראל נוסעי טיסת דלתא 234 מניו יורק. כ-140 נוסעים היו עליה – ונראה שמחצית מהם היו אנשי חב"ד. "ביום רביעי הקרוב אני מתחתן, וארבע פעמים סירבו לי בוועדת החריגים לטוס חזרה לישראל", אמר אחד מהם. "פחדתי שאני עוד רגע מפספס את החתונה שלי ונשאר תקוע בניו־יורק. בפעם החמישית הגשתי ערעור, וגם פניתי לח"כ מהמפלגה החרדית והוא סייע לי".