יו"ר ימינה נפתלי בנט, יו"ר העבודה מרב מיכאלי, שר הביטחון בני גנץ, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' וחבר הכנסת סמי אבו שחאדה מבל"ד הגיעו הבוקר (שני) לבליץ הבחירות של אולפן ynet.
כל העדכונים על בחירות 2020 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
כל המועמדים קיבלו עשר דקות בדיוק לריאיון שבו ניסו לשכנע בפעם האחרונה מדוע כדאי להצביע דווקא למפלגתם, וענו לשאלות הבוערות - יממה לפני מערכת הבחירות הרביעית בשנתיים האחרונות.
הקרב הבוער כעת בימין הוא בין נפתלי בנט, שהציג אתמול "התחייבות" שלא יישב בממשלתו של יאיר לפיד, לבין יו"ר תקווה חדשה גדעון סער, שתקף אותו הבוקר ואמר: "עכשיו כבר ברור לחלוטין: כמה מטרים לפני קו הסיום קרס בנט הישר לזרועותיו של נתניהו, ועוד תיבל את הקריסה ביממה של כזבים וספינים מבית היוצר של אדונו. נכשל במנהיגות. נכשל בעמידה תחת לחץ".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט גדעון סער
נפתלי בנט גדעון סער
עימות בין היריבים. בנט וסער
(צילום: שאול גולן, אבי מועלם)
במקביל, גדעון סער תקף הבוקר את בנט ברדיו דרום וטען כי "הציג סיפור" בדמות סקרים פיקטיביים לכאורה על מספר מנדטים נמוך לסער: "סיפור שקרי של אדם עלוב, אדם שכבר פעם אחת לא עבר אחוז חסימה, אז הוא הולך ומוכר שקרים לעיתונאים. רמאי אחד כבר יש לנו, לא צריך לחקות גם אותו. יש קודים של ערכים והתנהגות שלא מפרים אותם גם בשעת לחץ". יו"ר תקווה חדשה התייחס להתחייבות שבנט הציג שלא יישב בממשלת לפיד, ואמר: "מצער שבישורת האחרונה של מערכת הבחירות בנט גילה חוסר יכולת עמידה וחתם על המסמך הילדותי הזה, שהוא בעצם מסמך נאמנות לנתניהו. הוא גילה חוסר יושר אישי וחבל שכך הוא נהג".
"הוא המציא סיפור", המשיך סער, "הוא יודע טוב מאוד שהוא יורד בסקרים ואני עולה. הסקר האחרון שפורסם ביום שישי האחרון היה של 10 מנדטים, איך הוא מצא אתמול סקר של 6 מנדטים? למי הוא מספר את זה? מה, הוא עשה סקר בשבת? הוא פשוט שקרן. הלך ושיקר תחת לחץ כדי להוליך שולל את הבוחרים. זאת התנהגות שמתאימה לנתניהו, ומספיק לנו נתניהו אחד. אנחנו לא צריכים עוד נתניהו חדש וקטן".
גדעון סער קורא לך רמאי עלוב ושקרן. "אני לא רוצה לתפוס אדם בשעת צערו. אחרי שהוא ניהל נגדי קמפיין אנונימי וארוך, הוא אמר שיפסיק. הוא לא עמד בזה. נצטרך לעבוד ביחד, אני לא רוצה ללכת לאזורים אישיים.
"אני אומר בצורה חד-משמעית - אני לא מחויב לא ל'כת נתניהו' ולא ל'כת רק לא נתניהו'", המשיך יו"ר ימינה, "הכתות האלה הובילו לארבע מערכות בחירות בשנתיים ואני לא רוצה לגרום לזה לקרות".
4 צפייה בגלריה
"הטלפון הראשון מנתניהו - ללפיד". בנט באולפן ynet
"הטלפון הראשון מנתניהו - ללפיד". בנט באולפן ynet
"הטלפון הראשון מנתניהו - ללפיד". בנט באולפן ynet
(צילום: קובי קואנקס)
מה גורם לך קצת יותר מיממה פחות או יותר להתקפל? "בדיוק הפוך, מתחילת הקמפיין אני אומר שאפשר להחליף את נתניהו רק מימין. כל הקונספט שאפשר איכשהו להחליף אותו משמאל לא קיים. אנחנו נקים ממשלת ימין אבל שונה, אחרי שנה של הפקרות וחוסר אכפתיות, יש מנהיגות אחרת - אבל מימין".
עד לא מזמן ביקרת את גדעון סער על חתימת מסמכים. "שוב, בדיוק הפוך. מה שקרה זה שפעמיים נתניהו הוזמן לעימות, פעם אחת בשישי בהפגנה המוזרה שהוא קיים מול הבית שלי, ואתמול בערוץ 20. אפילו עכשיו הוא לא בא, ואני מאתגר אותו ביוזמתי להתחייב לא לשבת עם עבאס ולפיד".
"לאורך ההיסטוריה האויב הכי גדול של נתניהו הוא האדם הראשון שהוא מתקשר אליו ביום שאחרי הבחירות", המשיך בנט, "הוא יתקשר ללפיד, יגיד לו להניח הכול מאחורה. הייתי שם. צריך פה ממשלה מתפקדת, אי אפשר יותר. גם לפיד, גם ליברמן, גם נתניהו יגררו אותנו לבחירות חמישיות. למה אני אומר 'רק לא ביבי?', כי אני מקפיד לא להיות בגושי הסוגדים או בגושי השונאים של ביבי".
ואם יגידו לך שאתה ראש הממשלה? "אני כאיש ימין לא אתן את ידי להכתיר את השמאל לשלטון. כל דבר אחר, מבחינתי, שנועד לפי העקרונות הבאים להקים ממשלה - ממשלת ימין בליבתה - אני אשמח בהחלט, בראשותי או לא".
בנט, שהיה הראשון להתארח, חלף מול יו"ר כחול לבן בני גנץ שהתראיין אחריו לבליץ הבחירות באולפן ynet. שר הביטחון בירך את בנט לרגל יום הולדתו שחל מחר, בנט הודה לו והוסיף: "אנחנו לא מסכימים על כל דבר, אבל הוא אוהב את מדינת ישראל סנטימטר לא פחות ממני. אנחנו אוהבים את המדינה, כולנו אנשים אחראים, ואנחנו נעשה הכול כדי להקים פה ממשלה טובה".
אתה מביא תוכנית כלכלית להורדת מיסים והורדת הנטו, זו לא כלכלת בחירות? "כלכלת בחירות היא התוכניות להורדת כסף. יש לנו חצי מיליון מובטלים שאין להם איפה לעבוד, ממשלה שלא יודעת לייצר מקומות עבודה והיא יכולה לייצר את התנאים לעסקים. נתניהו כנוע להסתדרות".
בתוך כך, אתמול התארח באולפן ynet יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ושבר שתיקה ממושכת אחרי שלא התראיין לכלי התקשורת. לפיד עדיין מסרב להשיב אם הוא רואה את עצמו כמועמד לראשות הממשלה, אולם כשנשאל על התוכניות שלו ליום שאחרי הבחירות - הודה כי הוא מוכן לוותר על תפקיד ראש הממשלה בשביל להחליף את נתניהו.