בממשלה מנסים להגביר כמה שיותר את הפיקוח על תנועת הישראלים השבים מחוץ לארץ, במטרה למנוע את כניסת המוטציות של נגיף הקורונה - מהלך שאותו הגדירו במשרד התחבורה "שליטה ויד קשה" - אך כעת מאות ישראלים תקועים בחו"ל ולא מאמינים שארצם מונעת מהם לחזור הביתה, גם אם לפני זה ייאלצו לעבור בידוד כפוי במלונית.
במסגרת הניסיון להגביר את הפיקוח, הודיע שלשום משרד התחבורה כי ועדת חריגים המשותפת לו ולמשרד הבריאות תאשר גם טיסות של ישראלים המבקשים לחזור לישראל, בדומה לאישורים שמאשרת הוועדה לישראלים להמריא לחוץ לארץ. אולם בהמשך התברר כי בגלל קשיים משפטיים המדינה לא יכולה לאסור על אזרחיה להגיע חזרה ארצה, דבר שהוביל לביטולה של טיסת ישראייר שתוכננה מחר בצהריים, כפי שפורסם ב-ynet. אל הטיסה נרשמו ישראלים רבים שנתקעו בחוץ לארץ.
3 צפייה בגלריה
שירה וינטר, ישראלית אשר תקועה בארה"ב ולא יכולה להכנס לארץ
שירה וינטר, ישראלית אשר תקועה בארה"ב ולא יכולה להכנס לארץ
שירה וינטר, ישראלית אשר תקועה בארה"ב ולא יכולה להיכנס לארץ
(צילום: חו"ל מהודר)

מחר אחר הצהריים, תנסה הממשלה לאשר הקמת ועדת חריגים הומניטרית לחוזרים ארצה ברשות רשות האוכלוסין וההגירה, כך שמי שיאשר את הבקשות החריגות יהיה משרד הפנים. בינתיים, טיסות ישראייר מישראל לפרנקפורט ומפרנקפורט לישראל ביום ראשון עומדות בסימן שאלה.
שירה וינטר (34) שנמצאת בניו יורק מנסה לשוב לישראל ומרגישה שהמדינה לקחה ממנה זכות בסיסית - לחזור הביתה. "אנחנו כאן קבוצה גדולה, אנחנו בערך מאה איש", היא סיפרה בשיחה עם ynet. "האבסורד חוגג, אין מידע, התחושה היא שהכול פוליטי. סגרו הכול ברגע אחד ולא נתנו לנו זמן לעשות בדיקת קורונה כמבוקש. עכשיו אין מידע בשום מקום, אומרים תפנו לוועדת חריגים ואז מודיעים שזה לא חוקי לפנות לוועדה כזאת, כי אסור בחוק לא לתת לאזרח ישראלי לחזור לבית שלו. זה מרגיש שלמדינה לא אכפת מאיתנו בכלל".
וינטר שקלה להגיע לפרנקפורט לטיסה לישראל, אולם לאחר ביטול הטיסה ביום ראשון הייאוש שלה גדל: "ביום חמישי מודיעים שתהיה טיסת חילוץ ביום שישי, זה לגמרי סיוט קפקאי - כי אי אפשר לעלות למטוס ישראלי עם בדיקת קורונה מהירה, אבל בדיקה רגילה יכולה לקחת גם שלושה ימים. אנשים רצו לטוס לירדן, לחצות עם גמלים, אבל סגרו באיחור גם את היבשה".
3 צפייה בגלריה
מטוס ישראייר
מטוס ישראייר
הטיסה של ישראייר בוטלה, הישראלים אובדי עצות
(צילום: יאיר שגיא)
לדבריה, היא נסעה לארה"ב כדי לבקר את אחותה ואת אחייניתה, למרות שידעה שעם שובה ייתכן שתילקח למלונית בידוד. "לא דמיינתי בשום צורה שפשוט לא יתנו לי לחזור, ויש שמועות שזה יהיה למשך חודש! וגם כשמאריכים רק בשבוע, כל פעם הם מאריכים בעוד שבוע. אז אין אמון".
וינטר הוסיפה בתסכול: "אני באמצע עריכה של סרט, באמצע דד ליין, בלי בעלי. בלילות קשה לי לישון. לא חלמתי שארגיש כה נבגדת על ידי המדינה שלי. כולנו מרגישים שפשוט נטשו אותנו. לקחו ממני את הזכות הבסיסית של האזרח: להיכנס למדינה שלי. זה מייצר כאב ובדידות. תמיד לצד הביקורת יש לי אהבה גדולה לארץ - ופתאום הכול מתערער. האם בכלל יש לי מקום? מדינה? בית?".
"אומרים שאם זה לא מקרה של חיים ומוות - זה לא מעניין אותם", היא המשיכה, "אנשים עלולים לאבד עבודה, הפרידו משפחות, לכולם יש התחייבויות. ומתייחסים אלינו כאילו אנחנו מבקשים משהו לא הגיוני, כי אין לנו סיבה אמיתית לחזור לארץ חוץ משזה הארץ שלנו. והבית שלנו. והמקום שלנו".
3 צפייה בגלריה
יונתן בן טוב
יונתן בן טוב
טס ממרוקו לפריז לפני שבת כדי להספיק לטיסה ביום ראשון. יונתן בן טוב
לטיסה שבוטלה מפרנקפורט לישראל נרשמו עשרות אנשים שנערכו לכך מראש, והצטיידו בבדיקות קורונה עדכניות. בין הנרשמים ישראלים שהגיעו במיוחד לגרמניה מרחבי אירופה וגם משלחת ששהתה בהילולה במרוקו. דודי עזריאלי, שנמצא במרוקו ותכנן לעלות על הטיסה ביום ראשון, נותר חסר אונים יחד עם עוד 70 ישראלים נוספים. "הגעתי למרוקו ביום חמישי שעבר לפני הסגר כדי להשתתף בהילולה למקובל רבי יצחק אבוחצירא בעיר תולאל", סיפר ל-ynet. "יש פה מלא יהודים וקבוצה גדולה של ישראלים שקיבלו ויזות מיוחדות כדי להשתתף בהילולה. מיד אחרי שהודיעו על הטיסה חזרה לישראל מפרנקפורט, אני ועוד ארבעה חברים הזמנו כרטיסי טיסה לארץ וכבר התחלנו את המסע לגרמניה לפני שבת כדי שנספיק להגיע".
הוא הגיע לפריז עם חברו יונתן בן טוב, ולדבריו "בגלל שאנחנו שומרי שבת והטיסה תוכננה ליום ראשון בצהריים, כבר הגענו לצרפת ומשם התכוונו להמריא בבוקר לגרמניה - אבל נראה שסוגרים לנו את כל האפשרויות ואין שום דרך לחזור הביתה. השארתי בבית אישה, ילדים ועבודה. אני לא מבין איך המדינה משאירה אותנו בגלות".
נתקעתם בחו"ל? מכירים מישהו שבמצוקה? ספרו לנו במייל האדום
פורסם לראשונה: 19:12, 29.01.21