כמחצית מחולי הקורונה מסתירים את נתוני המגעים - ובפיקוד העורף מזהירים מפגיעה בקטיעת שרשראות ההדבקה: בעוד פחות משבועיים מפקדת אלון של פיקוד העורף תגיע ליעד שהציבה לעצמה כדי להיאבק בהתפשטות נגיף הקורונה - כ-3,000 חוקרים אפידמיולוגיים, שמטרתם היא לתחקר עם מי באו חולי הקורונה המאומתים במגע על מנת לקטוע את שרשראות ההדבקה.
יחד עם זאת, בפיקוד מזהים קושי באיתור האנשים שבאו במגע עם החולים המאומתים. כל חוקר מקדיש כארבע שעות בממוצע לחקירה אחת, אך לפעמים היא מסתיימת תוך פחות מדקה בניתוק של המאומת, שמסרב לענות על שאלות החוקרים. לפי ההערכות בפיקוד העורף, כמחצית מהנדבקים מסתירים מגעים. הערכות אלו מצטרפות לפרסום של נחום ברנע, הבוקר ב"ידיעות אחרונות", ולפיו כמעט מחצית מהמחויבים בבידוד לא מקיימים אותו. לפי נתוני שב"כ, לדוגמה, 90% מהמאותרים לא נכנסים לבידוד בכלל.
4 צפייה בגלריה
פעילות מפקד מפקדת "אלון" בפיקוד העורף
פעילות מפקד מפקדת "אלון" בפיקוד העורף
פעילות מפקד מפקדת "אלון" בפיקוד העורף
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
פעילות מפקד מפקדת "אלון" בפיקוד העורף
פעילות מפקד מפקדת "אלון" בפיקוד העורף
(צילום: דובר צה"ל)
לצד זאת, נרשם גם שיפור מסוים בפעילות קטיעת השרשראות. לפני כחודשיים עמד היחס של אדם שנכנס לבידוד בעקבות מגע עם חולה מאומת על אדם אחד לכל חולה, בעוד בימים אלו הוא עומד על שלושה מבודדים על כל חולה מאומת. בתל אביב, לדוגמה, עומד היחס על חמישה מבודדים לכל חולה מאומת. השאיפה של פיקוד העורף במסגרת פעילות הקטיעה היא להגיע ליחס של שבעה עד 10 מבודדים לכל חולה, מתוך הנחה שכל אדם שבא במגע עם לפחות חמישה עד שבעה בני אדם לאורך שבועיים.
בפיקוד העורף מתריעים עם זאת כי בלי שיתוף פעולה מצד האזרחים, לא ניתן יהיה לקטוע את שרשראות ההדבקה. בפיקוד מתריעים שהמצב אף יסלים בחודשי החורף. כיום, אזרח לא מחויב לשתף פעולה עם חוקר אפידמיולוגי, ובפיקוד העורף מעריכים כי אם היה שיתוף פעולה מלא מצד האזרחים - כ-40 אלף איש היו נכנסים לבידוד מדי יום, ובכל רגע נתון כ-200 אלף היו נמצאים בבידוד.
4 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות קורונה למערך החינוכי בגני יהושע
מתחם בדיקות קורונה למערך החינוכי בגני יהושע
השאיפה: 120 אלף בדיקות ביום. מתחם דרייב-אין בת"א
(צילום: נדב אבס)
בעיה נוספת שעליה מצביעים בפיקוד היא העובדה שרוב האנשים שיודעים כי באו במגע עם חולה מאומת וחייבים להיכנס לבידוד לא מדווחים על כך כנדרש למשרד הבריאות. כתוצאה מכך, למדינה אין כל שליטה על צעדיהם. בפיקוד העורף מתכוונים להעלות בשבוע הבא קמפיין הסברה כדי להעלות את המודעות לנושא.
בנוסף, יגויסו חוקרים נוספים, בהם דוברי ערבית ויידיש, ותהיה אחידות בטפסי התחקור שמועברים לנדבקים. נתון נוסף שמדאיג את מקבלי ההחלטות הוא שכ-30% מהאנשים שבאו במגע עם חולה מאומת ונשלחו להיבדק - סירבו.

השאיפה לחורף: 120 אלף בדיקות ביום

בצה"ל כבר נערכים לחורף, וכבר בחודש הקרוב המטרה היא להגיע לכמות של כ-120 אלף בדיקות קורונה מדי יום, תוצאות בתוך 12 שעות והשלמת תהליך החקירה האפידמיולוגית בתוך 32 שעות.
לאור הירידה בתחלואה, הביקוש המופחת לבדיקות והרצון לחזור לשגרה בטוחה בצל הקורונה תוך הגנה על אוכלוסיות בסיכון, ייערכו בדיקות סקר המוניות בכמה פעימות בחודשים הקרובים: כ-30 אלף בדיקות ביום למורים ועובדי הוראה בכיתות נמוכות, מספר דומה לעובדים וקשישים בבתי אבות וכן בישיבות.
4 צפייה בגלריה
פעילות מפקד מפקדת "אלון" בפיקוד העורף
פעילות מפקד מפקדת "אלון" בפיקוד העורף
חקירות אפידמיולוגיות במפקדת "אלון"
(צילום: דובר צה"ל)
בנוסף, כל אדם שיגיע לקופת חולים עם סימפטומים יעבור בדיקת קורונה. בשיא החורף מתכננים בפיקוד העורף לבצע כ-4,000 חקירות אפידמיולוגיות ביום, ולשם כך כל מחוזות ונפות פיקוד העורף ימשיכו לפעול בהרכב מילואים מלא גם בשבועות הקרובים, גם מתוך חשש לגל שלישי. בפיקוד העורף נערכים גם לערוך בדיקות קורונה המוניות בבתי האזרחים באמצעות חברות שנשכרו לטובת המשימה.
בתוך כך, בפיקוד העורף מתחקרים כיצד ממצאי החקירה האפידמיולוגית של השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל יכלו להגיע לידיהם של כ-20, בניגוד לנהלים, כפי שפורסם בכאן רשת ב'. "זה אירוע לא טוב. חסמנו לחיילים האלה את המשתמש והם יתוחקרו. אני מצר על האירוע", אמר הבוקר מפקד מפקדת "אלון", תא"ל ניסן דוידי, שהזהיר מפני המשך אי שיתוף הפעולה מצד מתושאלים בחקירות האפידמיולוגיות. "ניכרת פה בעיה לא קטנה שמקשה עלינו לקטוע שרשראות הדבקה".